09 aug 2005 | Pressmeddelande

John McEnroe ger sig i slag med SEAT

Världsberömda tennislegenden John McEnroe lånar ut sin image till SEAT:s reklamkampanj för SEAT Altea. Filmen kommer att visas för första gången och som världspremiär i Sverige den 10 augusti under en konsert med Anastacia i Malmö. Reklamspoten finns även att se på www.seat.se från och med den 10 augusti. Även om matchningen kan tyckas udda är den logisk: vid 46 års ålder är McEnroe en sportlegendar, en enastående spelare i toppen av tennisrankningen under flera år på 80-talet då, en spelare som utvecklade sin egen unika stil på världens största tennisbanor. SEAT Alteas Multi-Sports Vehicle-koncept avvek från mallen för konventionella monospacebilar genom att tillföra sin egen innovativa stil tillsammans med en unik, sportig karaktär och responsiva vägegenskaper. “Det var ett suveränt tillfälle”, sade McEnroe efter sin första kontakt med SEAT. “Jag skulle vara i Spanien under Nations Senior Cup och det verkade som en bra idé att sammankopplas med landets enda bilmärke. Utöver det gillade jag manuset och tyckte att konceptet passade bra in på min karaktär. Det betyder inte att jag vill fortsätta använda det om och om igen men sanningen är att jag inte sysslar så mycket med den här typen av reklam.” Den klassiska “Man, you can’t be serious!” som McEnroe skrek åt domarna när bollen nuddade vid (eller om den inte gjorde det…) de vita planmarkeringarna passar perfekt in för SEAT Alteas positionering på marknaden genom sin slogan, “Cross the line”, som står för modellens okonventionella approach i form av en unik design och den sportigaste karaktären i sin klass. “Sanningen är att jag inte kände till märket SEAT eftersom det inte säljs i USA”, erkänner McEnroe. “Men jag gillade Altea så snart jag såg den. Bilens design är snygg och den har, med ett så kompakt utseende, rejält med utrymme på insidan – tillräckligt för många fler racketar än de jag slog sönder, som ni kommer att se i tv-reklamen…” Konceptet för SEAT:s nya mediekampanj återger exakt de djärva egenskaper som är gemensammas för de två “karaktärerna” - en distinkt och oförskräckt approach mot publiken. Reklamfilmen spelades in i södra Spanien i början av juli bara några dagar innan McEnroe bidrog till att leda det amerikanska laget till seger i Senior Nations Cup – ett slags Davis Cup för spelare över 35 – som i år hölls i Marbella. Genom hela produktionsschemat hade tennislegenden dessutom möjlighet att köra SEAT:s senaste bil, nya León, och hade följande att säga om den: “Jag tyckte mycket om den. För att vara en bil som ser ut som en sportig coupé verkade den ha gott om utrymme på insidan – även i baksätet. Och jag gillade verkligen de dolda bakre dörrhandtagen: det är verkligen en snygg och ovanlig lösning”. John McEnroe uttryckte sin entusiasm över att få köra det spanska märkets bilar under sin vistelse i Europa i år, från början av augusti då han deltar i en tennisturnering för seniorer i Algarve i Portugal. Där kommer han att köra en unik Alteaprototyp utrustad med en 200 hk TFSi-motor och fyrhjulsdrift. * * * John McEnroe: profil Född den 16 februari 1959 i Wiesbaden i Tyskland där hans far arbetade som officer i amerikanska flygvapnet. John McEnroe är en av de mest framgångsrika högprofilerade spelarna i tennishistorien. Han vann sin första Grand Slam 1979 vid 20 års ålder och har under sin karriär vunnit 17 Grand Slam-titlar, 77 singeltitlar och 77 dubbeltitlar. Hans vinst mot Björn Borg i Wimbledon 1977 anses fortfarande vara en av de största matcherna genom tiderna. McEnroe är känd för sitt temperament och sin kritik på banan och ledde USA till fem Davis Cup-titlar och innehar rekordet för flesta amerikanska Davis Cup-singelvinster (41) och i singel och dubbel kombinerat (59). McEnroe spelar fortfarande med samma intensitet och tävlar i Champions Tour och andra seniorturneringar och vid speciella tillställningar i Nordamerika, Europa, Asien och Australien. Hans kunskap om spelet och hans starka personlighet har även gjort honom till en erkänd tevekommentator.