05 mar 2019 | Pressmeddelande

Porsche möter våren i Genève med tre nyheter

En bästsäljare, en ikon och en körmaskin. Porsche möter våren i Genève och lanserar tre nya sportmodeller på Genèves bilsalong, den 89:e i ordningen. Höjdpunkten är nya 911 Cabriolet. - Med varje ny generation av 911 står vi inför utmaningen att försiktigt förbättra vår ikoniska modell och ändå hela tiden leva upp till framtidens krav, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG.

Vid sidan av den svansmotordrivna 911 Cabriolet presenterar Porsche 718 T, en körmaskin med en 300 hästkrafter stark mittmotor, både i form av Boxster och i form av Cayman. Märkets bästsäljare Macan S med ny turboladdad V6-motor placerad framtill kompletterar den debuterande trion.

För fyra månader sedan lanserade Porsche nya 911 Coupé i Los Angeles. Och den åttonde generationen av den tidlösa sportmodellen är kraftfullare, snabbare och mer digitaliserad än någonsin tidigare. Nu har turen kommit till Cabriolet-versionen, den öppna varianten av 911.

S-modellen har en 331 kW (450 hk) stark dubbelturbomotor som ger en toppfart av över 300 km/tim och den accelererar från 0 – 100 km/tim på under fyra sekunder. Föraren kan njuta av den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan och, med Porsche Wet mode, ännu säkrare köregenskaper på regnvåta vägar. Designen ger de klassiska detaljerna från den ursprungliga 911 en modern knorr. Nya 911 Cabriolet är den nyaste i en lång rad öppna Porsche-modeller inklusive företagets allra första bil. Den här karosstypen användes för första gången i 911-familjen för mer än 30 år sedan och den fortsätter att vara en symbol för unikt intensiva körupplevelser. Tygtakets vikt har optimerats och det tar nu, tack var en ny hydraulisk motor, bara tolv sekunder att helt fälla ned det. Det fälls upp lika snabbt till och med i hastigheter upp till 50 km/tim. Den högteknologiska ramen som är utvecklad av Porsche, är huvudsakligen gjord av magnesium och förhindrar att taket blåses upp som en ballong vid höga hastigheter.

 

Nya 718 T – en koncentrerad körmaskin

Porsche lanserar en till helt ny modell på Genèves bilsalong, 718 T. I de nya T-varianterna av Boxster och Cayman kombineras den 220 kW (300 hk) starka fyrcylindriga turboladdade boxermotorn med mycket sofistikerade komponenter som Sport Chrono-paket och PASM sportfjädring inklusive 20 mm sänkt kaross. Bilarna kommer utrustade med PADM, Porsche Active Drivetrain Mounts, och Porsche Torque Vectoring med mekanisk bakre differentialspärr som standard, något som för första gången gjorts tillgängligt för boxermotorerna i 2-litersutförande. Tillsammans ger det den tvåsitsiga högpresterande sportbilen egenskaper som gör den till en mycket speciell och spännande erfarenhet av Porsche. 718 T kommer bäst till sin rätt på slingrande landsvägar där själva körupplevelsen är målet. Utrustad med bara det mest väsentliga är den här renläriga körmaskinen arvtagaren till 911 T från 1968 och 911 Carrera Clubsport från 1987.

 

Nya Macan S – starkare, ny design och helt uppkopplad 

Nya Macan S gör också sin debut inför publik i Genève. Porsche har gjort en genomgripande uppdatering av Macan när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper. Porsches särpräglade design-DNA kan spåras i den kompakta SUV-modellens tredimensionella LED-ljuspanel baktill. LED-teknik kommer också att vara standard för strålkastarna i framtiden. Den mest iögonfallande nyheten inuti är den 10,9 tum stora pekskärmen som tillhör det nya Porsche Communication Management (PCM), de nya luftutsläppen och GT-sportratten som känns igen från 911. PCM gör det möjligt att nå nya digitala funktioner som intelligent röststyrning och online navigation som standard. Listan av nytillkommen komfortutrustning inbegriper Traffic Jam Assist, en joniserare för att förbättra luften inuti bilen och eluppvärmd vindruta.

Macan S drivs av en ny 3-liters V6 med centralt placerade biturboaggregat. Motorn ger 260 kW (354 hk) och ett vridmoment på 480 Nm. Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan (PDK) och Porsche Traction Management (PTM) fyrhjulsdrift passar perfekt till den nya motorn.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://.newsroom.porsche.de) och Porsches mediadatabas (https://presse.porsche.de)

 

Bränsleförbrukning:

911 Carrera S Cabriolet: Blandad körning: 9,1 l/100 km, CO 2-utsläpp: 208 g/km

911 Carrera 4S Cabriolet: Blandad körning: 9,0 l/100 km, CO 2-utsläpp: 207 g/km

718 Cayman T: Blandad körning: 8,1-7,9 l/100 km; CO 2-utsläpp: 186-180 g/km

718 Boxster T: Blandad körning: 8,2-7,9 l/100 km; CO 2-utsläpp: 187-181 g/km

Macan S: Blandad körning: 8,9 l/100 km, CO 2-utsläpp: 204 g/km

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.