14 jun 2007 | Pressmeddelande

Porsche i topp i J.D. Power

Porsche lever upp till de högst ställda kvalitetskraven i USA. Den slutsatsen drar det amerikanska marknadsundersökningsföretaget J.D. Powers efter sin nyligen publicerade rapport ”Initial Quality Study.”

Sammanlagt cirka 97 000 ägare av nya bilar bekräftar Porsches unikt goda kvalitetsrykte i USA, den tyska sportbilstillverkarens största marknad. Liksom år 2006 säkrade Porsche i år första platsen i den prestigefyllda märkesrankingen. På andra plats kom Toyotas lyxbilsmärke Lexus, före Lincoln, Honda och Mercedes-Benz.

J.D. Powers mäter kundtillfredsställelsen hos nybilsköpare under de första 90 dagarna efter leveransen av bilen. På basis av en katalog av 228 kriterier ombeds kunderna att ge sitt intryck av kvalitet och yrkeskunnande.

Porsche Boxster fick högsta betyg i klassen ”Compact Premium Sporty Car Segment”, före Mercedes’ CLK- och SLK-modeller. Därefter kom Porsche Cayman på fjärde plats efter sitt första hela år på den amerikanska marknaden. I klassen ”Premium Sporty Car” kom klassiska Porsche 911 på andra plats, knappt slagen av Mercedes SL.