25 okt 2018 | Pressmeddelande

Världspremiär för helt nya Volkswagen T-Cross

Nya tillskottet i Volkswagens SUV-utbud, T-Cross, är en mångsidig, praktisk och trendriktig modell som hör till A0-segmentet.

Nya T-Cross i punktform:

  • Nykomling: Helt nya T-Cross breddar Volkswagens SUV-utbud ännu mer.
  • Självständig karaktär: Crossover-modell med kraftfull look och massor av anpassningsmöjligheter.
  • Mångsidig: T-Cross klarar vardagens utmaningar på ett utmärkt sätt. Interiörkonceptet ger stor flexibilitet.
  • Minsta SUV:en: 12 cm kortare än T-Roc, ändå en fullfjädrad 4-dörrarsmodell.
  • Flexibelt bagageutrymme: Baksätet är skjutbart (upp till 14 cm) och kan fällas ned för att skapa ett lastutrymme som slukar upp till 1 281 liter.
  • Säker reskamrat: T-Cross är utrustad med assistanssystem som tidigare var reserverade för högre segment.
  • Fyra kraftfulla, turboladdade motorer: Tre bensinalternativ: 1,0 TSI med 95 respektive 115 hk samt 1,5 TSI med 150 hk (erbjuds ej från start). Ett dieselalternativ: 1,6 TDI med 95 hk.
  • Attraktiva utrustningsnivåer: På den svenska marknaden kommer bilen att erbjudas i utrustningsnivåerna ”T-Cross”, och ”T-Cross GT”. Dessutom finns speciella design- och R-Line-paket.
  • Generös standardutrustning: Även grundversionen bjuder på gott om utrustning.
  • Stora tillväxtmöjligheter: Kompakt-SUV-segmentet förväntas fördubblas under de närmaste tio åren. Största tillväxtmarknaderna är Europa, Sydamerika och Kina.
  • Lanseras under andra kvartalet 2019: Förförsäljningen startar preliminärt under december 2018. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

T-Cross är namnet på en mångsidig, praktisk och trendriktig nykomling i Volkswagens växande SUV-utbud. Den har precis som övriga medlemmar i Volkswagens SUV-familj en look som drar blickarna till sig. Den välavstämda kombinationen av avslappnad stil, mångsidighet och kostnadseffektivitet riktar sig främst till yngre – och ungdomliga – bilköpare.

T-Cross är en ”urban crossover” som med en längd på 411 cm är 5,4 cm längre än Polo. På höjden mäter T-Cross 156 cm vilket gör den 11,2 cm högre än Polo. T-Cross tillverkas tillsammans med Polo vid Volkswagens fabrik i spanska Navarra.

Redan grundversionen av T-Cross (1,0 95 hk) bjuder på så gott som allt man kan önska sig när det gäller användbarhet, säkerhet och uppkoppling. Dessutom finns det många kombinationsmöjligheter och designalternativ som gör det enkelt att få sin T-Cross precis som man vill ha den.

Exteriören – kraftfull front med maffig kylargrill

Redan vid en första anblick lämnar T-Cross bestående intryck. Den kraftfulla fronten gör släktskapet med övriga medlemmar i Volkswagens SUV-familj uppenbart och förstärker också den nya modellens särprägel. Andra distinkta detaljer är den mäktiga motorhuven och den breda kylargrillen med sina integrerade strålkastare längst ut.

Sidoprofilen kännetecknas av två horisontella karaktärslinjer som ger bilen en kraftfull utstrålning. De bildar ett markerat mittparti och löper vidare bak där de mynnar ut i ett karaktäristiskt designelement i form av en reflexramp som spänner sig tvärs över hela bakpartiet mellan bakljusen. Den breda reflexrampen omgärdas av en svartlackerad dekorpanel som får T-Cross att verka ännu bredare.

Med sin längd på 411 cm är den nya SUV:en ca 12 cm kortare än T-Roc. Genom sina fyra stora dörrar än T-Cross ändå mycket lätt att stiga i och ur – vilket är en av de stora fördelarna med MQB-plattformen som gör att framaxeln kunnat placeras betydligt längre fram för en rymligare kupé.

