01 jun 2006 | Pressmeddelande

Nya Porsche 911 GT3 RS - En sportbil med höga prestanda för både allmän väg och tävlingsbana

Stuttgart. Företaget Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, introducerar från oktober nya 911 GT3 RS på den europeiska marknaden. Denna renodlade variant av GT3 är speciellt lämpad för körning på tävlingsbanor. GT3 RS utmärker sig genom den för en tävlingsbil typiskt höga effekten och de direkta köregenskaperna, samtidigt som den uppfyller alla krav på en sportvagn som både får och kan köras på allmän väg.

Den utomordentligt varvvilliga motorn med en cylindervolym på 3,6 l utvecklar 305 kW (415 hk) vid 7 600 1/min. Det maximala varvtalet uppgår till 8 400 1/min, och litereffekten är hela 115,3 hk. Dessa värden motsvarar de nu aktuella för GT3. Trots detta har RS-modellen ännu bättre körprestanda. Tack vare den tätstegade, 6-växlade växellådan och bilens 20 kg lägre vikt varvar motorn ännu spontanare, vilket resulterar i att 911 GT3RS accelererar från stillastående till 100 km/h på 4,2 s, vilket är en tiondels sekund snabbare än GT3. Att komma upp i hastigheten 200 km/h tar bara 13,3 sekunder. Maxhastigheten är 310 km/h. Beteckningen ”RS“ får varje sann Porsche-kännares hjärta att slå snabbare. Modeller som den legendariska Carrera RS 2.7 från 1972 och 911 RS från Typ 964 (1991) var också sportvagnar, som utmärkte sig genom sin extrema snabbhet och kördynamik. Nya 911 GT3 RS för denna tradition vidare. Liksom sina föregångare funge-rar den som bas- och homologiseringsmodell för användning i olika tävlingsserier Ett igenkänningsmärke för nya ”RS” är den, jämfört med 911 GT3, 44 millimeter bredare karossen, som övertagits från Carrera 4-modellerna. Under det muskulösa akterpartiet döljer sig en ökad spårvidd, vilket inte bara ökar krängningsstabiliteten utan också förbättrar denna tvåsitsiga Coupés förmåga att klara höga sidoaccelera-tioner. Trots den speciella karossen är ”RS” 20 kg lättare än GT3, vilket gör att den bara väger 1.375 kg. Denna viktminskning har man åstadkommit, bland annat genom att förse bilen med justerbara skärmar av kolfiberarmerad plast, baklucka av plast och en lätt bakruta, också av plast. Den specifika effekten är 4,5 kg/kW. Med hänsyn till registreringsbestämmelserna för de viktiga Gran Tourismo-mästerskapen och framtida andra användningar har GT3 RS, i den versionen som är avsedd för körning på allmän väg, tekniska lösningar som också kommer att finnas i ”racing”-versionen. Utöver karosskomponenterna av kolfiberarmerad plast gäller detta bland annat de kompletta hjullagerhusen och bakaxelns delade länkarmar. Interiören återspeglar bilens ambitioner på sportighet. Två skålformade stolar i lättviktskonstruktion av kolfiberarmerad plast ingår också i serieutrustningen, liksom i Clubsportpaket. Det senare består av en till karossen skruvad störtbåge och förberedda kablar för batteriets huvudbrytare, liksom ett sexpunktssäkerhetsbälte för föraren och en brandsläckare. Inredningen går i svart med innertaket, ratten och växelspaken klädda med Alcantara- / läder av hög kvalitet. När det gäller lacken kan man välja mellan ”Arctic Silver metallic“ eller svart. GT3 RS kan, som tillval även levereras i orange eller grönt. Alla emblem är, liksom fälgarna, färgavstämda i orange eller svart till exteriörfärgen Grundpriset för 911 GT3 RS är 111 600 Euro (exkl. vissa länders speciella krav). I Tyskland är priset 129 659 Euro, inklusive mervärdesskatt. Från mars 2007 kommer GT3 RS också att säljas på den nordamerikanska marknaden.