09 nov 2022 | Pressmeddelande

Nya Audi Q8 e-tron: Förbättrad effektivitet, längre räckvidd och förfinad design

Audi e-tron var starten på premiumtillverkarens omställning mot elbilar när den lanserade 2018. Sedan dess har modellen satt standard i segmentet för eldrivna SUV:ar i lyxklassen. Nya Audi Q8 e-tron bygger vidare på framgångarna för elbilspionjären. Efterträdaren bjuder på optimerat drivkoncept, förbättrad aerodynamik, högre laddningsprestanda, större batterikapacitet och längre räckvidd. Audi Q8 e-tron SUV har en räckvidd på upp till ca 58 mil och Audi Q8 Sportback e-tron upp till 60 mil enligt WLTP.

  • Två karossvarianter, SUV eller Sportback, i tre versioner
  • Ökad batterikapacitet, längre räckvidd och högre laddningsprestanda
  • Vässad styrning och mer dynamiska köregenskaper
  • Nydesignad front och märkesidentitet
  • Koldioxidneutral produktion i Bryssel, med ökad andel återvunnet material

Sedan lanseringen av Audi e-tron för ca 4 år sedan, och med 150 000 levererade bilar, följer Audi konsekvent sin elektriska färdplan. Elbilportföljen består idag av 8 modeller som kommer att ha ökat till över 20 modeller till 2026. Samma år sker övergången till att enbart lansera helt eldrivna modeller på den globala marknaden.

-          Med vår företagsstrategi ”Vorsprung 2030” har vi fastställt ett datum för vårt utträde från förbränningsmotorerna och ett tydligt beslut på att AUDI ska bli ett helt elektriskt bilmärke inom 11 år, säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Nya Audi Q8 e-tron är med sin förbättrade effektivitet, längre räckvidd och förfinade design, ytterligare en viktig byggsten i vår elbilsportfölj för att locka till e-mobilitet via emotionella modeller för vardagsbruk.

Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef för AUDI AG fokuserar på kundfördelarna som förbättringarna medför.

-          Med nya Q8 e-tron kunde vi öka både batterikapaciteten och laddningsprestandan avsevärt. Därmed fick vi en optimal balans mellan energidensitet och laddningskapacitet, och på så vis ökad effektivitet, säger Hoffmann. Dessutom har vi förbättrat motorerna, den progressiva styrningen och chassireglersystemet och skärpt de för Audi typiska dynamiska köregenskaper i alla versioner av Q8 e-tron.

Nytt ansikte, nytt namn, ny företagsidentitet

Med modellnamnet Q8 visar Audi tydligt att Audi Q8 e-tron är toppmodellen bland märkets eldrivna SUV:ar och crossovers. Audi Q8 e-tron och Q8 Sportback e-tron känns direkt igen som eldrivna modeller, där den nya designen i fronten bidrar till att föra vidare Audis elbilsdesign. Med Audi Q8 e-tron införs en ny exteriör identiteten där de fyra ringarna får en tvådimensionell design, och modellbeteckningen en ny plats på B-stolpen.

Maximalt med utrymme och komfort

Med en längd på 4 915 mm, bredd på 1 937 mm och höjd på 1 619 mm för Sportback och 1 633 mm för SUV:en bjuder Audi Q8 e-tron på maximalt med utrymme och komfort. SQ8 e-tron och SQ8 Sportback e-tron är båda två millimeter lägre och 39 mm bredare. Hjulbasen på 2 928 mm ger också gott om benutrymme i baksätet. Bagaget har gott om förvaringsutrymme med 569 liter för SUV:en och 528 liter för Sportback. Det finns också 62 liter i det främre förvaringsutrymmet, den så kallade ”frunken”.

Tre drivlinevarianter. Upp till 60 mil i räckvidd.

För båda karossformerna står tre olika varianter med elektrisk fyrhjulsdrift till förfogande: Instegsmodellerna Audi Q8 50 e-tron* och Audi Q8 50 Sportback e-tron* utvecklar med sina två motorer 250 kW i boost-läge vid ett vridmoment på 664 Nm, och har enligt WLTP-standard en räckvidd på upp till 491 km för SUV:en och 505 km för Sportback-varianten.

Med sina två motorer levererar Audi Q8 55 e-tron* och Audi Q8 55 Sportback e-tron* 300 kW i boost-läge och 664 Nm vridmoment. Räckvidden för SUV:en är upp till 582 km och för Sportback-versionen upp till 600 km enligt WLTP. Topphastigheten är liksom för Q8 50 e-tron begränsad till 200 km/h.

