28 nov 2018 | Pressmeddelande

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld.

Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda.

Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning på våta vägar säkrare, Night Vision Assist med värmekamera, liksom omfattande uppkopplingsmöjligheter – där nu också s.k. swarm intelligence används.

Nya 911 erbjuder dessutom tre exklusiva digitala tjänster: appen Porsche Road Trip för intressanta resvägar och exklusiva reseupplevelser, den digitala livsstilsassistenten Porsche 360+ och den webbaserade utsläppskalkylatorn Porsche Impact, för att neutralisera förarens individuella koldioxidavtryck.

Carrera S-modellerna med 450 hk

Den turboladdade sexcylindriga boxermotorn i Carrera S och Carrera 4S ger nu 331 kW (450 hk). Det motsvarar en ökning med 22 kW (30 hk) jämfört med föregående modell. Accelerationen från 0 – 100 km/tim klarar nu båda modellerna på under fyra sekunder. Den bakhjulsdrivna Carrera S behöver 3,7 sekunder och fyrhjulsdrivna 911 Carrera 4S bara 3,6 sekunder. Det gör båda modellerna 0,4 sekunder snabbare än föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono ökar försprånget för de nya modellerna med 0,2 sekunder. Toppfarten är nu 308 km/tim (911 Carrera S) och 306 km/tim för den fyrhjulsdrivna versionen. Bränsleförbrukningen (redovisad i NEDC) är 8,9 liter per 100 km för Carrera S och 9,0 liter per 100 km för Carrera 4S.

Tydlig design och identitet

Den exteriöra designen är helt ny och understryker den nya modellens markant förbättrade prestanda. Betydligt bredare hjulhus omsluter 20-tumsfälgarna fram och 21-tumsfälgarna bak. Alla versioner har nu samma breda bakparti vilket framhäver det slanka mittpartiet. Framtill är den nya karossen nu 45 mm bredare.

De elektriska pop-out handtagen är nedsänkta i karossen och understryker den graciösa och släta sidolinjen. Den främre huven med sin markerade fördjupning påminner om designen av de första generationernas 911. Bakpartiet domineras på alla modeller av den betydligt bredare variabla bakvingen och den eleganta ljusrampen. Förutom front- och bakpartiet är hela karossen nu tillverkad i aluminium.

Den helt nya inredningen utmärks av instrumentpanelens klara och raka linjer och försänkta instrument. Här kommer inspirationen från 1970-talets 911-modeller. Vid sidan av den centralt placerade varvräknaren – en typisk Porsche-detalj – ger två tunna, ramlösa displayer föraren information. Den centralt placerade PCM-skärmen är nu 10,9 tum stor och kan skötas snabbt och säkert tack vare sin nya arkitektur. Därunder finns en kompakt panel med fem knappar som gör det lätt att komma åt viktiga funktioner. När det gäller digitalisering tar nya 911 nästa steg mot framtiden med permanent uppkoppling samt nya funktioner och tjänster. I PCM som är standard ingår Porsche Connect Plus liksom online navigation baserad på svärmdata.

Nya assistanssystem för ökad säkerhet och komfort

Som första biltillverkare i världen har Porsche utvecklat Wet Mode, som ingår i standardutrustningen. Funktionen kan upptäcka vatten på vägbanan och ställer sedan in kontrollsystemen i god tid samt varnar föraren. Föraren kan därefter med ett knapptryck, eller med en rattmonterad Mode Switch (del av Sport Chrono-paketet), ställa in bilen för ökad säkerhet.

Varnings- och bromsassistanssystemet, som ingår i standardutrustningen, upptäcker risk för kollisioner med rörliga föremål och påbörjar nödbromsning om det blir nödvändigt. Vidare finns Night Vision Assist med värmekamera för första gången som tillval i 911. I den adaptiva farthållaren ingår automatisk avståndskontroll, start- och-stoppkontroll, ett reversibelt passagerarskydd och en innovativ autonom funktion för nödassistans.

Nya 911 Carrera S kostar 1 155 000 kronor och 911 Carrera 4S 1 225 000 kronor. Båda modellerna kan beställas från och med nu.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

911 Carrera S: Bränsleförbrukning blandad körning 8,9 liter per 100 km, CO2-utsläpp 205 g/km*

911 Carrera 4S: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 liter per 100 km,CO2-utsläpp 206 g/km*

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.