En hjulbas på hela 256 cm ger gott om plats i kupén för upp till fem personer. Bagageutrymmet har en volym på mellan 385 och 455 liter. Och tack vare det skjut- och fällbara baksätet kan T-Cross snabbt och enkelt förvandlas till något som närmast kan liknas vid en mindre skåpbil, med plant lastgolv och en lastvolym på upp till 1 281 liter.

Interiören – rymlig kupé med god sikt

Passagerarna i T-Cross sitter på upphöjda säten och kan njuta av god sikt runt om − föraren och framsätespassageraren sitter 59,7 cm ovanför marken, baksätespassagerarna 65,2 cm. Förarsäte och passagerarsäte fram är som standard inställbara i höjdled. Även elektriska fönsterhissar hör till standardutrustningen.

Den rymliga interiören gör att det känns som att sitta i en betydligt större bil. Dessutom kan interiören anpassas för olika behov – snabbt, enkelt och flexibelt. Till exempel kan baksätet skjutas fram eller bak (upp till 14 cm) för att ge ännu mer plats för benen eller för att maximera bagagevolymen. Vidare är ryggstödet bak delat 60:40 och kan fällas ned helt eller delat. Det fällbara passagerarsätet fram (standard i Sverige) gör det möjligt att även transportera längre saker i T-Cross.

Bilens instrumentpanel har motsvarande färg och struktur som sätena, precis som den lackade mittkonsolen, rattens inlägg, den platinagrå interiörklädseln och den utvändiga dekoren. Tillsammans ger detta en sportig atmosfär i kupén.

Designpaketen innehåller dessutom en instrumentpanel med 3D-dekor, 2-färgad sätesklädsel, rattinlägg och mittkonsol i matchande färg, liksom färgmässigt avstämda fälgar och sidobackspeglar. Det finns tre färger att välja på: Black, Energetic Orange och Bamboo Garden. Den indirekta ambientebelysningen ger interiören en ännu stämningsfullare atmosfär.

Kraftfulla men bränslesnåla turbomotorer

Alla specifikationer nedan är preliminära värden.

Vid lanseringen kommer det att finnas tre direktinsprutade turbomotorer till T-Cross – alla lika pigga som bränslesnåla. De båda bensindrivna, 3-cylindriga 1,0 TSI-motorerna är försedda med bensinpartikelfilter och har en effekt på 95 respektive 115 hk. Alla versioner är framhjulsdrivna.

95-hästarsversionen ger T-Cross en acceleration från 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder och en topphastighet på 180 km/h. Den utvecklar 95 hk vid 5 500 varv/min och levererar ett maximalt vridmoment på 175 Nm vid 2 000-3 500 varv/min.

Den andra 3-cylindriga versionen av 1,0 TSI har en effekt på 115 hk och levererar sin maximala effekt vid 5 500 varv/min. Vridmomentet på 200 Nm finns tillgängligt från 2 000 till 3 500 varv/min. Denna version accelererar 0 till 100 km/h på 9,9 sekunder och har en topphastighet på 193 km/h (samma värden för både manuell växellåda och DSG-växellåda).

Vassast bland bensinmotorerna är 4-cylindriga 1,5 TSI som har en effekt på 150 hk. Detta motoralternativ kommer inte att finnas tillgänglig från start, utan lanseras senare under 2019.

Denna högteknologiska turboladdade motor är utrustad med aktiv cylinderavstängning (Active Cylinder Management, ”ACT”). Beroende på den aktuella körsituationen kan detta system automatiskt stänga av två av cylindrarna tillfälligt och på så sätt sänka både bränsleförbrukningen och utsläppen betydligt.

1,5 TSI ger T-Cross en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,8 sekunder och en topphastighet på 220 km/h. Motorn levererar sitt maximala vridmoment på 250 Nm mellan 1 500 och 3 500 v/min och sin maximala effekt i varvtalsområdet 5 000-6 000 varv/min.

Bland finesserna med denna motor märks en mappningsstyrd, fullt variabel oljepump, ett polymerbelagt vevaxellager, effektiv indirekt laddluftskylning och innovativ temperaturstyrning. Insprutningstrycket ligger på 350 bar.

