Audi avslöjar designen för Formel 1
Med 115 dagar kvar till det första loppet i Formel 1 bjöd Audi på en förhandsvisning av företagets närvaro i motorsportens kungaklass. Presentationen gavs på Audi Brand Experience Center i München. Precis som i framtida serietillverkade modeller fokuserar Audi på kompromisslös tydlighet både på och utanför racerbanan.
- Med inträdet i motorsporten kungaklass skickar Audi en tydligt och ambitiös signal, säger Audis VD Gernot Döllner. Det är nästa kapitel i omstruktureringen av företaget. Formel 1 kommer att bli en katalysator för omvandlingen mot ett smidigare, snabbare och mer innovativt Audi. Dessutom, enligt Döllner, går Audi in i racingserien med en ambitiös men realistisk plan:
-Vi går inte in i Formel 1 bara för att vara där. Vi vill vinna. Samtidigt vet vi att man inte blir ett toppteam i Formel 1 över en natt. Det kräver tid, uthållighet och ett outtröttligt ifrågasättande av status quo. Från 2030 och framåt vill vi slåss om världsmästartiteln.
F1 Team banar väg för Audis nya varumärkesidentitet
Audi R26 Concept är en tydlig markering och ger en konkret förhandsvisning av färgsättning och design på märkets första Formel 1-bil, som presenteras i januari 2026. Den visuella identiteten är baserad på den nya designfilosofin och fyra designprinciper: tydlig, teknisk, intelligent och emotionell.
– Vi implementerar ett enhetligt formspråk som förenar alla aspekter av vårt företag, säger Audis Chief Creative Officer Massimo Frascella. Det gör Formel 1-projektet till föregångare för den nya varumärkesidentiteten, som framgent kommer att rullas ut både i F1-teamet och hos Audi som helhet.
R26 Concept är ett av de första uttrycken för varumärkets nya visuella identitet. Minimalistiska grafiska ytor kännetecknas av linjära geometriska snitt och kombineras med racerbilens komplexa geometri. Färgpaletten består av färgerna Titan, kolfibersvart och nya Audi röd. Som en del av denna identitet integrerar Audi också de röda ringarna för att understryka sin närvaro i Formel 1.
F1 som global scen för "Vorsprung durch Technik"
För Audi är Formel 1-projektet ett strategiskt nyckelprojekt som speglar den tekniska, kulturella och entreprenöriella förnyelsen av varumärket. Det är tänkt att inspirera både kunder och anställda. Utveckling och racing sker inom en ekonomiskt attraktiv ram. Kostnadstaket som gäller för alla team säkerställer en tydligt budget och villkor, medan Formel 1:s globala räckvidd erbjuder en stark varumärkesnärvaro och sponsringsmöjligheter.
Formel 1 har varit en globalt etablerad sportplattform i decennier och är världens mest populära sportserie med mer än 820 miljoner fans. 2024 följdes loppen av cirka 1,6 miljarder tv-tittare. De finansiella värderingarna av Formel 1-team är i miljardnivå. Med adidas, bp och den framtida titelpartnern Revolut har det kommande Audi F1-teamet redan tre globala företag vid sin sida som partners - och det finns ett stort intresse för att stödja Audi i Formel 1.
För inträdet i Formel 1 tog Audi över Sauber Group i Schweiz i sin helhet i början av året, vilket skapade förutsättning för att ta in Quatars statsfond som investerare. I spetsen för Audi F1-projektet står två erfarna Formel 1-chefer, Ferraris tidigare teamchef Mattia Binotto och Jonathan Wheatley (tidigare Red Bull), som rapporterar direkt till Audis vd Gernot Döllner. När det gäller förarna förlitar sig företaget på en kombination av erfarenhet och ungdom med rutinerade Nico Hülkenberg (Tyskland) och den yngre talangen Gabriel Bortoleto (Brasilien).
-Formel 1 är mer än motorsport", säger Jürgen Rittersberger, CFO på AUDI AG. Det är show, känsla, teknik och en utmaning. Men det är kombinationen som tar oss dit vi vill: att inspirera nya kundgrupper för Audi. Med Formel 1:s enorma räckvidd har vi möjlighet att locka nya kunder till vårt varumärke – inte minst i den yngre målgruppen, där Formel 1 växer snabbt. Tack vare kostnadstaket är Formel 1 nu mer ekonomiskt förutsägbart än någonsin. Om vi tittar på utvecklingen av sponsringsmöjligheter, teamvärderingar och den totala försäljningspotentialen i Formel 1 blir en sak tydlig: den här vägen är helt logisk för Audi – även ekonomiskt.
