13 feb 2005 | Pressmeddelande

Öppna tvillingvagnar

Porsche dubblerar sitt nya modellprogram för 911 Carrera: Nu kan sportbilsentusiasten välja mellan inte bara Carrera Coupé, utan även Carrera Cabriolet, som drivs av en 3,6-liters Boxermotor på 239 kW (325 hk), liksom 911 Carrera S Cabriolet, som har en 3,8-liters motor på 261 kW (355 hk) och där båda lanseras på marknaden under våren 2005.

Precis som Coupé-modellerna kommer de nya cabrioleterna med ett ännu bredare urval av standardutrustning bestående av, bara för att nämna några exempel, större hjul, PSM Porsche Stability Management och kommunikationssystemet PCM Porsche Communication Management, vilket inkluderar Porsche Sound Package Plus (en CD/radio med nio högtalare) liksom en vindavvisare. Toppfarten är 285 km/h i den öppna Carreran och 293 km/h i S-modellen. Accelerationen är lika imponerande, den öppna Carreran går från stillastående till 100 km/h på 5,2 sek, medan Carrera S Cabriolet är ännu snabbare med sina 4,9 sek. Båda modellerna levereras med en 6-växlad manuell växellåda som överför kraften till bakhjulen, med en 5-växlad Tiptronic S växellåda som tillval. Lättviktskonstruktion för förbättrad prestanda Det är inte bara de kraftfulla och högpresterande motorerna som garanterar en suverän kördynamik. Även ett enastående lättviktskoncept fyller samma funktion, med Carrera Cabriolet som väger endast 1480 kg i tomvikt och den öppna Carrera S som bara är något tyngre med 1505 kg. Man uppnår därmed en mycket hög motorstyrka per viktenhet som ett resultat av detta och i kombination med det genuina Porschechassit och hjulupphängningen, får de två cabrioleterna en enastående rörlighet och mycket goda dynamiska köregenskaper i kurvorna. Den öppna Carrera S gynnas även mer i detta fall av PASM Porsche Active Suspension Management, som är standard och tillgänglig som tillval i 3,6-litersmodellen. Enastående aerodynamik Båda modellerna har exakt samma toppfart som deras motsvarigheter i Coupé-versionen, vilket klart visar deras enastående aerodynamiska egenskaper. Luftmotståndsvärdet (Cd) på 0,29 med suffletten uppfälld är detsamma som på Carrera S Coupé, vilket sätter en överlägsen standard i jämförelse med internationella konkurrenter. Denna överlägsenhet är möjlig tack vare att suffletten är väl integrerad med bilens övriga aerodynamiska egenskaper, vilket även inkluderar ett komplett hölje under hela bilen. Bakspoilern som räcker 20 mm längre ut än på Coupén är en annan specifik detalj på denna öppna modell. Tillsammans med andra strömlinjeformade delar hjälper spoilern till att minimera lyftkrafterna både fram och bak även i mycket höga hastigheter, vilket maximerar körsäkerheten. Suffletten ännu mer optimerad Suffletten på den nya öppna 911:an öppnas och stängs helt automatiskt på 20 sekunder med bara en knapptryckning. Den fälls ner i ett Z-format mönster i förvaringsutrymmet, med utsidan uppåt för att därigenom skydda den eluppvärmda bakrutan gjord av glas. Som en särskilt praktisk bekvämlighet, kan suffletten öppnas och stängas under körning upp till en hastighet av 50 km/h. Nya vattenkanaler ovanför dörrarna hindrar regnvattnet från att droppa ner i kupén, istället leds vattnet ner i speciellt utformade dräneringsrör i A-stolpen. Tillsammans med vindavvisaren som är standard, erbjuder båda modellerna en suverän körkomfort även med suffletten uppfälld. Genom att spara vikt på komponenterna till sufflettens öppnings- och stängningsmekanism, väger hela sufflettsystemet endast 42 kg. Det är mindre än hälften av vikten på ett motsvarande hopfällbart metalltak, vilket gör att bilens tyngdpunkt sänks betydligt och förbättrar därmed ytterligare den höga kördynamiken. Hög standard på passiv säkerhet Konstruktionen av karossen på både Coupé och Cabriolet utvecklades på en och samma gång. Det möjliggjorde för Porsches ingenjörer att redan från början bygga in förstärkningar avsedda för cabrioleten där de behövs, även om dessa inte var nödvändiga för Coupén. Tack vare denna parallella utvecklingsprocess väger karossen på Cabriolet endast runt 7 kg mer än karossen på Coupén. Vridstyvheten på karossen är 5 procent högre, den statiska böjstyvheten är 9 procent bättre än förut. Helt klart hjälper dessa kvaliteter till att uppfylla de mycket hårda säkerhetskrav som har införts i både Europa och USA. Säkerhetssystemet vid rullning som finns i nya Carrera Cabriolet består av två höghållfasta stålpelare i A-stolpen och två störtbågar som automatiskt fälls upp bakom baksätena. En ny rullningssensor, inbyggd i krockkuddens kontrollenhet i bilens mitt, öppnar upp båda störtbågarnas spärrlås vid en rullning, varvid störtbågarna fälls upp under bråkdelen av en sekund med hjälp av en kraftig fjäder. Samtidigt hålls passagerarna fast i sina säten tack vare att bältessträckarna automatiskt dras åt. Precis som på 911 Coupé och Boxster, är den nya 911 Carrera Cabriolet utrustad med Porsches nya POSIP (Porsche Side Impact Protection) sidokrockskydd, uppbyggt kring