Toppmodellen Audi SQ8 e-tron* och Audi SQ8 Sportback e-tron* drivs av tre motorer som har en boosteffekt på 370 kW och ett vridmoment på 973 Nm. Räckvidden för S-modellerna är upp till 494 km för SUV:en och upp till 513 km för Sportback. Topphastigheten är begränsad till 210 km/h.

Högre batterikapacitet och laddningsprestanda

Audi Q8 finns med två olika batteristorlekar. Batteriet i Q8 50 e-tron har en lagringskapacitet på 89 kWh netto (95 brutto kWh), medan de kraftfullare versionerna Q8 55 e-tron och SQ8 e-tron har 106 kWh netto (114 brutto kWh). Tack vare en optimering av batterireglersystemet har även den användbara batterikapaciteten ökat. Audi Q8 50 e-tron har en maximal laddningseffekt på 150 kW. Med Q8 55 e-tron och SQ8 e-tron höjs den maximala laddningseffekten till 170 kW. Vid en högeffektsladdare kan det stora batteriet laddas från 10 till 80 procent på ca. 31 minuter – under idealiska förhållanden motsvarar det en räckvidd på upp till 42 mil enligt WLTP. Detta tack vare den unika platåformade laddningskurvan som kan ta emot hög effekt under jämförelsevis lång tid.

Med växelström (AC) och via laddbox kan Audi Q8 e-tron laddas med upp till 11 kW och som tillval 22 kW. Under idealiska förhållanden tar det ca 9 timmar och 15 minuter (med 22 kW ca fyra timmar och 45 minuter) att ladda Audi Q8 50 e-tron. Det stora batteriet fylls på cirka 11 timmar och 30 minuter vid 11 kW och sex timmar vid 22 kW.

Plug & Charge och laddningstjänst med över 400 000 laddpunkter

Audi Q8 e-tron levereras som standard med Plug & Charge-funktion. Vid kompatibla laddningsstationer aktiveras laddningen automatiskt när laddningskabeln ansluts och även faktureringen sker per automatik. Den nya laddningstjänsten Audi charging, som lanseras 2023 och successivt ersätter befintliga e-tron Charging Service, gör det enkelt att få tillgång till ca 400 000 laddningsstationer runt om i Europa. e-tron route planner hjälper dig dessutom när du letar efter laddningsstationer längs färdvägen.

Modifierad bakaxelmotor och elektrisk vridmomentsfördelning

I Audi Q8 e-tron har asynkronmotorn på bakaxeln modifierats. De tidigare 12 lindningarna som genererar det elektromagnetiska fältet har nu ökat till 14. Motorn genererar därför ett starkare magnetfält vid motsvarande ineffekt, vilket i sin tur möjliggör ett högre vridmoment. Elmotorn kräver även mindre energi vilket i sin tur sänker förbrukningen och ökar räckvidden. Med S-modellen använde Audi för första gången ett koncept med 3 motorer i storskalig produktion. Detta har nu förfinats i nya SQ8 e-tron. En 124 kW elmotor arbetar på framaxeln. På bakaxeln sitter två elmotorer med en uteffekt på 98 kW som var och en driver ett bakhjul separat. Detta möjliggör en boosteffekt på upp till 370 kW, där drivmomentet vid de båda bakre elmotorerna kan fördelas på bråkdelen av en sekund via elektrisk torque vectoring.

Stor spännvidd för maximal komfort och sportigare körupplevelse

Nya Audi Q8 e-tron har adaptiv luftfjädring som standard där karosshöjden kan varieras med totalt 76 mm beroende på vägförhållanden. Liksom tidigare kan föraren välja mellan sju olika körlägen i Audi drive select.  För att ge en ännu sportigare känsla har luftfjädringen anpassats. Den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC) ger dessutom ännu större spelrum – speciellt i snäva kurvor. Tack vare den omarbetade progressiva styrningen gör det Audi Q8 e-tron märkbart mer agil. Styrningen reagerar mer direkt även vid små rattrörelser tack vare att utväxlingsförhållandet har ändrats. Effekten av det direkta styrutväxlingsförhållandet stöds av styvare upphängning på framaxeln. På så sätt överförs styrrörelserna direkt till hjulen och återkopplingen förbättras. Alla chassiregleringssystemen har justerats, men förblir balanserade – helt i linje med Audis DNA.

Ännu bättre aerodynamik. 0,24 i cw-värde.

