04 jan 2019 | Pressmeddelande

Spänningsfylld världspremiär: Volkswagen visar mobil laddningsstation för elbilar

Så här i början av det nya året bjuder Volkswagen på en förhandstitt på sin kommande mobila laddningsstation för eldrivna fordon. Den behöver ingen extern elförsörjning och kan sättas upp där den behövs – till exempel på en parkeringsplats i stan eller på ett företag, eller fungera som en temporär laddningsstation vid större evenemang.

Den mobila laddningsstationen fungerar precis som en powerbank, av den typ vi använder till våra mobiltelefoner, men är istället framtagen för elbilar. Med en laddningskapacitet på upp till 360 kWh kan den på egen hand ladda upp till 15 elfordon – till exempel de i Volkswagens kommande ID.-familj.

Tack vare snabbladdningstekniken tar en laddning i snitt inte mer än 17 minuter vid laddning till cirka 28 kWh. För e-Golf motsvarar detta ungefär 80 procent av batteriets fulla laddningskapacitet.

När energiinnehållet i det mobila batteripaketet sjunkit under 20 procent byter man helt enkelt ut hela laddningsstationen mot en ny. Finns det möjlighet att ansluta den till elnätet (växelström, upp till 30 kW), laddar batteripaketet kontinuerligt upp sig självt. Om laddningen sker med grön el innebär detta att laddningsstationen temporärt kan lagra förnybar energi från till exempel sol eller vind, och på så sätt erbjuda CO2-neutral körning med bilen.

Pilotprojekt i Wolfsburg

De första mobila snabbladdningsstationerna kommer att sättas upp redan under det kommande halvåret. Här handlar det om ett pilotprojekt i Volkswagens hemstad Wolfsburg där de kommer att komplettera den fasta laddningsinfrastrukturen. Med början nästa år kommer laddningsstationer av denna typ även att sättas upp i andra städer och samhällen.

Thomas Schmall, styrelseordförande för Volkswagen Group Components, förklarar det hela närmare:
– De mobila laddningsstationerna är ett betydelsefullt steg på vägen i arbetet med att upprätta ett effektivt nätverk av laddningspunkter. De mobila batteripaketen kan sättas upp precis där de behövs – även om det inte finns tillgång till el på platsen. Denna flexibilitet gör det möjligt att tillämpa en helt ny metod för att snabbt kunna bygga ut laddningsinfrastrukturen, säger Schmall och fortsätter:

– Städer kan till exempel använda metoden för att hitta de optimala platserna att anlägga stationära laddningsstationer på – innan man gör några större investeringar. Dessutom gör denna lösning det möjligt att sätta upp ett stort antal mobila laddningsstationer temporärt – precis på de ställen de behövs.

Upp till fyra fordon kan laddas samtidigt

De mobila laddningsstationerna kan spridas ut på bestämda platser i en stad. Var stationerna står uppställda kan användarna enkelt hitta via en karta i en app eller på webben. Varje laddningsstation gör det möjligt att snabbladda (likström) med upp till 100 kW. Inte bara elbilar utan också elcyklar kan laddas av den mobila stationen. Upp till fyra fordon kan laddas samtidigt – 2 med likströms- och 2 med växelströmsanslutningar.

Batteripaketets totala kapacitet på 360 kWh räcker för laddning av upp till 15 elfordon. Den mobila laddningsstationen kan också anslutas till elnätet och då laddas med upp till 30 kW via växelström. Det här gör det möjligt att snabbt och enkelt sätta upp och tillhandahålla laddningspunkter utan att varken strukturella förändringar eller några större investeringar krävs.

Tack vare en sådan direktanslutning till elnätet, kan batteripaketet i den mobila laddningsstationen laddas upp kontinuerligt. Denna tidsoberoende laddning, som i praktiken också fungerar som buffert, minskar dessutom belastningen på elnätet vid tider då förbrukningen är som störst.

Kan temporärt lagra grön el

– Våra mobila laddningsstationer erbjuder ytterligare en mycket betydelsefull fördel, understryker Mark Möller, teknikchef på Volkswagen Group Components.
– Det är bara om man laddar en elbil med grön el som man kan säga att körningen är CO2-neutral. Vår laddningsstation är den första som gör det möjligt att temporärt lagra grön el.

Laddningsstationen kan exempelvis laddas med el framställd av sol- eller vindenergi som elbilen sedan laddas med. Tittar vi på den tekniska lösningen som sådan är den baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilplattform MEB. Denna erbjuder dubbla fördelar: dels går den snabbt att skala upp eller ner, dels gör den att elbilsbatterierna kan få ett andra liv i en laddningsstation. Ett batteris laddningskapacitet sjunker ju med tiden. När den sjunkit till en förutbestämd nivå, byts batteriet ut. Om ett sådant batteri sedan får grönt ljus vid en grundlig genomgång, kan det återanvändas i en mobil laddningsstation.

Laddningsmöjligheter avgörande för elbilens genombrott

Ett effektivt nätverk av laddningspunkter ses som ett av de krav på infrastrukturen som måste vara uppfyllda för att kunna locka kunderna att välja elbilar – som de i den kommande ID.-familjen från Volkswagen. Att förverkliga detta är en av de stora utmaningar som Volkswagen Group Components och andra måste lyckas med för att e-mobiliteten ska få sitt stora genombrott.

Från och med den 1 januari i år utgör komponentdivisionen en självständig affärsenhet inom Volkswagen-koncernen. Den mobila laddningsstationen har utvecklats inom företaget och har till syfte att skapa en sluten livscykel för batterierna. Serieproduktionen beräknas dra igång år 2020.