19 sep 2006 | Pressmeddelande

Ny bensinmotor i Audi Q7

Ytterligare en bensinmotor blir nu tillgänglig i Audi Q7. Den nyutvecklade 3,6 liters V6-motorn med FSI teknik ger ett vridmoment på 360 Newtonmeter mellan 2 500 och 5 000 varv. Med 280 hästkrafter vid 6 200 varv utgör V6-motorn ett kraftfullt motor-alternativ i Audis senaste succémodell.

Med 10,6 graders vinkel mellan cylindrarna är den nyutvecklade motorn ovanligt kompakt. Motorblocket är av gjutjärn och ventilerna drivs av hydrauliska kamaxellyftare med låg friktion. De kontinuerligt variabla insugs- och avgaskamaxlarna är kedjedrivna för att minska avgasutsläpp och optimera bränsleekonomin. V6-motorn utnyttjar den Audi-utvecklade FSI-tekniken med direkt insprutning vilket ger förbättrad prestanda och effektivitet. Accelerationen 0-100 km/h tar därför bara 8,6 sekunder och toppfarten är 225 km/h. Modellversioner utrustade med den adaptiva luftfjädringen kan, tack vare sänkt kaross och luftmotstånd, uppnå en toppfart på 230 km/h. Nya Audi Q7 representerar något extra i SUV-segmentet. På vägen står den fyrhjulsdrivna Q7 för prestanda och köregenskaper likt en sportbil; i terrängen skapar den nya möjligheter för sin klass. Under årets första åtta månader har totalt 26 100 Audi Q7 sålts på världsbasis. I Sverige har det sedan säljstarten i slutet av mars 2006 ordertecknats över 530 Audi Q7. Försäljningsstarten av Audi Q7 3,6 FSI quattro är planerad till första kvartal 2007. Priset är ännu ej fastställt.