Dieseldrivna, fyrcylindriga 1,6 TDI på 95 hk avrundar motorutbudet. Kombinerad med en manuell växellåda accelererar den från 0 till 100 km/h på 12,0 sekunder (12,4 sekunder med DSG-växellåda) och ger bilen en topphastighet på 181 km/h (180 km/h med DSG). Detta motoralternativ utvecklar sin maximala effekt på 95 hk mellan 3 250 – 4 000 varv/min. Det maximala vridmomentet ligger på 250 Nm. Insprutning av common rail-typ ger mycket tyst gång.

Samtliga motorer uppfyller kraven i den senaste utsläppsstandarden Euro 6D-TEMP. De båda bensindrivna 1,0-litersmotorerna hör till Volkswagens välbeprövade motorfamilj EA211 och har ett formgjutet vevhus i aluminium.

Beroende på vilken drivlina och utrustningsnivå som väljs, läggs drivningen ut på framhjulen via en 5- eller 6-växlad manuell växellåda eller en 7-stegad DSG-växellåda. Instegsmotorn (95 hk) på bensinsidan har en 5-växlad manuell växellåda. Versionen på 115 hk kombineras med en 6-växlad manuell växellåda som standard och kan som tillval fås med en högeffektiv 7-stegad DSG-växellåda.

Bensindrivna 1,5 TSI (150 hk) är som standard utrustad med en 7-stegad DSG-växellåda. Dieselmotorn 1,6 TDI kan fås med 5-växlad manuell växellåda eller en 7-stegad DSG-växellåda. Alla motorerna är försedda med start/stopp-system och kopplade till bromsenergiåtervinning.

Översikt – bensinmotorer

  • 1,0 TSI, 95 hk: 3-cylindrig motor, 5-växlad manuell
  • 1,0 TSI, 115 hk: 3-cylindrig motor, 6-växlad manuell/7-stegad DSG
  • 1,5 TSI, 150 hk (lanseras senare under 2019): 4-cylindrig motor, 7-stegad DSG

Översikt – dieselmotor

  • 1,6 TDI, 95 hk: 4-cylindrig motor, 5-växlad manuell/7-stegad DSG

Säkrare på vägen – assistanssystemen

Assistanssystemen är hämtade från högre segment: T-Cross är utrustad med en hel svit av säkerhetsdetaljer som tidigare var reserverade för betydligt större bilar. Det gör att T-Cross hör till de säkraste SUV:arna i sin klass.

Förutom sitt effektiva kollisionsskydd och exemplariska passagerarskydd, är bilen utrustad med en ovanligt stor uppsättning assistanssystem som alla är konstruerade för att minska risken för en kollision och öka komforten för föraren. Hit hör som standard närområdesövervakningen Front Assist med Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning) och City Emergency Brake (autobroms), spårhållningsassistenten Lane Assist, Hill Start Assist för enklare start i backe, proaktiva passagerarskyddsystem, trötthetsvarnare och adaptiv farthållare.

Bland tillvalen finns filbytesassistenen Blind Spot Sensor med Rear Traffic Alert, parkeringssensorer fram och bak samt parkeringsassistenten Park Assist.

Generös standardutrustning

T-Cross har redan från grunden har en generös standardutrustning. Den kan uppgraderas ännu mer och anpassas individuellt med hjälp av tillvalsutrustning och flera attraktiva paket.

Grundversionen ”T-Cross” är som standard utrustad med bland annat färddator, radiosystemet Composition colour med 6,5”-färgdisplay, läderklädd multifunktionsratt, manuell klimatanläggning, skjutbart och fällbart baksäte, förarsäte och passagerarsäte fram justerbart i höjdled, fällbart passagerarsäte fram, elektriska fönsterhissar runt om, elektriska backspeglar, LED-baklyktor, hastighetsbegränsare, Lane Assist och Front Assist samt 16”-lättmetallfälgar (”Belmont”).

Annan standardutrustning är utdragbar förvaringslåda under passagerarsätet fram och ett variabelt lastgolv i bagageutrymmet. Förvaringsmöjligheter finns också i en praktisk box mellan framsätena.

