08 feb 2005 | Pressmeddelande

Porsche utvecklar golfbilsprototyp - Cayenne i skala 1:2

Stuttgart. Porsche Engineering Group, som är ett dotterbolag till Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, har nu levererat två bilar av typen öppna tvåsitsvagnar efter en utvecklingstid på endast fyra månader. Prototyperna är speciellt framtagna för att användas på golfbanor och erbjuder förutom två bekväma säten, ett stort lastutrymme för två golfbagar där bak.

Denna unika golfbil bär inte bara Porsche-logon på framhuven, utan påminner om Porsches sportiga terränggående Cayenne på många andra sätt – även om det visserligen är i skala 1:2. Bilen som är 2,7 meter lång och 1,25 meter bred avbildar exakt motorhuven, de främre stänkskärmarna, lyktorna, frampartiet och 20-tumsfälgarna på Porsche Cayenne. På grund av det öppna lastutrymmet där bak var det här inte möjligt med Cayennes visuella kännetecken. Men också det ovala avgasröret, baklyktorna och lasttröskeln i rostfritt stål visar upp kännetecknande design och bakifrån ser man tydligt att golfbilen är en mini-Cayenne. Avgasröret på golfbilen finns naturligtvis bara där ur designsynpunkt, bilen har en 3,2 hk stark el-motor, som driver bakhjulen via en direktväxellåda. Drifttekniken och chassit har inte modifierats av Porsche-ingenjörerna, utan härrör från det ursprungliga fordon som utvecklats av Divaco GmbH i den tyska staden Essen. Topphastigheten är 24 km i timmen och den kommer man upp i inom tio meter vid full acceleration. Räckvidden uppgår till omkring 30 km – om lyktorna är avstängda. Innan de två golfbilarna med Cayenne-look skulle levereras, var de tvungna att provköras på testbanan i Porsches utvecklingscentrum i Weissach. Först när utvecklingsingenjörerna var helt nöjda med sina ovanliga testkandidater, fick de åka till Mallorca. Där kommer Hans-Peter Porsche, som var den som gav i uppdrag att tillverka bilarna, att ta dem i bruk från och med våren 2005 på Alcanada golfbana. Man har ännu inte beslutat om Porsche Engineering Group kommer att bygga fler golfbilar så att också andra golfbanor ute i världen kan erbjudas denna mini-Cayenne. GO