10 nov 2021 | Pressmeddelande

CUPRA gör hattrick i Golden Steering Wheel 2021

CUPRA är vinnare av hela tre priser i Golden Steering Wheel, en av de mest prestigefyllda tävlingarna inom bilindustrin.

• CUPRA Born vinnare i kompaktklassen för elbilar
  • CUPRA Leon triumferar i klassen för kompaktbilar
  • CUPRA Formentor VZ5 är bäst i SUV-segmentet

Berlin, 10 november 2021, CUPRA triumferar vid årets Golden Steering Wheel Awards. Den spanska utmanaren, som sätter känslorna i hjärtat av bilkörning, firade en trippel seger, vilket gjorde märket till det mest framgångsrika varumärket vid en av de viktigaste globala tävlingarna inom bilindustrin. CUPRA mottog priserna under galan som hölls den 9 november i Berlin.

Framgång i tre tävlingskategorier
CUPRA Leon vann the Golden Steering Wheel i kompaktklassen, medan CUPRA Born, märkets första helelektriska modell, hamnade i toppen kompaktklassen för elbilar. Som avrundning kom CUPRA Formentor VZ5 på 287 kW (390 hk) på första plats i den stjärnspäckade "SUV"-kategorin.

“För tre år sedan var vi en grupp som trodde vi på en dröm: att skapa ett annorlunda varumärke. Stora drömmar börjar med några få som tror.” säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA. "CUPRA Formentor VZ5 är det ultimata uttrycket för vad CUPRA kan åstadkomma i förbränningsvärlden. Racing är en del av CUPRAs DNA och vi kommer att fortsätta på detta sätt med våra framtida elektriska modeller: CUPRA Tavascan 2024 och vår CUPRA Urban Rebel 2025. Hattricket med tre Golden Steering Wheels visar att CUPRA Formentor inte är ett ”one hit wonder” och att fler och fler kunder vill gå med i vår CUPRA Tribe.”

Bäst i SUV-klassen
CUPRA Formentor VZ5 fick hård konkurrens i kategorin SUV. Väljarna hade totalt 17 bilar från 12 olika bilmärken att välja mellan i den första etappen, där de tre bästa tog sig vidare till finalen på Lausitzring-banan i nordöstra Tyskland. Där imponerade den kraftfullaste CUPRAn genom tiderna med sin 2,5-liters femcylindriga motor, med 287 kW (390hk) effekt och ett maximalt vridmoment på 480 Nm. Designen, interiören, säkerheten och de tekniska funktionerna bidrog också till att expertjuryn utsåg CUPRA Formentor VZ5 till vinnare.

Bäst i kompaktklassen för elbilar
Det må endast ha varit fem kandidater i kompaktklassen för elbilar, men alla var starka fordon från kända konkurrenter. Denna kategori visade dock hur CUPRA Born förändrar marknaden som en impuls från en ny era. Den första 100% eldrivna bilen från det okonventionella utmanarmärket levererar en känslomässig design och omedelbar prestanda, samtidigt som den utmanar status quo.

“Vi anser att elbilar inte behöver vara tråkiga. Av denna anledning har vi utvecklat en bil med en stark CUPRA-karaktär som bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt match.” säger Dr Werner Tietz, vicepresident för R&D på CUPRA. "CUPRA Born är märkets första 100% eldrivna modell och impulsen inom elbilssektorn. Det leder varumärkets expansion till nya marknader, levererar nya affärsmodeller och markerar ett enormt skifte i branschen. CUPRA Born är ett fordon som förändrar spelplanen; miljömedveten samtidigt som den är dynamisk och spännande.”

Bäst i kompaktklassen
CUPRA Leon är sätter nya standards inom sitt segment när det gäller design, uppkoppling och säkerhet. Auto Bilds läsare valde mellan 12 bilar i denna kategori, med endast tre som kvalificerade sig till finalen på Lausitzring-banan, där CUPRA Leon gick hem hos expertjuryn.

“Tillsammans med Wayne är jag en av medgrundarna av varumärket CUPRA och de senaste tre åren har varit en galen resa som inspirerat världen från Barcelona" säger Antonino Labate, chef för strategi, affärsutveckling på CUPRA. "Vi representerar CUPRA Tribe, en grupp rebeller med ett progressivt mindset som älskar att utmana status quo och få otroliga saker att hända. CUPRA Leon eller, som vi vill kallar den, King of Leons, hjälper oss att vinna förtroendet hos den mest krävande bilentusiasten, får varumärket att växa och når en ännu bredare publik.”

Läsarnas och expertjuryns betyg kombinerat
Tävlingen "Golden Steering Wheel" sattes upp av Axel Springer, Europas största förlag, 1976. Sedan länge etablerad som den viktigaste utmärkelsen inom fordonsindustrin i Tyskland, dess kombination av röster från läsare och expertjuryn gör den högt eftertraktad.

Redaktörerna gör det första urvalet, sedan röstar läsarna av "Auto Bild" och "Bild am Sonntag" fram sina tre bästa i de olika kategorierna. Dessa finalister betygsätts sedan av en expertjury på Lausitzring-banan.