Förutom den utrustning som redan nämnts, bjuder den svenska utrustningsnivån ”T-Cross GT” också på LED-strålkastare, dimljus, sport/komfort-säten fram, ambientebelysning och designpaketet ”Black” inklusive 18”-lättmetallfälgar (”Köln”).

Klimatanläggning ”Climatronic” är tillval.

Ännu mera T-Cross – extrautrustning och paket

Alla som vill sätta sin egen personliga prägel på bilen väljer med fördel något av de designpaket som står till buds. Paketen, som finns i tre olika färger (Black, Energetic Orange och Bamboo Garden), sätter pricken över i:et såväl invändigt som utvändigt. I paketet ingår säten med tygklädseln Diag Neutral, Diag Orange eller Diag Turquoise, tonade sidorutor, tonad bakruta, 17"- eller 18”-lättmetallfälgar med färgad emalj, högglanspolering och 3D-dekor.

Dessutom erbjuds R-Line för interiör och exteriör, bland annat med tygklädseln Carbon Flag och”R” inpräglade i ryggstöden. Bilen levereras också med 17"-lättmetallfälgar i Metallic Grey, dimljus med integrerat kurvljus, speciella stötfångare fram och bak och pedaler i rostfritt stål.

Intuitiva reglage – uppkoppling

Med uppkoppling på högsta nivå ger T-Cross också stora möjligheter att vara online och hålla kontakt med omvärlden. Även handhavandet och den personliga anpassningen av de olika funktionerna ombord är verkligt intuitiv. Upp till fyra USB-uttag och sladdlös laddning ser till att optimera laddnings- och anslutningsmöjligheterna för smartphones.

Det nyckellösa lås- och startsystemet ”Keyless Access” (tillval) gör T-Cross ännu bekvämare att använda, och helljusregleringen ”Light Assist” (tillval) ser till att blända ned och upp helljuset automatiskt vid möten. Bland alla högklassiga detaljer märks också en ljudanläggning från den välkända amerikanska hifi-experten Beats (tillval). I detta system ingår bland annat en 8-kanalsförstärkare på 300 Watt och en separat subwoofer placerad i bagageutrymmet.

Volkswagens SUV-strategi

Volkswagen fortsätter sin globala produktoffensiv i SUV-segmentet med nya T-Cross. Kompakt-SUV-segmentet förväntas fördubblas under de närmaste tio åren. De största tillväxtmarknaderna är Europa, Sydamerika och Kina.

SUV-offensiven tog sin början 2016 med nuvarande Tiguan. 2017 följde så sjusitsiga Tiguan Allspace och mer kompakta T-Roc. Parallellt med detta introducerade Volkswagen samma år även Atlas, som utvecklats för den amerikanska marknaden, och den kinesiska systermodellen Teramont (båda sjusitsiga) i segmentet närmast ovanför Tiguan. I början av 2018 presenterades dessutom flera konceptbilar för den amerikanska och kinesiska marknaden.

2018 lanserades en ny generation av Touareg. Och mycket spännande väntar om vi blickar framåt – år 2020 lanserar Volkswagens sin första eldrivna SUV inom ID.-familjen. Med modeller från T-Cross till ID. SUV kommer Volkswagen att erbjuda ett av världens största SUV-utbud och finnas med i praktiskt taget alla de större segmenten.

Vid år 2025 kommer märket Volkswagen att erbjuda mer än 30 SUV-modeller runt om i världen. Man räknar då med att cirka 50 procent av märkets globala personbilsförsäljning består av SUV:ar.

Nuvarande Tiguan är i dagsläget en av de tio mest sålda bilmodellerna i världen, med nästan fem miljoner sålda exemplar. Touareg, som var märkets första SUV, är också en succé med nästan 1 miljon sålda bilar sedan den första generationen introducerades. T-Roc, Volkswagens SUV i Golf-klassen, har fått en utmärkt start med nästan 130 000 sålda bilar.

T-Cross på den svenska marknaden

T-Cross lanseras på den svenska marknaden under andra kvartalet 2019. Förförsäljningen startar preliminärt i december 2018. De svenska priserna kommer att offentliggöras i samband med försäljningsstarten.

För mer material om T-Cross: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/t-cross-3851