05 jul 2021 | Pressmeddelande

Nya funktioner och ökad komfort – Volkswagen lanserar uppdateringar över nätet för eldrivna ID.-familjen

Volkswagen tar nästa stora steg mot att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör: från och med denna sommar kommer mjukvaruuppdateringar regelbundet att skickas via nätet ("Over-the-Air") till modeller i den eldrivna ID.-familjen.

• Milstolpe på vägen mot att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör
  • Märket Volkswagen blir den första volymtillverkaren som regelbundet uppdaterar mjukvara i kundbilar via mobil dataöverföring
  • Mjukvaruuppdateringar lägger grunden för nya affärsmodeller
  • Ralf Brandstätter, VD för Volkswagen: ”Vi skapar en helt ny, digital kundupplevelse med nya funktioner och ökad komfort var tolfte vecka”

Volkswagen är den första och enda volymtillverkaren som på bred bas gör denna innovativa teknik tillgänglig för sina kunder. Först ut är modellen ID.3, där den senaste mjukvaruversionen "ID.Software2.3" kommer att levereras till "First Movers Club"-kunder via mobil dataöverföring i juli 2021.

Uppdateringen inkluderar justeringar och förbättringar av drift, prestanda och komfort. Uppdateringar för alla övriga ID.3-, ID.4- och ID.4 GTX-kunder kommer att följa gradvis. I framtiden kommer Volkswagen att uppdatera mjukvaran i sina ID.-bilar var tolfte vecka.

Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen:
– Volkswagen lägger in en ny växel när det gäller digitalisering. Efter den framgångsrika lanseringen av vår helt eldrivna ID.-familj tar märket återigen täten: var tolfte vecka skapar vi en helt ny, digital kundupplevelse med nya funktioner och ökad komfort. Detta gör oss till den första volymtillverkaren som regelbundet levererar omfattande uppdateringar över nätet. Detta är en viktig milstolpe i genomförandet av vår ACCELERATE-strategi, som förbereder Volkswagen för framtidens uppkopplade, digitala mobilitet.

Over-The-Air-uppdateringen rullas ut till alla europeiska First Movers Club-kunder samtidigt. Under måndagen har information till alla berörda kunder gått ut.
– Vi är väldigt glada över att många svenska ID.-kunder kan ta del av denna första uppdatering under sommaren, det blir en helt ny kundupplevelse och ett viktigt steg för oss säger, Sofia Granfors, Head of e-mobility på Volkswagen Sverige.

Omfattande förbättringar tack vare uppdateringar över nätet

Den första uppdateringen för ID.-modeller har många funktionella förbättringar: dessa inkluderar förbättrade ID.Light-funktioner, optimerad omgivningsigenkänning och dynamisk helljusstyrning, förbättrad användbarhet och designändringar för infotainmentsystemet, samt förbättringar av prestanda och stabilitet.

Mjukvaruuppdateringarna levereras via mobil dataöverföring, direkt till de centrala högpresterande datorerna i ID.-bilarna (In Car Application Server, ICAS). Den nya elektronikarkitekturen är inte bara mer kraftfull och intelligent, den förenklar också utbytet av data och funktioner mellan system i bilen. Detta gör det möjligt att nå och uppdatera upp till 35 styrenheter via Over-the-Air-uppdateringar.

Fokus ligger alltid på kunder genom ID. Digital

– Bilar som alltid har den senaste mjukvaran ombord och erbjuder en utmärkt digital kundupplevelse är oerhört viktiga för Volkswagens framtida framgång. Vi etablerade den flexibla projektenheten ID. Digital specifikt för att vi kontinuerligt ska kunna uppdatera mjukvara i bilen. Vi kan därmed snabbt samla in feedback från kunder och reagera på kundernas krav. Detta betyder att ID.-modellerna ständigt är uppdaterade efter leverans och att kundbilar bibehåller sitt värde bättre, säger Thomas Ulbrich, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för utveckling.

Drivkraften bakom digitaliseringen av Volkswagen är det nära samarbetet mellan ID. Digital och CARIAD, Volkswagen-koncernens organisation för mjukvara. Detta samarbete ger en stor mjukvaruexpertis.

– Over-the-Air-uppdateringar är en central funktion i den digitala, uppkopplade bilen. De kommer att bli normen för kunderna, precis som att ladda ner det senaste operativsystemet eller appar på din smartphone, säger Dirk Hilgenberg, VD för CARIAD.

Affärsmodell 2.0: mobilitetens framtid

Med Over-the-Air-uppdateringar av mjukvara lägger Volkswagen grunden för nya affärsmodeller som anges i ACCELERATE-strategin. I framtiden behöver kunderna inte längre välja funktioner för sin bil när de köper bilen, eller vilken konfiguration som ger ett högre andrahandsvärde. Detta beror på att hårdvaran kommer att standardiseras i stor utsträckning. I framtiden kan ytterligare funktioner och innovativ teknik läggas till senare via mjukvaruuppdateringar.