17 nov 2022 | Pressmeddelande

Terrängsportbil med vinnargener - nya Porsche 911 Dakar

Porsche firar en extraordinär världspremiär på Los Angeles Auto Show: nya Porsche 911 Dakar är lika bekväm i terräng som på motorvägar. Den exklusiva modellen, med en begränsad upplaga på endast 2 500 exemplar, visar inte bara de närmast gränslösa möjligheterna med konceptet Porsche 911, utan påminner även om Porsches första totalseger i 1984 års Paris-Dakar Rally. Den historiska segern är också en milsten på grund av införandet av fyrhjulsdrift för första gången i Porsche 911. Det är också anledningen till att nya 911 Dakar erbjuds med tillvalet Rally Design Package, som en erinran om den ikoniska vinnarbilen

Det första man lägger märke till när man ser Porsche 911 Dakar är markfrigången, som är 50 mm högre än i 911 Carrera med sportchassi. Lyftsystemet, som är standard, kan lyfta bilen fram och bak ytterligare 30 mm. Markfrigången och frigångsvinkeln står inte konventionella SUV:ar efter. Lyftsystemet är inte utformat enbart för att kunna passera hinder i låga hastigheter, utan är snarare en integrerad del av det omarbetade chassit. Inställningen ”High Level” kan användas för ambitiös terrängkörning i hastigheter upp till 170 km/tim. I högre fart än så sänks bilen automatiskt ned till sin normala höjd.

Bilens sportiga terrängegenskaper kompletteras av specialutvecklade däck, Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 fram och 295/40 ZR 20 bak).Det kraftiga däckmönstret är 9 mm djupt och de förstärkta däcksidorna och slitbanan består av två stomlager. Det gör däcken idealiska för utmanande terräng och de är mycket motståndskraftiga mot skärskador. Pirelli P Zero för sommar och vinter, också med dubbla stomlager, finns som tillval. Men terrängdäcken är standard och även de ger sportiga egenskaper på vanlig väg.

Kraft på alla underlag

Den sexcylindriga treliters biturbomotorn med 480 hk och ett maximalt vridmoment på 570 Nm levererar suverän prestanda tillsammans med ett välljudande boxermotorljud. Den nya sportmodellen gör sprinten 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder; på grund av terrängdäcken är toppfarten begränsad till 240 km/tim.

Som standard är motorn kopplad till en åttastegad PDK-låda och till Porsches fyrhjulsdriftsystem. I standardutrustningen ingår också bakaxelstyrning, motorfästen från 911 GT3, och ett aktivt antikrängningssystem (PDCC). Samspelet mellan alla komponenterna innebär att 911 Dakar är lika dynamisk på sand och lösa underlag som på Nürburgrings Nordslinga. Dess terrängegenskaper beror också delvis på två nya körinställningar, som ställs in med ett vridreglage på ratten. Inställningen Rallye är idealisk för lösa, ojämna underlag och fyrhjulsdriften fördelar då en större del av kraften till bakhjulen. I inställningen Offroad ökar markfrigången automatiskt. Den inställningen är utformad för maximalt grepp i svår terräng och på sand. De två nya inställningarna innehåller båda nya Rallye Launch Control, som ger imponerande acceleration på löst underlag och tillåter att hjulen kan slira med upp till 20 procent.

Tält på taket som tillval

Andra karakteristiska detaljer på nya 911 Dakar är den nyutvecklade, fast monterade lätta bakre vingen gjord av CFRP, och huven till det främre bagageutrymmet, även det i CFRP, med effektfulla luftutsläpp lånade från 911 GT3. Som standard finns också terrängbilsdetaljer som de röda bogseröglorna i aluminium fram och bak, breddade hjulhus och trösklar, skyddsplåtar av rostfritt stål fram och bak och längs sidorna. Luftintagen längst ut på sidorna av den nyutformade fronten skyddas mot grussprut med raster av rostfritt stål.

På taket till Porsche 911 Dakar finns ett 12-volts eluttag för strålkastare till takräcket, som erbjuds som tillval. På takräcket, som får bära 42 kg, går det utan problem att lasta rallyutrustning som vattendunkar, fällbara spadar och friktionsbrädor. Ett taktält finns också tillgängligt till 911 Dakar.

Inuti framhäver 911 Dakar sina sportiga ambitioner med standardmonterade skalstolar och frånvaron av ett baksäte. Lättviktsglas och ett lättviktsbatteri reducerar vikten ytterligare och gör det möjligt för Porsche 911 Dakar att vägas in på bara 1 605 kg – endast tio kg mer än 911 Carrera 4 GTS med PDK. Utmärkande för inredningen i 911 Dakar är ytor i Race-Tex med dekorativa sömmar i färgen Shade Green, som även erbjuds som exteriörfärg i metallic, exklusivt till 911 Dakar.

Rallye Design Package – blinkning till vinnaren av 1984 års Paris-Dakar

Grunden till tillvalet Rallye Design Package är den tvåfärgade lacken i White/Gentian Blue Metallic. Det är första gången Porsche använder den här kombination av tvåtonslack och foliering på en standardmodell. Kunden kan välja ett individuellt startnummer från 1 till 999 på sidorna av bilen. Förutom dekorativa ränder i rött och guld har Rallye Design Package till 911 Dakar – med utseendet från den vinnande bilen i 1984 års Paris-Dakar Rally – också logotypen ”Roughroads” på dörrarna. Termen är ett registrerat varumärke och återspeglar konceptet 911 Dakar och att bilen lämpar sig för terrängkörning. Vitlackerade fälgar och kontrasterande röd ljuslist bak rundar av det distinkta utseendet. Interiört finns ytterligare detaljer i paketet såsom utökat innehåll av Race-Tex och läder samt detaljer och säkerhetsbälten i färgen Shark Blue.

Porsche Design Chronograph

Tillsammans med sin 911 Dakar kan kunden exklusivt beställa en Porsche Design Chronograph 1 ‒ 911 Dakar, eller en Chronograph 1 ‒ 911 Dakar Rallye Design Edition. För första gången är kronografhuset tillverkat av en särskilt skraptålig och lätt titankarbid.

Nya Porsche 911 Dakar kan beställas från och med nu och kostar i Sverige från 2 480 000 kronor.

911 Dakar: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 11,3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 256 g/km.

Värdena för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.