16 aug 2006 | Pressmeddelande

Grönt pris till VW Caddy EcoFuel

Volkswagen Caddy Life EcoFuel utsedd till miljöbästa familjebil av Gröna Bilister.

Volkswagens lilla pigga transportbil Caddy är en försäljningssuccé (plus 330 procent på två år) som i det nya utförandet Caddy Life EcoFuel också blivit en miljösuccé. När föreningen Gröna Bilister nyligen utsåg de miljöbästa bilarna i ett antal olika klasser utsågs just EcoFuel-versionen av Caddy Life till bästa bilen i klassen för familjbilar, som Gröna bilister definierar så här: ”Minst sex sittplatser och maxlast minst 420 kg (sex vuxna à 70 kg).” Gröna Bilisters motivering till förstaplatsen: ”Klassens vinnare är gasbilen Volkswagen Caddy Life EcoFuel. Bilen som bygger på en skåpbilsmodell har upp till sju sittplatser och stora utrymmen. Tankas bilen med ren biogas är den en av de absolut bästa modellerna på marknaden sett ur miljöperspektiv.” John Winell, chef för Volkswagen Transportbilar, tog emot utmärkelsen i Stockholms stadshus: – Vi är naturligtvis glada och stolta över den här förstaplaceringen, och personligen är jag extra nöjd eftersom min nya tjänstebil är just en Caddy Life EcoFuel! Alla versioner av Caddy finns i EcoFuel-utförande och kostar från 143 000 kronor exklusive moms (Caddy Skåp). Caddy Life EcoFuel är en av marknadens mest förmånliga tjänstebilar. Den kostar 199 900 kronor inklusive moms, och eftersom den klassas som miljöbil får föraren 40 procents reduktion av förmånsvärdet. Volkswagen lanserar nu fler miljönyheter, en gasdriven variant av storsäljaren Transporter. Bilen som har en Bifuel funktion har en fullstor bensintank samt tankar för gas, kunden kan vid bilbeställningen själv ha önskemål om tankarnas placering. Detta innebär att vi nu kan levera miljöfordon i både det mindre samt större transportbilssegmentet vilket återigen gör Volkswagen Transportbilar unika på marknaden. Även våra dieseldrivna modeller blir ännu mer miljövänligare än tidigare. Detta i och med att vi lanserar diesel partikelfilter till samtliga dieselfordon av årsmodell 2007. Naturligtvis uppfyller dessa motorer, med diesel partikelfilter, EU4. Lisbeth Hansson Marknad och Information Volkswagen Transportbilar Svenska Volkswagen AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 869 92 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33