13 jan 2022 | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen på rätt väg med NEW AUTO: leveranserna av elbilar fördubblades 2021

Omställningen fortsätter. Koncernen klart marknadsledande inom elbilar i Europa. Brist på halvledare ledde till en liten minskning av de globala leveranserna på 4,5 procent. Volkswagen Group Sverige registrerade under januari-december 2021 totalt 76 557 bilar, varav 17 354 helt eldrivna bilar, en andel på 22,7 %.

  • Omställningen fortsätter: 452 900 elbilar överlämnades till kunderna (+96 % jämfört med 2020), koncernen klart marknadsledande inom elbilar i Europa och nummer två i USA, mer än fyrfaldig ökning av volymen elbilar i Kina med 92 700 bilar
  • Brist på halvledare ledde till en liten minskning av de globala leveranserna på 4,5 procent på årsbasis till 8,9 miljoner fordon trots fulla orderböcker
  • Volkswagen Group Sverige registrerade under januari-december 2021 totalt 76 557 bilar, varav 17 354 helt eldrivna bilar, en andel på 22,7 %.

Volkswagen-koncernen har under året drivit på omställningen till en hållbar, mjukvarucentrerad mobilitetsgrupp och närmare fördubblat leveranserna av elbilar till 452 900 bilar jämfört med samma period förra året. Dessa står nu för 5,1 procent av de totala leveranserna, en ökning från 2,5 procent föregående år.

Koncernen är med god marginal europeisk marknadsledare för elbilar och nådde med cirka 7,5 procent den näst största andelen av den viktiga amerikanska marknaden. I Kina levererades 92 700 elbilar, mer än fyra gånger så många som 2020. Även försäljningen av laddhybrider globalt steg markant till 309 500 bilar (+61 %).

Totalt levererade koncernen 8 882 000 fordon till kunder runt om i världen. Som prognostiserat ledde den globala bristen på halvledare till en liten minskning på 4,5 procent jämfört med 2020 trots hög kundefterfrågan och fulla orderböcker.

Christian Dahlheim, koncernens försäljningschef:
– 2021 var ett mycket utmanande år på grund av bristen på halvledare globalt, men vi implementerade konsekvent vår tydliga framtidskurs mot NEW AUTO. En volymfördubbling för våra elbilar och den stora efterfrågan på alla våra fordon visar tydligt att vi är på rätt väg. Detta bygger vi vidare på under innevarande år och vi fortsätter att driva på vår omställning.

Koncernens bästsäljande elbilsmodeller 2021 var (i enheter):

  • Volkswagen ID.4: 119 600
  • Volkswagen ID.3: 75 500
  • Audi e-tron (inkl. Sportback): 49 200
  • ŠKODA Enyaq iV: 44 700
  • Volkswagen e-up!1: 41 400
  • Porsche Taycan (inkl. Turismo): 41 300
    1e-up!: förbrukning i kWh/100 km: 12,9 – 12,7 (kombinerat), CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A+

Leveranserna i regionerna har utvecklats enligt följande under 2021
Totalt levererades 3 518 700 bilar i Europa (-2,7 %). I Västeuropa mottog 2 860 400 kunder en bil från koncernens märken (-2,7 procent). Elbilarna var mycket populära i denna region och stod för 10,5 procent av koncernens leveranser i Västeuropa (2020: 6,2 procent). Detta gör koncernen till klar marknadsledare inom elbilar i Europa. Efterfrågan på elbilar var ännu starkare i Tyskland, koncernens hemmamarknad, där elbilar utgjorde 11,4 procent av koncernens leveranser (2020: 5,9 procent). Här överlämnades totalt 991 900 bilar över alla drivsystem till kunderna (-9,6 %). Leveranserna i Central- och Östeuropa sjönk med 2,8 procent till 658 300 bilar.

Sverige
Enligt definitiva helårssiffror från BIL Sweden är totalmarknaden i Sverige 301 006 fordon, varav elbilar 57 473 (19,1 %) respektive laddhybrider 77 842 (25,9 %). VGS andel av totalmarknaden för elbilar är 29,8 % och för laddhybrider 15,8 %. VGS andel av totalmarknaden för både elbilar & laddhybrider är 21,7 %, exklusive lätta lastbilar.

VGS registrerade under januari-december 2021 totalt 76 557 bilar (exklusive lätta lastbilar), varav laddbara bilar 29 617, en andel på 38,6 %. Antalet helt eldrivna bilar var 17 354 (22,7%). Se bifogad tabell.

Claes Jerveland, VGS VD:
– Det har varit ett mycket speciellt år med tanke på COVID och den globala komponent- och halvledarbristen, som lett till att vi inte kunnat leverera så många bilar som vi önskat. Vi ser ett mycket stort kundintresse i marknaden och har under 2021 väsentligt ökat vårt kundordertecknande. Särskilt positiv är vår starka utveckling på eldrivet, där vi är den klart ledande aktören i Sverige.

I Nordamerika mottog 908 400 kunder leverans av en ny bil från koncernens märken, en betydande ökning med 15,6 procent. Den positiva utvecklingen drevs i synnerhet av USA, där leveranserna steg med 16,9 procent till 671 800 bilar. Koncernen tredubblade sina elbilsleveranser på den största nordamerikanska marknaden på årsbasis till 37 200 bilar, vilket gör Nordamerika till den näst största marknaden för elbilar.

Koncernen ökade också leveransvolymerna på årsbasis i regionen Sydamerika. Totalt överlämnades 514 600 bilar till kunderna, en ökning med 5,1 procent. I Brasilien, regionens största marknad, låg leveranserna runt fjolårets siffra på 376 500 bilar (-0,3 procent).

I Asien och Stillahavsområdet sjönk leveranserna med 12,4 procent på årsbasis till 3 610 600 bilar. Kina, koncernens största enskilda marknad, var bland de som drabbades hårdast av bristen på halvledare. Här sjönk leveranserna med 14,1 procent till 3 304 800 bilar. Eloffensiven var framgångsrik också i denna region, vilket ledde till den starkaste volymtillväxten bland koncernens elbilar, som ökade mer än fyrfaldigt till 92 700 bilar.

Affärsmodellen förändras
Siffrorna för 2021 visar hur Volkswagen-koncernens affärsmodell förändras. Inkomstkällorna kommer successivt att skifta från konventionella bensinmotorer till utsläppsfria elbilar och från försäljning av fordon till programvara och mobilitetstjänster, med stöd av teknik för autonom körning. Volkswagen-koncernen räknar med att 2030 kommer varannan bil som sålts världen över att vara helt eldriven.

Den systematiska elektrifieringen av produktportföljen återspeglas också i investeringsplaneringen för åren 2022-2026 som Volkswagen-koncernen presenterade i december. Dessa planer ger en ökning av kapitalutgifterna och utvecklingskostnaderna för e-mobilitet med cirka 50 procent jämfört med den tidigare planeringen, vilket ger totalt 52 miljarder euro.

Den globala utvecklingen i siffror i tabellerna nedan.