I Audi Q8 e-tron har aerodynamiken varit högsta prioritet. Det märks tydligt där luftmotståndskoefficienten sänkts från 0,26 till 0,24 cw för Q8 Sportback e-tron och från 0,28 till 0,27 cw för Q8 e-tron. Luftflödet runt hjulen har förbättrats via hjulspoilers som är monterade på underredet. De främre har förstorats, och Audi Q8 Sportback e-tron har nu även spoilers på bakhjulen. På SQ8 Sportback e-tron sitter de enbart monterade på bakaxeln. I området runt grillen använder Audi för första gången ett självtätande system, utöver de befintliga elektriska jalusierna som automatiskt stänger kylaren. Systemet optimerar luftflödet och förhindrar oönskade förluster.

Bekväm parkering med fjärrstyrd parkeringsassistans plus

Det finns ca 40 förarassistanssystem till Audi Q8 e-tron. Upp till fem radarsensorer, fem kameror och 12 ultraljudssensorer ger information om omgivningen som sedan analyseras av den centrala styrenheten för förarassistanssystemen. Nytt är fjärrstyrd parkeringsassistans plus, som kommer att kunna beställas senare under 2023. Med denna kan Audi Q8 e-tron manövreras in även på riktigt trånga parkeringsplatser, där kunderna styr via myAudi-appen. När bilen når sitt ändläge på parkeringsplatsen, stängs den av automatiskt, lägger an parkeringsbromsen och låser dörrarna. För att kunna lämna parkeringsplatsen, sätts motorn på via myAudi-appen och sedan manövreras bilen ut tillräckligt för att man ska kunna stiga i och ur bilen på ett bekvämt sätt.

Digital Matrix LED-strålkastare projicerar varningssymbol på vägen

Som tillval finns digitala Matrix LED-strålkastare som projicerar ljuset på vägen med hjälp av över 1 miljon mikrospeglar som kan tiltas 5000 gånger på en sekund. När man kör på motorväg markerar orienteringsljuset bilens position i körfältet och hjälper föraren att hålla sig säkert i mitten i trånga utrymmen. I Audi Q8 e-tron erbjuds dessutom tre helt nya funktioner: förbättrad trafikinformation med projicering av varningsskyltar på vägen om exempelvis en bil är stillastående längre fram, ljus som visar aktiverad blinkers samt orienteringsljus på landsväg.

Interiör i lyxklass

Det tvådelade panoramaglastaket förstärker känslan av luftighet i kupén, där en integrerad vindavvisare minskar vindbruset. Som alternativ till den standardmonterade 2-zons klimatanläggningen, finns 4-zons klimatanläggning och ett luftkvalitetspaket. De lyxiga kontursätena bjuder på pneumatisk sätes- och ryggstödsjustering och massagefunktion som tillval. Som tillval finns dekorinlägg i träfaner i ask och sykomor, aluminium eller, för S line i kolfiber. Bland nyheterna finns ljusbrunt valnötsträ och ett hållbart tekniskt material som delvis är tillverkat av återvunna PET-flaskor. Redan föregångaren var känd för sin ljudkomfort tack vare omfattande isolering.

Högupplösta pekskärmar och röststyrning

Precis som i alla större modeller från Audi används manöversystemet MMI touch response. De två stora högupplösta displayerna – den övre 10,1 tum diagonalt och den undre 8,6 tum diagonalt – ersätter nästan alla konventionella reglage och vred. Utöver manövreringen med de två pekskärmarna kan många funktioner aktiveras via multifunktionsratten eller röststyrning. Den digitala displayen och manövreringskonceptet i Audi Q8 e-tron* fulländas av standardmonterade Audi virtual cockpit med full HD-upplösning. Specifik grafik visar alla viktiga aspekter av eldrift, från laddningsprestanda till räckvidd. Som tillval finns även head up-display. Mediacentret stödjer den snabba dataöverföringsstandarden LTE Advanced och har en integrerad WiFi-hotspot för passagerarnas mobila enheter. Navigationssystemet rekommenderar på ett intelligent sätt destinationer baserade på tidigare färdvägar. Dessutom innehåller paketet Audi connect Navigation and Infotainment car-to-X-tjänster.

Koldioxidneutralt tillverkad i Bryssel med återvunna material

Audi Q8 e-tron tillverkas i Bryssel och levereras koldioxidneutralt1 till kunder i Europa och USA. Audi använder sig även av återvunna material för vissa komponenter i Audi Q8 e-tron*. Dessa material, som behandlas genom en återvinningsprocess, minskar mängden resurser som används och säkerställer ett slutet, effektivt och hållbart materialkretslopp.

