14 sep 2006 | Pressmeddelande

Audi lanserar världens starkaste personbilsdiesel

Som första bilmärke i världen kan Audi erbjuda en tolvcylindrig V12 dieselmotor i en serietillverkad personbil. Denna världsnyhet som utvecklar 500 hästkrafter och ett vridmoment på hela 1 000 Newtonmeter gör sin debut i Audi Q7. Med V12 TDI skriver Audi ytterligare ett nytt kapitel dieselhistoria.

Den nya V12 TDI-motorn uppvisar tydliga likheter med motorn i nya sportvagnen R10 från Le Mans och med sin kraftfulla prestanda placerar den Audi Q7 i nivå med förstklassiga sportbilar. Bilen accelererar från 0 till 100 km/h på endast 5,5 sekunder medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Det maximala vridmomentet är tillgängligt redan från 1 750 varv/min. Denna tekniskt avancerade dieselmotor, med världens första common rail-insprutning med ett bränsletryck på 2 000 bar, förser Audi Q7 med suveräna kraftreserver i alla tänkbara situationer. Den ultramoderna piezo-insprutningstekniken förser bilen med ett imponerande ljud. Den tolvcylindriga TDI-motorn fördelar kraften genom en ny sexväxlad tiptroniclåda till det permanenta fyrhjulsdriftssystemet quattro. Även om V12 TDI-motorn hör till Audis V-motorfamilj kännetecknas denna motor av en speciell cylindervinkel på 60 grader, perfekt lämpad för denna motortyp. Utöver det lätta och väldigt slitstarka vevhuset är den nya kedjedriften ännu en höjdpunkt. Denna inkluderar två nyutvecklade högtryckspumpar i common rail insprutningssystemet. Ett bränsletryck på upp till 2 000 bar och den senaste bränsleinsprutartekniken med tolv piezo-insprutare är ytterligare ett tekniskt genombrott. Både prestanda och effektivitet blir optimala tack vare denna högtrycksinsprutning och resultatet blir en mycket smidig motor. Även utsläppsnivån är låg och V12 TDI-motorn med dubbel turbo anpassas till Euro 5 utsläppsklass som träder i kraft 2010. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är endast 11,9 liter/100 km. Med denna tekniskt framstående tolvcylindriga TDI-motor har dieselpionjärerna hos Audi öppnat nya horisonter för motorutvecklingen. Audi Q7 V12 TDI får svensk premiär under andra hälften av 2007. Priset är ännu ej fastställt.