18 maj 2005 | Pressmeddelande

De nya fyrhjulsdrivna ”elvorna”: Carrera 4 och Carrera 4S

Stuttgart. Med de nya fyrhjulsdrivna Coupéerna av Typ 911 Carrera 4 och Carrera 4S breddar nu företaget Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, 911-familjen ytterligare – vilket innebär en konsekvent fortsättning på en lång och framgångsrik tradition. Redan med den legendariska Typ 959 och den första Carrera 4 från år 1988 har Porsche bevisat sin kompetens inom teknikområdet för fyrhjulsdrivna bilar.

Det tydligaste kännetecknet för de nya 911-modellerna är de med totalt 44 mm breddade bakskärmarna. Dessa gör det möjligt att på Carrera 4 nu montera bakhjul med dimensionerna 295/35 ZR 18, och för ”storebror” handlar det om hjul/-däck med dimensionerna 305/30 ZR 19. Carrera 4 drivs av den välkända, 3,6-liters 6-cylindriga motorn på 239 kW (325 hk). Den ger bilen en acceleration från 0 till 100 km/h på 5,1 s och en topphastighet på 280 km/h. I 4S-varianten sitter en 3,8-liters motor på 261 kW (355 hk). Den accelererar bilen till 100 km/h på 4,8 s, och topphastigheten ligger vid 288 km/h. Tack vare fyrhjulsdrivningen med Visco-lamellkoppling, som hela tiden styr mellan 5 och 40 % av drivkraften till vägbanan via framhjulen, imponerar de båda nya Coupéerna med en balanserad drivning vid kurvkörning ända upp till gränsen för ”släpp”, absolut kursstabilitet upp till maxhastigheten och förbättrat väggrepp även på mindre strävt underlag. Systemet Porsche Stability Management (PSM) har byggts ut med två nya funktioner. Den ena funktionen gör att bromssystemet för-matas med bromstryck före en full-bromsning, så att det så kallade luftspelet mellan bromsbeläggen och bromsskivorna elimineras och bromssträckan förkortas ytterligare. Den andra nya funktionen i PSM initieras om föraren snabbt men inte med full kraft trampar på bromsen. I denna situation ökar hydraulpumpen hydraultrycket i bromssystemet till den nivå som krävs, för att alla hjulen skall komma in i reglerområdet för ABS och därmed få optimal bromseffekt. Systemet Porsche Active Suspension Management (PASM) ger vid normalinställning en sportig men bekväm stötdämparinställning, men om man trycker på Sport-knappen kopplar det över till ett karakteristikfält med markant styvare avstämning. I båda lägena anpassas avstämningen kontinuerligt till det rådande körsättet och vägens beskaffenhet. Det aktiva dämparsystemet ingår i serieutrustningen för 911 Carrera 4S, medan det för Carrera 4 finns som tillval. Båda modellerna kan dessutom utrustas med ett 20 mm sänkt Sport-chassi och mekanisk differentialspärr för bakaxeln. Porsches Sport Chrono Paket Plus finns som tillval också för de nya fyrhjulsdrivna modellerna. Detta system ändrar både motorstyrningens egenskaper och reglerförhållandena för PSM och PASM. Grundpriset i Europa för Carrera 4 är 71.100 Euro respektive 79.900 Euro för Carrera 4S. I Tyskland ligger pri-serna (inklusive mervärdesskatt och landsspecifika krav ) på 82.657 Euro för Carrera 4 respektive 92.865 Euro för Carrera 4S. Marknadsintroduktionen för Tyskland sker 2005-10-22. GO