02 apr 2020 | Pressmeddelande

Volkswagen Transportbilar ska hjälpa Missing People Sweden att söka efter försvunna personer.

Volkswagen Transportbilar blir ny huvudsponsor till den ideella organisationen Missing People. I det 3-åriga avtalet hoppas Volkswagen Transportbilar kunna ge bättre förutsättningar för Missing People att bedriva sitt viktiga arbete med att söka efter försvunna personer i samhället.

dertälje, 2 april 2020 – Under 2019 fick den ideella organisation Missing People in 588 ärenden och genomförde 287 sökinsatser och fungerar som en extra hand när samhällets resurser inte räcker till. Organisationen är beroende av stöd från privatpersoner och företag för att kunna bedriva sin verksamhet.

Som en del av Volkswagen Transportbilars samhällsengagemang, går företaget nu in i ett 3-årigt avtal som innebär att de förser Missing People med fordon och andra materiella resurser som används vid sökinsatser runt om i landet.

”Missing People gör en fantastisk insats i det svenska samhället och det känns rätt för oss att gå in som huvudsponsor och tillföra mer resurser så att förhoppningsvis fler anhöriga till försvunna personer ska kunna hitta sina saknade”, säger Maria Johnsson som är Produkt- och Marknadschef på Volkswagen Transportbilar. ”Vi vet också att det finns lokala initiativ och samarbeten ute i landet mellan våra återförsäljare och Missing Peoples olika regionala avdelningar. Det tänker vi förstås fortsätta att uppmuntra till”, avslutar Maria.

I Örnsköldsvik finns ett samarbete mellan Volkswagen Transportbilars återförsäljare Nordemans Bil och Missing People. Krister Hållberg är försäljningschef på bilfirman och samtidigt sökledare i Jämtland och Västernorrland för Missing People.

”Jag är stolt över att Volkswagen Transportbilar centralt nu går in och stöttar Missing People. Fordonen gör oss snabbfotade och effektiva eftersom vi får med oss allt material som behövs, samtidigt som det finns plats över i bilen för att upprätta en mobil sambandscentral där våra sökledare kan koordinera sökinsatsen”, säger Krister Hållberg.

Med över 60 000 personer anmälda som frivilliga sökare runt om i landet och med många följare på sociala medier som kan sprida information om försvunna personer, kan Missing People snabbt genomföra efterlysningar och mobilisera sökinsatser.

”Målet med samarbetet är att vi ska få fler praktiska resurser som stärker organisationen, så att vi kan hitta fler människor och även planera verksamheten mer långsiktigt. Genom ett starkt och rikstäckande partnerskap med Volkswagen Transportbilar jobbar vi vidare mot vår vision – att ingen ska försvinna utan att hittas.”, säger Magnus Idebro, ordförande i Missing People Sweden.