11 jan 2019 | Pressmeddelande

Nytt rekord för Volkswagen – levererade fler bilar än någonsin tidigare

2018 blev det mest framgångsrika året i märket Volkswagens historia. Totalt 6,24 miljoner personbilar levererades till kunder över hela världen, en ökning med 0,2 procent jämfört med året innan.

Positiv leveransutveckling i Sydamerika (+13,1 %), USA (+4,2 %) och Europa (+3,6 %) kompenserade för den stora ekonomiska osäkerheten i Kina, Argentina och Mexiko, samt även för de svåra, tillfälliga återverkningar som övergången till WLTP-körcykeln i Västeuropa innebar. SUV-offensiven tillsammans med en lång rad andra nya bilar från företaget var de viktigaste faktorerna bakom tillväxten.

Jürgen Stackmann, medlem i ledningsgruppen för Volkswagen med ansvar för försäljningen, förklarar:
– 2018 kännetecknades av betydande osäkerhet i vissa regioner, speciellt under andra halvåret. Vår offensiv med nya, verkligt attraktiva bilar gjorde dock att vi totalt sett lyckades uppväga de negativa effekterna. Vår strategi har givit resultat. Bakom det nya leveransrekordet ligger massor av hårt arbete.

Ralf Brandstätter, COO på Volkswagen:
– Även 2019 kommer att vara ett år fyllt av utmaningar för vårt märke, speciellt mot bakgrund av de tilltagande geopolitiska riskerna. Vi måste se till att göra vår läxa ordentligt. Förutom volymtillväxt kommer vi i framtiden också att fokusera mer på vår lönsamhet än vi gjort tidigare. Här handlar det om att säkerställa långsiktig lönsamhet för märket Volkswagen.

Volkswagens globala SUV-offensiv bär frukt. Kunderna tar emot den långa raden av nya modeller på ett mycket positivt sätt. Samtidigt som företagets leveranser av personbilar steg med 0,2 procent 2018 jämfört med året innan, växte SUV-segmentet med 38 procent under samma period. Det här innebär att nästan var femte bil som Volkswagen levererade till sina kunder 2018 var en SUV (19,2 procent). 2017 utgjorde denna andel endast 13,9 procent.

År 2025 kommer Volkswagen att ha fler än 30 SUV-modeller, med eldrift eller konventionell drivning, i sitt globala produktutbud. SUV-offensiven kommer bidra till att stärka kärnverksamheten på ett betydelsefullt sätt och göra det möjligt för företaget att initiera de mångmiljardinvesteringar som krävs inom områdena e-mobilitet och självkörande bilar.

Även Volkswagens elbilar blir allt populärare. Totalt levererade märket förra året cirka 50 000 helt eldrivna bilar eller laddhybrider – en ökning med 13 procent jämfört med 2017. Speciellt populär var e-Golf. För denna modell steg leveranserna med 45 procent, vilket gjorde den till en av de ledande elbilarna i både Tyskland och Europa.

Leveransutvecklingen för olika regioner och marknader 2018:

  • I Europa kunde Volkswagen rapportera en ökning med 3,6 procent för märket under 2018. Här levererade man 1,75 miljoner bilar, trots de utmaningar som övergången till den nya testkörcykeln WLTP innebar, och som starkt påverkade leveranserna från september. Samtidigt lyckades Volkswagen att utöka sin marknadsandel i Europa. Stor efterfrågan på modellerna Tiguan Allspace och T-Roc liksom på de nya versionerna av Arteon and Polo spelade här en viktig roll och lockade många kunder till bilhallarna. I Västeuropa levererade Volkswagen 1,47 miljoner bilar, en ökning med 2,8 procent jämfört med 2017. Antalet levererade fordon steg i länder som Italien, Spanien och Frankrike.
  • På hemmamarknaden Tyskland var bilden densamma. Här levererade Volkswagen under fjolåret 541 200 bilar till sina kunder, en ökning med 1,8 procent jämfört med året innan.
  • I Sverige registrerades 53 471 Volkswagen personbilar (2017: 57 488 bilar). Året präglades kraftigt av effekter av det i juli införda skattesystemet bonus malus och den nya testkörcykeln WLTP. Volkswagen blev nummer ett bland svenska privatköpare – och Passat GTE blev den mest sålda laddbara bilen.
    Se pressmeddelande "Volkswagen etta när svensken själv väljer bil"
  • I Central- och Östeuropa kunde Volkswagen rapportera en leveransökning på hela 8,2 procent för 2018 – 280 300 bilar lämnades här över till kunderna. Ryssland var det land som drev på tillväxten i denna region starkast. Här levererades 106 100 bilar, en ökning med 18,5 procent. De mest sålda modellerna var Polo, Tiguan och Touareg.
  • I Nordamerika gick utvecklingen på marknaden åt båda hållen. I USA levererade Volkswagen 354 100 bilar under 2018, en ökning med 4,2 procent – och detta tack vare de fortsatta framgångarna för SUV-modellerna. I Kanada lämnade Volkswagen över 72 000 bilar till sina kunder – en ökning med 3,7 procent jämfört med 2017 och Volkswagens största leveransvolym på denna marknad någonsin. I Mexiko gick det däremot trögt. I en fortsatt mycket hårt ansträngd ekonomisk miljö, sjönk Volkswagens leveranser med 19 procent jämfört med 2017. Totalt sett minskade alltså leveranserna i regionen med 3,0 procent jämfört med året innan.
  • I Sydamerika kunde Volkswagen notera fortsatt tillväxt under året. 474 000 bilar levererades till kunderna 2018 – en ökning med 13,1 procent jämfört med året innan. Bäst gick det i Brasilien där Volkswagen levererade 335 800 bilar, en ökning med 28,6 procent. De åtta nya modeller som Volkswagen lanserade i landet 2017 togs emot mycket positivt av kunderna vilket kan avläsas av dessa leveranssiffror. Volkswagen uppvisade en betydligt bättre utveckling än marknaden som sådan. I Argentina fortsatte de svåra ekonomiska förhållandena att inverka negativt på marknaden. I linje med detta sjönk Volkswagens leveransvolym med 22,4 procent jämfört med 2017 – trots detta befäste Volkswagen sin ledarställning på marknaden för 15:e året i rad.
  • I Asien/Stillahavsområdet levererade Volkswagen 3,29 miljoner bilar under 2018, en minskning med 1,7 procent jämfört med året innan. Denna minskning kan i huvudsak tillskrivas situationen i Kina, där kunderna fortfarande uppvisade ett köpmotstånd till följd av det osäkra ekonomiska läget. Totalt tog 3,11 miljoner kunder i Kina emot en ny bil från Volkswagen under 2018 – en minskning med 2,1 procent jämfört med 2017. Trots detta utökade Volkswagen sin marknadsandel ytterligare. För första gången på över 10 år krympte den kinesiska marknaden totalt sett. Volkswagen är fortsatt det populäraste bilmärket i Kina. Enbart under fjolåret lanserade Volkswagen nio nya modeller på den kinesiska marknaden, däribland SUV-modellerna T-Roc, Tharu och Tayron. Genom att fördubbla sitt modellutbud i detta segment, etablerar Volkswagen sig som ett SUV-märke i Kina. Dessutom fortsätter Volkswagens klassiska sedanmodeller att vara mycket populära bland bilköparna.