03 apr 2020 | Pressmeddelande

Coronaviruset: Volkswagen producerar ansiktsskydd med 3D-skrivare

• Coronaviruset: Volkswagen producerar ansiktsskydd med 3D-skrivare
  • Volkswagen-koncernens märken har startat produktion av visirkomponenter med 3D-skrivare
  • Komponenterna ska doneras till Spanien – transport samordnas av Airbus
  • Flera av koncernens märken implementerar initiativ med 3D-tryck

Volkswagen-koncernen har startat produktion av visirhållare med 3D-skrivare som en del av ett gemensamt transnationellt initiativ med Airbus och 3D-trycknätverket ”Mobility goes Additive”, som omfattar cirka 250 företag. Produkterna som utvecklas av Airbus kommer att användas i Spanien och flygs från Hamburg till Madrid av Airbus nästa vecka. Målet är att tillverka så många visirhållare som möjlig tills dess.

Detta branschövergripande initiativ, som också kommer distribuera produkterna, lanserades efter förfrågan från de spanska myndigheterna. Utöver detta har flera andra initiativ tagits från Volkswagen-koncernens märken för att producera medicinsk utrustning.

En konventionell plastkåpa kommer att monteras av tredje part på hållaren som nu tillverkas av Volkswagen. Med dessa visir täcks hela ansiktet av ett transparent skydd. För att säkerställa högsta möjliga hygiennivå bär de Volkswagen-anställda som producerar hållarna handskar och ansiktsmasker.

Gerd Walker, Volkswagen-koncernens produktionschef:

– Vårt team jobbar på för fullt för att ta fram dessa efterfrågade delar så snabbt som möjligt.

Produktionen pågår inte bara på de stora 3D-tryckcentren i Wolfsburg och Ingolstadt, utan också på andra fabriker för Audi, Bentley, Bugatti, MAN Truck & Bus, Porsche, Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar, Volkswagen Group Components och Volkswagen Motorsport.

Koncernen använder för närvarande över 50 stycken 3D-skrivare vid anläggningarna och fler skrivare läggs kontinuerligt till i projektet.

Lamborghini, SEAT, ŠKODA och Volkswagen Personbilar arbetar också med att ta fram annan medicinsk utrustning:

Volkswagen Navarra (Spanien) har redan förra veckan börjat producera ansiktsskydd och har överlämnat cirka 1 000 stycken till regionen Navarra.

I samarbete med tekniska universitetet i Prag har ŠKODA utvecklat en 3D-tryckprocess för att producera återanvändbara FFP3-andningsskydd. Det tjeckiska hälsoministeriet distribuerar nu dessa till läkare, sjukhus och vårdpersonal.

Lamborghini konverterar delar av sin produktionsanläggning för supersportbilar i Sant’Agata Bolognese för att producera kirurgiska munskydd och plexiglasskydd. Munskydden kommer att doneras till ett sjukhus i Bologna.

SEAT har för närvarande flera samarbetsinitiativ, inklusive produktion av en respirator som kommer att monteras i Martorell, samt olika modeller av ansiktsmasker som väntar på officiellt godkännande.

Volkswagen i Sydafrika printar också ansiktsmasker och ansiktsskydd som väntar på officiellt godkännande.

Inom Volkswagen-koncernen finns en särskild arbetsgrupp med mer än 30 experter på 3D-utskrift som samordnar specifikationer, material, utskriftsmjukvara och personalresurser inom koncernen.

Volkswagen har hittills redan donerat flera hundratusen medicinska ansiktsmasker till den tyska hälso-och sjukvården. Volkswagen-koncernen har också beslutat att donera ytterligare medicinsk utrustning som ansiktsmasker och skyddskläder till medicinska centra och sjukhus till ett sammanlagt värde av cirka 40 miljoner euro. Detta är avsett som ett bidrag till att upprätthålla hälsosystemets funktion i Tyskland. Som global koncern använder Volkswagen också sitt internationella leverantörs- och logistiknätverk för att ge stöd för upphandling av medicinsk utrustning och leveranser.

Det stöd som nu ges till Spanien är del av ett gemensamt initiativ med Airbus, 3D-trycknätverket "Mobility goes Additive", som omfattar cirka 250 företag utöver Volkswagen och andra partners.

Pressmeddelandet på engelska samt bilder finns på Volkswagen Newsroom.