01 jun 2006 | Pressmeddelande

Sport-Coupén ”Panamera” byggs i Leipzig.

Stuttgart. Företaget Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, har beslutat att en fyradörrars Sport-Coupé med namnet Panamera skall byggas i företagets fabrik i Leipzig. Fabriken kommer att byggas ut avsevärt inför tillverkningen av denna bil, som nu är under utveckling och för vilken man planerar marknadsintroduktion under år 2009. En ny tillverkningshall, med en yta på ca 25 000 m2, planeras och samtidigt kommer den nuvarande monteringshallen att utökas med ett pilot- och analyscentrum och en utbildningsverkstad. Dessutom kommer man, i närheten av den nya hallen, att bygga ett logistikcentrum, med en total golvyta på 30 000 m2. Byggnationen kommer – förutsatt alla berörda myndigheter ger sitt godkännande – att påbörjas i september detta år. Den totala investeringen i nya byggnader och utrustning uppgår till 120 miljoner Euro.

Styrelseordföranden för Porsche AG, Dr. Wendelin Wiedeking, säger följande om detta: ”Redan med produktionen av Cayenne och Carrera GT har vår fabrik i Leipzig bevisat att vi där kan bygga premiumbilar av yppersta kvalitet. Beslutet att lokalisera tillverkningen av den nya bilen dit kan därför ses som ett bevis på förtroende för medarbetarna vid Leipzig-fabriken, men det skall samtidigt ses som ännu ett bidrag till den ekonomiska upprustningen av de nya förbundsstaterna”. Enligt Dr. Wiedeking är även för Panamera kvalitetsstämpeln ”Made in Germany“ av största betydelse: Med denna bekännelse av vikten av en lokalisering i Tyskland markerar vi också våra sportvagnars stora betydelse - samtidigt som vi lever upp till kundernas förväntningar” understryker Porsche-chefen. Även denna gång avstår Porsche från statliga subventioner: ”Framgångarna för vår sportiga, terränggående bil Cayenne visar att vi inte är beroende av finansiella bidrag från allmänna medel för att bygga våra bilar. För oss handlar det mer om att vi måste kunna producera bilen enligt ett ekonomiskt och väl genomtänkt produktionskoncept och med den för vårt företag typiskt höga kvalitén”, motiverar Porschechefen detta beslut Medan motorerna för Panamera kommer att tillverkas i Porsches moderfabrik i Stuttgart-Zuffenhausen kommer Volkswagens fabrik i Hannover att leverera de lackerade karosserna. Dr. Wiedeking igen: ”Vi har beslutat oss för att anlita denna fabrik, eftersom den är bland de modernaste inom Volkswagen-koncernen och kan producera karosserna till den premiumkvalitet som vi kräver. Dessutom kan denna lackeringsfabrik erbjuda en mer omfattande färgpalett än andra Volkswagen-fabriker”. Företagsledningen och fabriksrådet vid Hannover-fabriken är överens med Porsche om att denna fabrik står för toppkvalitet och högsta effektivitet, så att den är konkurrenskraftig och därmed har framtidspotential. Porsche har redan tidigare kunnat skaffa sig en noggrann bild av fabriken, genom att koncernens eget konsultföretag, Porsche Consulting, har lämnat stöd och rådgivning åt företaget i samband med införande av ”lean production“- processer. Totalt kommer den i Porsches egna fabriker tillverkade andelen av den nya bilen att uppgå till 15 procent. Den lackerade karossen representerar värdemässigt sex procent av hela bilen. Eftersom Porsche i huvudsak anlitar tyska leverantörer kommer ca 70 % av bilens värde att tillverkas i Tyskland. Därmed blir också Panamera en äkta Porsche-produkt, ”Made in Germany“. Tillverkningen av denna fyrsitsiga Sport-Coupé medför också positiva sysselsättningseffekter. Porsche Leipzig GmbH kommer att utöka med ca 600 nya arbetsplatser, till vilket kommer ytterligare 600 hos underleverantörer inom regionen. Rekryteringen av medarbetare, både kvinnliga och manliga, kommer att påbörjas under år 2008. Vid anläggningarna i Stuttgart-Zuffenhausen och Weissach kommer Panamera inte bara att säkra sysselsättningen för de nu anställda utan dessutom att fram till år 2009 skapa behov av ytterligare runt 400 nya arbetsplatser. Vid Volkswagens Hannoverfabrik kommer uppdraget från Porsche att långsiktigt säkra ca 500 arbetsplatser. Det kan tilläggas att Porsches företagsledning kommit överens med koncern-fabriksrådet för Porsche AG, fabriksrådet för Porsche Leipzig GmbH och IG Metall om att förlänga nuvarande lokala avtal för Porsche Leipzig GmbH i ytterligare fem år.