27 sep 2006 | Pressmeddelande

CrossGolf i korsvägen mellan SUV och MPV

Framgången med CrossPolo har inspirerat Volkswagen och på Paris Bilsalong premiärvisas CrossGolf. Volkswagen har utgått från samma recept. Man tar litet MPV och tillsätter litet SUV och får en tuff, oöm crossover som ser ut att klara allt och faktiskt klarar det mesta.

SUV står för Sports Utility Vehicle och är en mer civil variant av riktiga terrängbilar. MPV betyder Multi Purpose Vehicle och härstammar i rakt nedstigande led från skåpbilar som anpassats till att forsla personer snarare än paket. CrossGolf är precis mittemellan, rymlig och flexibel som en MPV, och med hög markfrigång, attribut som takrelingar och skyddsplåtar som en SUV. CrossGolf är framhjulsdriven och bygger på Golf Plus Sportline. Det innebär den flexibla inredningen från Golf Plus med fällbara, skjutbara baksäten, fällbara bord och hög sittposition. Utanpå har CrossGolf tagit intryck av SUV-konceptet med speciella skyddslister längs sidorna och runt hjulhusen, kraftiga stötfångare, takrelingar, 200 mm högre markfrigång, 17 tumsfälgar och mycket mer. Climatic, ESP med släpvagnsstabilisering, ABS, sex krockkuddar ingår i standardutrustningen. CrossGolf har en påkostad interiör med speciell sätesklädsel med våffelliknande struktur. Dörrsidorna är klädda i samma färg som sätena. Instrumentpanelen har inlägg i silvermetallic och klimatanläggningens luftutsläpp är omgärdade av samma silverram. Treekrad läderratt och läderklädd växelspak är standard. CrossGolf-logon syns på dörrsidorna, pedalerna har en aluminium-finish och golvmattorna en kontrasterande grön kant. Man sitter högt i CrossGolf, som i en SUV, med bra överblick över trafiken. Inredningen är flexibel, som i en MPV, där de bakre sätena kan fällas eller skjutas i längsled beroende på om man vill prioritera benutrymme eller bagageutrymme. Genom att flytta sätena varierar bagageutrymmets storlek mellan 395 och 505 liter. Med sätena helt fällda får man plats med 1450 liter bagage. CrossGolf beräknas komma till Sverige i början av nästa år. Då finns två bensinmotorer att välja mellan, 1,6 med 102 hk och den bensinsnåla 1,4 TSI med kompressor och avgasturbo. I CrossGolf utvecklar den 140 hk. Två effektiva dieselmotorer, 1,9 TDI med 105 hk och 2,0 TDI med 140 hk, kompletterar motorprogrammet. Volkswagens innovativa automatiska DSG-låda finns som tillval i 1,4 TSI och de två dieselmotorerna.