Från motorsportarv till F1-nykomling
Motorsport är en del av Audis DNA och har alltid varit drivkraften bakom tekniska framsteg och innovation. Från den första Grand Prix-bilen med mittmotor, till quattro-fyrhjulsdriften i rally, till diesel-, hybrid- och eldriften på Le Mans, Formel E och Dakarrallyt, har Audi lett varje motorsportprojekt till framgång med beslutsamhet, mod, uthållighet och laganda, och alltid uppnått banbrytande prestationer. Audis åtagande i Formel 1 är att bygga vidare på detta.
Kungaklassen inom motorsport anses vara det tuffaste testlaboratoriet i världen. De korta utvecklingscyklerna, de platta hierarkierna och de snabba besluten är tänkta att fungera som en modell för hela företaget. Samtidigt har Audi därmed nära till den senaste tekniska utvecklingen och materialen. Tack vare öppen tävling fungerar Formel 1 som en teknisk drivkraft för både elektromobilitet och hållbara e-bränslen – båda ämnen med hög relevans även för produktionsmodeller. På dessa två områden ger regelverken stor frihet och utrymme för innovation.
Långtgående förändringar i det tekniska reglementet för Formel 1 från och med 2026 är den perfekta tiden för Audi som nykomling att ta sig in i den främsta klassen. Alla tävlande måste samtidigt bekanta sig med nya ramvillkor och ny teknik, både när det gäller fordonet och körningen.
Milstolpar och vägen till Formel 1
Audi har sedan våren 2022 utvecklat en så kallad "Power Unit" för Formel 1 i Neuburg an der Donau – den enda operativa platsen för ett F1-team i Tyskland. Den består av en 1,6-liters V6-förbränningsmotor (ICE) med turboladdning, ett energiåtervinningssystem (ERS) inklusive energilagring (ES) och en elmotorgenerator (MGU-K) samt en elektronisk styrenhet (CU-K). Förutom Power Unit utvecklas även växellådan i Neuburg, som i kombination med Power Unit bildar den så kallade drivlinan. Det nya tekniska reglementet för F1-drivlinor fokuserar med ett nytt hybridkoncept på mer relevans för serietillverkade bilar. Elmotorns effekt har tredubblats och kommer att ligga på en jämförbar nivå med förbränningsmotorn, som från och med 2026 kommer att drivas av hållbara bränslen. Audi har sedan 2022 arbetat exklusivt med det brittiska företaget bp.
Konceptutvecklingen för F1-drivlinan "made in Germany" började 2022. Bara ungefär två år senare kördes hela drivlinan dynamiskt som en enhet på testbänken för första gången i tävlingssimuleringen. Virtuella simuleringar och digitala utvecklingsverktyg är särskilt viktiga här, eftersom det på grund av reglerna inte finns någon möjlighet att testa de nya enheterna på en racerbana förrän i början av 2026. En dynamisk körsimulator samt digitala verktyg och metoder spelar därför en viktig roll i utvecklingen, i likhet med produktutvecklingen hos Audi. Under tiden har de första drivenheterna för användning på tävlingsbanan färdigställts och kommer att transporteras från Neuburg an der Donau till respektive plats från och med december.
På F1-fabriken i Hinwil utvecklar och bygger teamet tävlingsbilarna. Den schweiziska anläggningen ansvarar också för planering och genomförande av tävlingarna. Dessutom har ett tekniskt kontor i Bicester, England, tillkommit sedan sommaren 2025. Närvaron i den så kallade "Motorsport Valley" ger teamet tillgång till ytterligare F1-expertis. Ett intensivt tekniskt samarbete äger rum mellan anläggningarna för att fullt ut utnyttja fördelarna och möjligheterna med ett fabriksteam med en sömlös integration av drivlina och chassi.
Första tävlingen i Formel 1
Det framtida Audi F1-teamet kommer att presenteras vid den officiella "Team Launch" i januari 2026. I slutet av januari kommer de första officiella testkörningarna med den nya generationens Formel 1-bilar att äga rum bakom stängda dörrar i Barcelona, Spanien. Vid ytterligare tester i Bahrain (11–13 februari och 18–20 februari) kommer Audis fabriksteam att testa i Formel 1 för första gången inför publik innan märkets efterlängtade debut i motorsportens främsta klass äger rum i Melbourne (Australien) den 6–8 mars.
Mer information om Audi R26 Concept och Audis inträde i Formel 1 finns på Audi MediaCenter.
