29 dec 2020 | Pressmeddelande

Säljstart för prestandaversioner av nya Volkswagen Arteon och Arteon Shooting Brake

Arteon och Arteon Shooting Brake är Volkswagens sportiga avantgarde-modeller i kategorierna företags- och långfärdsbilar. För denna modellfamilj, som uppdaterats 2020, öppnar nu Volkswagen förförsäljningen för prestandaversionerna Arteon R och Arteon Shooting Brake R.

• Kördynamik på högsta nivå: Arteon R och Arteon R Shooting Brake bjuder på en kombination av kördynamiken hos en sportbil med den hos en touringbil
  • Avancerad TSI: en kraftfull turbomotor på 320 hk ger modellfamiljens flaggskepp en acceleration från 0 till 100 på kvicka 4,9 sekunder
  • Ny 4MOTION fyrhjulsdrift med kontinuerligt variabel effektfördelning på bakaxeln (Torque Vectoring) ger märkbart bättre kördynamik

Båda R-versionerna går nu att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare och kan inom kort byggas på www.volkswagen.se. Fastbackversionen, med sitt coupéliknande bakparti, kostar från 579 900 kronor och den dynamiska nytolkningen av en kombi (Shooting Brake) kostar från 589 900 kronor.

Arteon R och Arteon Shooting Brake R är bestyckade med en både kraftfull och bränslesnål 4-cylindrig TSI-turbomotor på 320 hk. Motorn i de vassa Arteon-flaggskeppen från Volkswagen R är en ”EA888 evo4”, som är det senaste utvecklingssteget av den redan högteknologiska turbomotorn. Den fjärde generationen av denna TSI-motor kombinerar kraftutvecklingen hos en sportbilsmotor med den bränslesnålhet som kännetecknar Volkswagens moderna, kompakta kraftpaket.

2,0-litersmotorns maximala vridmoment på 420 Nm finns tillgängligt redan från 2 100 v/min. Detta vridmoment ligger på konstant nivå ända upp till 5 350 v/min., vilket ger ett mycket brett varvtalsspektrum. TSI-motorn levererar sin maximala effekt från 5 350 till 6 500 varv/min.

Motorkraften leds vidare till fyrhjulsdriften via en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Hur effektivt detta drivsystem är framgår av förbrukningsvärdena: 9,1-9,2 l/100 km (blandad körning, WLTP).

Båda R-versionerna klarar accelerationen från 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Kombinerat med ett R Performance-paket kan de beställas med ostrypt topphastighet – 270 km/h.

Ny fyrhjulsdrift

Vridmomentet ger dessa båda modeller sin speciella karaktär: den kontinuerligt tillgängliga drivkraften går hand i hand med bilens goda köregenskaper på långfärd. Samtidigt erbjuds kördynamik på en hög nivå, detta tack vare det nya fyrhjulsdriftsystemet och den nyavstämda, standardmonterade adaptiva chassiregleringen (DCC).

Den helt nya fyrhjulsdriften – 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring – har selektiv reglering av vridmomentet på bakaxeln. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar här motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxlarna och även bakhjulen på ett variabelt sätt (vektorstyrd momentfördelning). Resultatet är märkbart mycket smidigare vägegenskaper, speciellt i kurvorna.

Föraren har själv möjlighet att påverka den vektorstyrda momentfördelningens effekt liksom de stabiliserande kördynamiksystemen. Det gör man via den standardmonterade körprofilväljaren och via ett skjutreglage för den adaptiva chassiregleringen DCC.

Även däcken är speciellt anpassade för R-versionerna. Den sportigaste interaktionen mellan alla kör- och chassiparametrar kan enkelt aktiveras direkt. Allt som krävs är ett tryck på den blåfärgade R-knappen på multifunktionssportratten: motorn, växellådan, den adaptiva chassiregleringen, styrningen och kontrollsystemen växlar då över till Race-läget via körprofilsväljaren – och den bekväma touringbilen förvandlas omedelbart till en sportbil.

Speciell R-utrustning

Med sin speciellt anpassade design och exklusiva utrustning är Arteon R och Arteon Shooting Brake R tvättäkta R-modeller. Till den utvändiga utrustningen hör bland annat nydesignade R-stötfångare (med markerade luftintag fram och diffusor bak), backspegelkåpor med mattkromad look, en R-logo vid framdörrarna (som del i omgivningsbelysningen), ett 18" R Performance-bromssystem med blålackerade bromsok (fram dekorerade med en R logo) liksom 19"-lättmetallfälgarna ”Adelaide”. Tillval är 20"-fälgarna ”Estoril”. Det nya, standardmonterade sportavgassystemet från Volkswagen R, med två trapetsformade ändrör i metall längst ut på var sida av diffusorn, både hörs och syns.

Sätena i ArtVelours (som är prydda med en R-logo på ryggstöden fram) och R-multifunktionssportratten med sina stora DSG-paddlar gör interiören ännu mer raffinerad. I standardutrustningen ingår även dekordetaljer i kolfiberlook och en extra R-layout för de digitala instrumenten (Digital Cockpit). Den blå färg som är så typisk för Volkswagen R används flitigt – bland annat för dekorsömmarna på sätena, armstöden fram, växelspaksdamasken liksom på lädersportratten. Även den inre delen av rattens mitt har en blå finish. Bakgrundsbelysningen (standard, 30 färger) kan också den skina i R-blått. Sportstolar med integrerade nackskydd (fram) finns som tillval: sitssektionen är klädd i läder med kolfiberlook.

Tekniska fakta Arteon R och Arteon Shooting Brake R

Motor: 2,0 TSI bensinmotor, turboladdad och direktinsprutad
Miljöklass: EURO 6 AP
Max effekt: 320 hk vid 5 350-6 500 varv/min