28 jun 2019 | Pressmeddelande

Almedalen: Volkswagen Transportbilar visar framtidens transportlösningar

Volkswagen Transportbilar visar upp MOIA, e-Crafter och Cargo e-bike i Visby under Almedalsveckan. Tre spännande lösningar för framtidens klimatvänliga transporter.

Med en ambitiös agenda för att belysa framtidens utmaningar och möjligheter kring mobilitet, finns Volkswagen Group Sverige på plats under Almedalsveckan och bjuder på intressanta seminarier, föreläsningar, provkörningar och en bilutställning.

MOIA är ett Volkswagen-ägt bolag som erbjuder smidiga mobilitetslösningar i stadsmiljö. Med en bekväm buss baserad på e-Crafter och med en smart samåkningstjänst kopplad till en app, kan resenären boka och betala sin resa direkt i appen. Resan till destinationen är dynamisk och styrs av algoritmer för att maximera antalet passagerare i bussen, utan att fördröja resan nämnvärt för de befintliga passagerarna. Vinsterna är mindre trängsel på gatorna, inga utsläpp och en lägre kostnad för resenären (jämfört med taxi). Idag opererar MOIA med 75 bilar i Hannover och 100 i Hamburg och planerar för fler fordon i dessa städer och på sikt att erbjuda sin tjänst i fler städer. I Volkswagen Electric Lounge på Hansaplatsen i Visby kan du se den elektriska MOIA-bussen som redan idag tjänstgör på Hamburgs gator.

Att ökad E-handel medför flera utmaningar för transportsystemet, belyser Volkswagen Transportbilar under ett seminarium på tisdagen 2 juli i Volkswagen Electric Lounge. Två spännande produkter som är delar av lösningen finns att provköra och beskåda hos Bil Sweden på Skeppsbron - Volkswagens e-Crafter och Cargo e-bike.

e-Crafter är en helt elektrisk skåpbil med rum för upp till 1700 kg/10,7 kubikmeter med last, som ljudlöst och utsläppsfritt kan operera i stadsmiljön. e-Crafter finns redan att beställa och du kan passa på att provköra den under Almedalsveckan, eller hos någon av våra återförsäljare.

Cargo e-Bike visas upp som ett koncept, också hos Bil Sweden på Skeppsbron. Med Cargo e-Bike hanteras mindre leveranser (210 kg inklusive förare och packbox som rymmer en halv kubikmeter) på ett smidigt och miljövänligt sätt. Cargo e-Bike har ett batteri på 500 Wh, en motor på 250 W (48 V) och en maxhastighet på 25 km/h.

Hans Turemark, märkeschef på Volkswagen Transportbilar i Sverige, ser ett nytt Volkswagen Group växa fram med höga ambitioner inom elektrifiering, klimatneutral produktion och satsningar på digitala tjänster.
- Branschen står inför den största omställningen någonsin. Volkswagen Group satsar inte bara mångmiljardbelopp på omställningar till klimatneutral produktion och elektrifierade produkter. Vi ser dessutom en rad satsningar på nya digitala tjänster, där MOIA är ett av många exempel på ett nytt agilt Volkswagen med tjänster anpassade till ett mer hållbart och uppkopplat samhälle.

Välkommen till Volkswagen Electric Lounge på Donnersgatan 6 under dagarna 1-3 juli för att diskutera och ta del av några av Volkswagen Transportbilar och hela Volkswagen-gruppens ambitiösa mål och lösningar mot klimatneutral mobilitet.