två krockkuddar för huvudet. Formade som platta kuddar är de två krockkuddarna placerade i dörrpanelen under den nedre kanten på sidofönstret och de blåses upp underifrån vid en krock från sidan. Resultatet ger ett utmärkt skydd för huvudet även i en öppen Carrera. Till skydd för bröstkorgen finns en krockkudde på sidan av båda främre stolarnas ryggstöd, liksom två fullstora krockkuddar för förare och passagerare samt trepunkts säkerhetsbälten med bältessträckare och belastningsbegränsare, vilket rundar av den höga säkerhetsstandarden för de åkande. Första aktiva fjädringen på 911 Cabriolet Liksom på Coupé-versionerna, kommer Carrera Cabriolet med ett konventionellt chassi och en fjädring som har förbättrats till en högre standard och den öppna Carrera S kommer med Porsches nya aktiva PASM-system. Båda bilarna är dock mer orienterade mot högre körkomfort, bl a finns en elektronisk dämpningskontroll som tillval i Carrera, vilket erbjuder en sportigare men komfortablare inställning av dämpningen i Normal-läget, en hårdare och styvare dämpningseffekt än den vanliga i Sport-läget. Båda dessa PASM-lägen har sina egna körinställningar vilket gör att de kontinuerligt justerar för olika körsituationer och underlag. För att minimera vibrationer, vilket är av stor betydelse i en öppen bil, är både den konventionella och den aktiva stötdämpningen, tillsammans med olika komponenter i hjulupphängningen, speciellt utformade för att möta de höga krav som dessa två modeller ställer. I likhet med 911 Carrera Coupé, kommer den nya Cabrioleten utrustad med en kuggstångsstyrning med variabel utväxling som blir mer direkt ju mer man vrider på ratten. Vid ett rattutslag på mer än ca 30 graders vinkel, blir styrningen direktverkande. Carrera Cabriolet körs på 18-tums hjul med 235/40 ZR framdäck och 265/40 ZR bakdäck. Den öppna Carrera S, i sin tur, kommer med 19-tums hjul och 235/35 ZR däck där fram samt 295/30 ZR däck där bak. Extra bromskraft för extra motorkraft För att matcha den extra kraften i motorerna, har bromsarnas prestanda på de nya cabrioleterna uppgraderats jämfört med de gamla modellerna: bromsarna med fasta 4-kolvs ok drivs av ett bromsservo som har förbättrats med 17 procent. Diametern på bromsskivorna på Carrera Cabriolet mäter 318 mm fram och 299 mm där bak. Bromsoken är svartlackerade. Den extra kraften och prestandan hos Carrera S Cabriolet matchas likaså av ännu kraftigare bromsar, där bromsskivan mäter 330 mm i diameter både fram och bak och där bromsoken är ännu större och förstärkta samt i en röd finish för att särskilja dem tydligt. Som tillval kan båda cabrioleterna utrustas med PCCB, Porsche Ceramic Composite Brakes, och i detta fall är bromsoken målade i gult. De här bromsskivorna av kompositkeramik bygger upp ett högt friktionsmotstånd ännu snabbare och mer uthålligt än vanliga bromsskivor, samt reducerar den ofjädrade massan och minskar slitaget på bromsen vid normal vardagskörning. Det ger väsentliga fördelar jämfört med standardbromsskivor av metall. Samtidigt påverkas de inte alls av fukt. Utökad prestanda med paketet Sports Chrono Package Plus Porsches sportiga paket ”Sports Chrono Package Plus” är helt enkelt idealiskt för den verkligt sportige och ambitiöse föraren. Genom att trycka på ”Sport”-knappen aktiverar denna speciella funktion motorstyrsystemet och, där det är tillämpligt, kontrollfunktionerna för både Tiptronic S och PSM Porsche Stability Management liksom PASM Porsche Active Suspension Management. Tillsammans med andra modifieringar säkerställer detta en ännu mer direkt reaktion av gaspedalens rörelse och PSM tillåter mer sladd liksom en större avvikelse och girvinkel. På bilar utrustade med PASM, växlar systemet över till hårdare dämpning, beroende på väglaget. Som tillval innefattar Sports Chrono Package Plus också ett analogt/digitalt tidtagarur, länkat till Porsche Communication Management, där man kan mäta, spara och analysera varvtider. Ytterligare förfinad interiör och utrustning Både interiören och utrustningen i den nya 911 Carrera Cabriolet erbjuder den unika känslan som är så typisk för Porsche, och nu med ett klarare och mer övertygande formspråk. Allt material som används är av yppersta kvalitet och högsta standard ner till minsta detalj. De ännu mer generösa sätena än tidigare ger de åkande en ännu större komfort och möjlighet till mer individuella inställningar än i den gamla modellen. Fyra olika varianter av säten med klart förbättrade sidostöd uppfyller så gott som alla standards, från suverän komfort hela vägen till en individuell, sportig stil möjliggjord genom en individuell justering av sidostöden samt ryggstödet. De båda nya cabrioleterna är standardutrustade med automatisk luft-konditionering, alarmsystem, PCM Porsche Communication Management, liksom Porsches Sound Package Plus (en CD/radio med nio högtalare). Och som tillval finns möjlighet att förbättra ljudupplevelsen med den nya BOSE Surround Sound System med 12 högtalare och en totaleffekt på 325 W.