14 feb 2006 | Pressmeddelande

Porsche utökar modellpaletten för 911 - Världspremiär för nya 911 Turbo på Bilsalongen i Genève

Företaget Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, utökar nu sin modellpalett med nya 911 Turbo. Denna sjätte generation av 911-seriens toppmodell gör sin världspremiär på Bilsalongen i Genève den 28 februari 2006, och bilen kommer att finnas ute hos de svenska återförsäljarna från den 24 juni 2006

911 Turbo (Typ 997) har en effekt på 353 kW (480 hk) vid 6 000 varv per minut (rpm) - 60 hk mer än föregångaren (Typ 996). Den specifika effekten hos 3,6-liters boxermotor kommer därmed upp till en ny rekordnivå på 98 kW (133 hk) per liter cylindervolym. Det nominella vridmomentet har ökats från 560 till 620 Nm. Samtidigt har det varvtalsområde, där denna kraft kan ställas till förfogande, breddats. Medan det maximala vridmomentet hos den föregående modellen fanns att tillgå från 2 700 till 4 600 rpm kan motorn nu avge det maximala momentet i hela området mellan 1 950 och 5 000 rpm Dessa förbättringar framgår också tydligt av bilens ökade körprestanda: från 0 - 100 km/h behöver nya 911 Turbo med 6-växlad manuell växellåda 3,9 sekunder. På 12,8 s uppnås 200 km/h-strecket. Och det tar bara 3,8 s för denna, alla tiders starkaste ”serie-elva“, att på femmans växel accelerera från 80 till 120 km/h. Trots den ökade effekten har Porsche-ingenjörerna lyckats minska den genomsnittliga bränsleförbrukningen med en tiondel, till 12,8 l/100 km. Ännu mer imponerande är värdena för 911 Turbo med den som alternativ tillgängliga automatväxellådan Tiptronic S. Tack vare en optimerad avstämning klarar den av accelerationen från 0 till 100 på bara 3,7 s, och den kommer upp i 200 km/h redan efter 12,2 s. Även när det gäller elasticiteten visar nya 911 Turbo med automatväxellåda framfötterna: På näst högsta växeln accelererar den från 80 till 120 km/h på 3,5 s. Bränsleförbrukningen med Tiptronic S-varianten har minskats med 0,3 liter i förhållande till föregångaren och är nu 13,6 liter enligt EU-normen. Toppfarten är för båda växellådsvarianterna 310 km/h. Med specialutrustningen ”Sport Chrono Paket Turbo”, som nu finns tillgänglig för första gången, kan bilens elasticitet till och med förbättras ytterligare: Om föraren trycker på ”sport”-knappen intill växelspaken startas vid full acceleration en kortvarig ”overboost”-funktion. Laddtrycket ökas då inom mellanvarvsområdet med 0,2 bar under maximalt 10 sekunder, så att det maximala vridmomentet ökar med 60 Nm till 680 Nm. Tiden för att med manuella växlingar accelerera 911 Turbo från 80 till 120 km/h förkortas därmed med 0,3 s till 3,5 s. Bakom dessa höga motorprestanda ligger de här, för första gången för en bensinmotor, använda avgasturboladdarna med variabel turbingeometri. Nyckelkomponenterna hos dessa turboladdare är de ställbara ledskenorna, som alltid styr motorns avgasflöde på optimalt sätt till turboladdarnas turbinhjul. Principen med variabel turbingeometri gör det möjligt att kombinera en stor turboladdares fördelar med fördelarna hos en liten turbo, vilket ger tydliga förbättringar av elasticitet och accelerationsegenskaper, speciellt vid låga varvtal. För att den tillgängliga kraften skall kunna överföras till vägbanan på ett optimalt sätt har den nya generationen av 911försetts med en nyutvecklad fyrhjulsdrivning med elektroniskt styrd lamellkoppling. Systemet ”Porsche Traction Management“ (PTM) svarar för att kraften fördelas optimalt på båda axlarna. Fyrhjulsdrivningens elektronik bestämmer kontinuerligt och beroende på körsättet vilken momentfördelning som är optimal och garanterar på så sätt bästa möjliga drivförmåga. I praktiken innebär detta följande: Bilen kan köras snabbt på småvägar, har enastående drivförmåga i väta och på snöiga/isiga vägar, samtidigt som den erbjuder optimal körsäkerhet också i höga hastigheter. Dessa egenskaper gör Porsche Traction Management i nya 911 Turbo till ett av de effektstarkaste och samtidigt lättaste systemen för fyrhjulsdrivning som finns på marknaden Nya 911 Turbo har också försetts med ett för dessa ökade prestanda adekvat bromssystem. Här används fasta Monobloc-bromsok med sex kolvar på framhjulen och fyra kolvar på bakhjulen. De invändigt ventilerade, borrade bromsskivornas diametrar har, jämfört med Typ 996, ökats med 20 mm både för fram- och bakhjulen. Som alternativ erbjuder Porsche dessutom de vidareutvecklade, keramiska bromsbeläggen PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Fördelarna med detta ”hightech“-material är en 17 kg lägre vikt, jämfört med bromssystemets serieutförande, mycket hög stabilitet mot ”fading”, tack vare konstant friktion och absolut korrosionssäkerhet. Bromsskivornas diametrar är i detta utförande 380 mm på framhjulen respektive 350 mm på bakhjulen. Ett karaktäristiskt designelement hos denna 911 Turbo är den nydesignade fronten, med sina markanta, stramt utformade kylluftsintag. I kombination med de i serieutrustningen ingående Bi-Xenon-strålkastarna skapar de ett för denna modell unikt utseende. Den harmoniska fronten avrundas med bilens långt ut och lågt placerade dimljus och nya LED-blinkers, placerade i luftinsläppen på sidorna. Även bakifrån ger nya 911 Turbo ett kraftfullare intryck än tidigare. Till detta bidrar framför allt det, jämfört med föregående modell, totalt ca 22 mm bredare bakpartiet, till vilket den nydesignade vingspoilern har anpassats. Denna lutar nu lätt nedåt på flankerna och anpassar sig på så sätt till bakskärmarnas form. Luftintagen på sidorna, bakom dörrarna, har också fått en ny utformning och ger, tillsammans med de nya luftkanalerna, en effektivare lufttillförsel till laddluftkylarna. Grundpriset för 911 Turbo är 1 359 000 sek.