I interiören i Audi Q8 e-tron används återvunna material för isolering och dämpning liksom för mattor. Ett nytt antracitfärgat tekniskt material som delvis består av återvunna PET-flaskor erbjuds som dekorinlägg. Med utrustningspaketet S line är sportstolarna klädda i konstläder och mikrofibermaterialet Dinamica. Dinamica tillverkas av upp till 45 procent polyesterfibrer från återvunna PET-flaskor, använda textilier och fiberrester. Till skillnad från tidigare mikrofiber är Dinamica även fritt från lösningsmedel – ytterligare ett bidrag till miljöskyddet.

PlasticLoop för ökad återvinning

Audi har redan tidigare etablerat slutna kretslopp för bland annat aluminium. Nu används för första gången återvunnen plast i en säkerhetsrelaterad komponent. Som en del i PlasticLoop-projektet har Audi arbetat tillsammans med plasttillverkaren LyondellBasell för att etablera en process för kemisk återvinning. I denna process, demonteras plastkomponenter från kundfordon som inte längre kan repareras och separeras från främmande material som metallklämmor innan de strimlas och bearbetas till pyrolysolja genom kemisk återvinning. Denna pyrolysolja används sedan som råvara vid framställning av nya plaster i massbalansmetoden2. Det framställda konstmaterialgranulatet används därefter i produktionen av säkerhetsbältesplastskydden i Audi Q8 e-tron.

Marknadslansering våren 2023

Nya Audi Q8 e-tron och Audi Q8 Sportback e-tron kommer att kunna beställas fr.o.m. mitten av november. Lanseringen planeras ske i slutet av februari och de första leveranserna beräknas till våren 2023.

Ca-pris Proline edition:

Audi Q8 50 e-tron Proline edition                 799 900 kr
Audi Q8 55 e-tron Proline edition                 894 400 kr
Audi SQ8 e-tron                                         1 013 300 kr

Pristillägg Sportback: + 26 500 kr

 

Fler bilder, illustrationer och filmer finns på Audi Mediacenter.

 

 

Bränsle-/elförbrukning och utsläppsvärden* för ovanstående modeller:

CO2 -utsläpp, blandad körning (g/km): 0. Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km):
Uppgifter om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp i intervall beror på vald fordonsspecifikation. Nedanstående uppgifter gäller för den tyska marknaden. Aktuella värden för svensk standard finns på audi.se i samband med försäljningsstart. Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning.

Audi Q8 50 e-tron:                          20,1–24,0
Audi Q8 55 e-tron:                         
20,6–24,4
Audi SQ8 e-tron:                             24,6–28,0

Audi Q8 50 Sportback e-tron:        19,5–23,7
Audi Q8 55 Sportback e-tron:        19,8–24.1
Audi SQ8 Sportback e-tron:           23,5–27,0

 

 
*De angivna förbruknings- och utsläppsvärdena har fastställts enligt lagstadgad mätmetod enligt WLTP-testcykeln. Uppgifterna gäller ej enskilda, specifika fordon och utgör inte en del av erbjudandet utan är endast till för att möjliggöra jämförelser mellan de olika fordonstyperna. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, olika däckformat osv.) kan ändra relevanta fordonsparametrar, som t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik, och i kombination med väder- och trafikförhållanden och individuell körstil kan detta påverka bilens bränsleförbrukning, elförbrukning, CO2-utsläpp och prestanda.
 
1 Audi understands net-zero carbon emissions to mean a situation in which, after other possible reduction measures have been exhausted, the company offsets the carbon emitted by Audi’s products or activities and/or the carbon emissions that currently cannot be avoided in the supply chain, manufacturing, and recycling of Audi vehicles through voluntary offsetting projects carried out worldwide. In this context, carbon emissions generated during a vehicle’s utilization stage, i.e. from the moment it is delivered to the customer, are not taken into account.
2 The plastic granulate for the seatbelt buckle covers (including fillers and additives) consists of at least 70 percent of the pyrolysis oil produced through the project. This pyrolysis oil was supplied as part of the plastic granulate’s manufacturing process. The assignment of the waste-based pyrolysis oil is carried out within the framework of a mass-balance approach with a qualified credit transfer. This means that ecocycle, an independent external certification agency, confirms that the project members have replaced the amounts of fossil resources required for the seatbelt buckle covers with pyrolysis oil produced from mixed automotive plastic materials. It is intended to provide sufficient pyrolysis oil to the aforementioned extent for the entire production run of the Q8 e-tron’s seatbelt buckle covers on the basis of the currently planned production figures.