26 apr 2022 | Pressmeddelande

Kvalitetsoffensiv: Volkswagen gör laddningen enklare och bekvämare

Volymmärkena Volkswagen, SEAT/CUPRA och ŠKODA erbjuder enkla taxor för allmän laddning, vilket gör att kunderna kan ladda till fasta kilowatt-timpriser över hela laddningsnätet. Elbilsförare kan nu använda mer än 310 000 laddningspunkter runt om i Europa, inklusive runt 10 000 snabbladdare på över 3 000 platser.

  • Fullständig kostnadstransparens: I framtiden kommer alla volymmärken att erbjuda debitering till fasta priser; nu införs en enkel prisstruktur
  • Europeiskt laddningsnätverk: Ett enda avtal ger tillgång till mer än 310 000 laddningspunkter, inklusive 10 000 snabbladdare på över 3 000 platser
  • Ökad bekvämlighet: Plug&Charge från mitten av 2022 via mjukvaruuppdatering i alla elbilar från volymmärken baserade på MEB; nytt partnerprogram
  • NEW AUTO: Laddning & Energi är Volkswagen-koncernens strategiska grundpelare och kärnverksamhet

Volkswagen-koncernen inleder en stor kvalitetsoffensiv när det gäller laddning och energi. Volymmärkena Volkswagen, SEAT/CUPRA och ŠKODA erbjuder nu enkla taxor för allmän laddning, vilket gör att kunderna kan ladda till fasta kilowatt-timpriser över hela laddningsnätet. Med detta steg skapar företaget optimal kostnadstransparens. Samtidigt utökar Volkswagen-koncernen sitt europeiska laddningsnät ytterligare: Elbilsförare kan nu använda mer än 310 000 laddningspunkter runt om i Europa, inklusive runt 10 000 snabbladdare på över 3 000 platser. Volkswagen planerar också ett omfattande partnerprogram för ökad komfort vid laddningsanläggningarna.

– Laddning och energi är av största strategiska betydelse i den elektriska tidsåldern. För många kunder som funderar på en elbil är t.ex. ett laddningsalternativ för hemmet fortfarande ett måste. Vi kan inte nöja oss med en sådan begränsning. I och med NEW AUTO har vi därför tagit dessa frågor i egna händer och investerar själva i komfort, kvalitet och utbyggnad av laddningsnätet för våra kunders räkning. Detta är ett starkt lagarbete från våra volymvarumärken och koncernen! Vårt mål är att alla ska bli entusiastiska över e-mobiliteten, säger Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen med ansvar för Teknik samt VD för Volkswagen Group Components.

– Som en del av NEW AUTO-strategin arbetar vi konsekvent med koncernens varumärken mot målet att bli marknadsledande inom e-mobilitet. För detta ändamål bygger vi ett komplett ekosystem för våra kunder, vilket även inkluderar den viktiga laddningen. Vi vill erbjuda dem en helt integrerad, bekväm och allsidig positiv laddningsupplevelse som de inte hittar någon annanstans, tillägger Hildegard Wortmann, ledamot i koncernledningen med ansvar för Försäljning.

I framtiden kommer kunderna att kunna välja mellan tre grundtariffer, var och en med fasta priser per debiterad kilowattimme. De nya priserna gäller bland annat för kunder till We Charge (Volkswagen), Powerpass (ŠKODA), Easy Charging (SEAT/CUPRA) samt Elli och erbjuder även de bästa förutsättningarna för Ionity-snabbladdare. Volkswagen följer därmed önskemålen från sina kunder som tydligt föredrar transparenta fasta priser. Beroende på land kan priserna variera, men följer alltid samma logik2. Elli, vårt eget varumärke för området laddning och energi inom koncernen är grundstommen i erbjudandet.

Ökad bekvämlighet genom Plug&Charge- och ”Selected Partner”

Kvalitetsoffensiven omfattar även programmet ”Selected Partner” tillsammans med operatörer av laddningsstationer. I framtiden kommer de kvalitetssäkrade laddningsstationerna att lyftas fram i elbilarnas navigationssystem. På detta sätt kan förarna erbjudas möjligheten att välja stationer med kvalitetskriterier som tillförlitlighet, väderskydd samt matservering. Programmet planeras att starta senare i år.

En annan del av kvalitetsoffensiven är lanseringen av Plug&Charge. Funktionen aktiveras från och med mitten av 2022 genom en mjukvaruuppdatering i alla elbilar av de volymmärken som är baserade på MEB. Fordonet identifierar sig på laddningsstationen med hjälp av standarden ISO 15188 och laddningsprocessen påbörjas automatiskt. Plug&Charge stöds bland annat av IONITY, Aral/bp, E.ON och Iberdrola. Andra partners förbereder sig redan för att delta i erbjudandet.

– Vi vill erbjuda våra kunder en optimal laddningsupplevelse och göra elbilen till ett förstahandsval utan kompromisser. Vi fokuserar därför på pristransparens, nätutbyggnad och laddningskomfort. Med programmet ”Selected Partner” kan vi erbjuda elbilsförarna en snabb och tydlig översikt över de bästa laddningsalternativen på deras resväg. Detta kommer att tillföra en ny kvalitetsdimension till utbyggnaden av laddningsnätet, säger Elke Temme, VD för Volkswagen Group Charging GmbH (Elli) och Senior Vice President Charging & Energy Volkswagen Group Components.

NEW AUTO: Fordonsindustrins största åtagande

Med NEW AUTO har Volkswagen-koncernen gjort laddning och energi till sin kärnverksamhet. Som ingen annan biltillverkare investerar företaget i utvecklingen av ett öppet snabbladdningsnätverk över hela världen. År 2025 planeras omkring 45 000 High Power Charging (HPC)-punkter i Europa, Kina och USA tillsammans med partners. Produktsortimentet omfattar även hela utbudet av laddningslösningar för privatkunder och företag – från företagets egen laddbox och flexibla snabbladdningsstation till laddningstjänster och innovativa, smarta gröna eltariffer. I nästa steg blir elbilen en mobil power bank i energisystemet som skapar mervärde för elbilskunderna.

1 ID.3 – effektförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 14,0 – 12,9 (blandad körning), CO2-utsläpp i g/km: 0. Energiklass: A+++

2 på enskilda marknader – på grund av rättsliga krav – tidsbaserade