03 sep 2006 | Pressmeddelande

DTM Zandvoort: Audi vann, men Ekström stoppades av Mercedes

Tre Audi stod i täten och det var upplagt för en Audi-framgång i DTM-tävlingen på Zandvoort. Mattias Ekström hade siktet inställt på en pallplats. Men hans chanser grusades av engelsmannen Jamie Green som satt sin Mercedes i sidan På Mattias blå Audi A4. Men Audi tog segern, genom dansken Tom Kristensen.

Det började med en mycket bra start för Audis förare. Redan efter första kurvan tog Tom Kristensen täten före Martin Tomczyk, Mattias Ekström och Heinz-Harald Frentzen. Frentzen fick däremot ge sig för bakomvarande bil redan på andra varvet. Men topptrion med Audibilar tog täten och skapade ett tryggt avstånd till de det bakomvarande fältet. - Vi gjorde en bra start allihop och kunde köra fritt i början utan att behöva tampas med några andra, säger Ekström, som kom ut som tredje man. Detta scenario såg länge ut att hålla i sig då Audi efter första depåstoppet fortfarande höll positionerna ett, två och tre. Men Mattias Ekström tappade sin tredjeplacering efter sitt andra depåstopp då han kom ut på banan och fick två Mercedesförare framför sig, som stoppade upp honom så att han tappade flera sekunder och då kunde Bernd Schneider passera. - Jag kom ut från depån och fick två långsammare bilar framför mig som jag skulle passera men de körde praktiskt taget i bredd för att jag inte skulle komma om. Jag tappade tredjeplatsen på det, berättar Ekström. När Mattias Ekström lyckats ta sig förbi hade Bernd Schneider redan ryckt och dragit ifrån. Då var det dags för nästa utmaning, Jamie Green hade kommit ifatt och pressade Mattias under flera varv. Green gjorde sen en chansning för att komma förbi Ekström, men var inte tillräckligt snabb så istället rammade han Ekström i sidan. - När jag blev påkörd var jag tvungen att gå in i depå igen och tappade därmed alla chanser att komma på poängplats, suckar Mattias Ekström som förpassades ner till 13:e plats. Framme i toppen lyckades däremot Tom Kristensen dra ifrån och kunde bibehålla ledningen. Bakom honom hade Bernd Schneider kommit ifatt Martin Tomczyk och dessa två följdes sedan åt i flera varv. Då det återstod tre varv pressade sig Bernd Schneider förbi Tomczyk och lyckades hålla andraplatsen in i mål. Genom sin seger ligger Tom Kristensen nu bara tio poäng efter Bernd Schneider i mästerskapet och det är 30 poäng kvar att tävla om. Till Zandvoort kom det 78 500 besökare för att se ett spännande och varierat race. Nästa tävling går i Barcelona, Spanien och räkna med att det kommer bli hård kamp märkena emellan igen. Resultat DTM Zandvoort 1. Tom Kristensen 2. Bernd Schneider 3. Martin Tomczyk 4. Bruno Spengler 5. Heinz-Harald Frentzen 6. Timo Scheider 7. Stefan Mücke 8. Jamie Green 9. Pierre Kaffer 10. Daniel la Rosa 11. Mika Häkkinen 12. Susie Stoddart 13. Mattias Ekström 14. Frank Stippler 15. Mathias Lauda 16. Nicolas Kiesa Mästerskapsställningen efter Zandvoort 1 Bernd Schneider 54p 2 Tom Kristensen 44p 3 Bruno Spengler 39p 4 Martin Tomczyk 23p 5 Jamie Green 20p 6 Heinz-Harald Frentzen 18p 7 Mika Häkkinen 17p 8 Mattias Ekström 16p 9 Jean Alesi 14p 10 Timo Scheider 8p ….Alexandros Margaritis 8p 12 Stefan Mücke 7p 13 Christian Abt 4p 14 Pierre Kaffer 1p Teammästerskapet efter Zandvoort 1 Vodafone/Salzgitter AMG-Mercedes 74 p 2 Audi Sport Team Abt 62 p 3 DaimlerChrysler Bank AMG-Mercedes 56 p 4 Audi Sport Team Abt Sportsline 39 p 5 stern/Easy Rent AMG Mercedes 22 p 6 Audi Sport Team Rosberg 8 p 7 TV-Spielfilm/TrekStore AMG Mercedes 7 p 8 Audi Sport Team Phoenix 5 p