03 apr 2019 | Pressmeddelande

SEAT lanserar sex el- och laddhybridmodeller samt utvecklar en ny plattform för elbilar

  • SEAT nådde 2018 sin högsta nettovinst på nästan 300 miljoner euro och en omsättning på nära 10 miljarder euro, den högsta i historien
  • Under 2018 satsade företaget rekordsiffran 1,2 miljarder euro på investeringar, forskning och utveckling
  • SEAT utvecklar en ny elbilsplattform i samarbete med Volkswagen
  • Dr. Herbert Diess: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar”

Martorell, 2019-04-03. SEAT har nu presenterat sin strategi för elbilar som i början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid. Även CUPRA Leon och CUPRA Formentor kommer med laddhybridsversioner. SEATs vd Luca de Meo tillkännagav också på företagets årliga presskonferens att CUPRA Formentor, den nya crossovermodellen som presenterades på Internationella bilsalongen i Genève, kommer att tillverkas i Martorellfabriken.

För första gången i företagets historia kommer SEAT att utveckla en ny bilplattform i samarbete med Volkswagen, en mindre version av den modulära eldrivningsplattformen (MEB) där flera bilar med cirka fyra meters längd av olika märken, bland annat SEAT, kommer att tillverkas. Målet med den nya plattformen är att utveckla prisvärda elbilar med ett ingångspris under 20 000 euro. Mer än 300 högutbildade ingenjörer kommer att delta i detta projekt i Spanien.

”SEATfår nu en tydligare roll i Volkswagenkoncernen och tack vare våra resultat har vi gjort oss förtjänta av den nya elbilsplattformen. För första gången kommer SEATs tekniska center att utveckla en plattform som kan användas av fler märken över hela världen”,säger Luca de Meo.

Volkswagen AG:s vd Dr. Herbert Diess deltog vid presskonferensen och betonade SEATs roll inom Volkswagenkoncernen: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar. Årets framgångar understryker SEATs potential att utnyttja tillväxtmöjligheter och öppna nya marknader. Projektet med den mindre elbilsplattformen är ett stort steg mot en ännu mer prisvärd elmobilitet. SEAT kommer att förverkliga den första elbilen som utformats särskilt för stadskörning.”

Den elektriska offensiven rör mer än nya modeller och omfattar även en mikromobilitetsstrategi som SEAT ska leda åt Volkswagenkoncernen. Den nyligen presenterade SEAT Minimó-konceptbilen som ingår i denna strategi och SEATs elektriska eXS kickscooter är två exempel på mikromobilitetslösningar för stadstrafik som framförts av företaget.

2018, det bästa året i SEATs historia

Under 2018 uppnådde SEAT sitt bästa resultat någonsin*. Vinsten efter skatt uppgick till 294 miljoner euro, 4,6 % mer än föregående år (281). Dessutom ökade rörelseresultatet med 93,2 % till 223 miljoner euro (2017: 116) och omsättningen landade på 9,991 miljarder euro, vilket är 4,6 % mer än 2017 års resultat (9,552). Under de senaste fem åren har SEATs omsättning ökat med 33 %.

Dessutom har leveranserna ökat till den högsta nivån sedan SEATs grundades för nästan sju decennier sedan, och resultatet på 517 600 sålda bilar (10,5 % mer än under 2017) gjorde SEAT till det snabbast växande varumärket i Europa förra året.

”2018 var det bästa året i SEATs historia. För första gången har vi attraktiva produkter i de relevanta och mest lönsamma segmenten, vilket har gjort oss till ett av de snabbast växande varumärkena i Europa under de senaste tre åren. SUV-offensiven som vi inledde 2016 överträffade våra mest optimistiska förväntningar och en tredjedel av alla bilar vi sålde förra året tillhörde denna kategori. SEAT kan nu se framtiden rakt i ögonen.”, säger Luca de Meo.

Företagets starka framgångar gjorde det möjligt för SEAT att påskynda sitt investeringsprogram. Under bara 2018 satsade företaget 1 223 miljoner euro, en ökning med 27,1 % (2017: 962), på investeringar, forskning och utveckling – den högsta siffran någonsin. Av denna summa avsattes 656 miljoner euro särskilt till forskning och utveckling, vilket är 41,4 % mer än föregående år (2017: 464).

(*) SEAT förbereder sin finansieringsöversikt individuellt enligt den spanska allmänna bokföringslagen, som inte omfattar dotterbolag. Volkswagenkoncernen tillämpar de internationella redovisningsstandarderna (IAS/IFRS) och konsoliderar SEATs siffror.