17 jul 2007 | Pressmeddelande

Nya GT2 – snabbare och bränslesnålare

Nya Porsche GT2 kommer att presenteras på Frankfurts bilsalong i höst. Stora luftintag framtill och den karaktäristiska vingen baktill skvallrar redan vid stillastående om att det här är den motorstarkaste och snabbaste 911:an någonsin.

Porsche GT2 kommer endast med bakhjulsdrift och sexväxlad manuell växellåda. Sprinten 0 – 100 km/tim klarar den här högprestandamodellen på bara 3,7 sekunder och toppfarten är 329 km/tim.

Trots sina ansenliga fartresurser är den genomsnittliga bränsleförbrukningen endast 12,5 liter per 100 km enligt den nya europeiska körcykeln. Det är siffror som för endast ett fåtal år sedan ansågs omöjliga att uppnå i den här prestandaklassen.

Motorn i nya GT2 baseras på den sexcylindriga boxermotorn i 911 Turbo med två turboaggregat med variabel turbingeometri (VTG). Motorn på 3,6 liter utvecklar sin maximala effekt 530 hk (390 kW) vid 6 500 varv per minut, med ett maximalt vridmoment på 680 Newtonmeter tillgängligt hela vägen från 2 200 v/min till 4 500 v/min. Med en tomvikt på 1 440 kg har GT2 en effekt/viktförhållande på bara 2,72 kg per hästkraft.

Effektökningen med 50 hk jämfört med den ”vanliga” turbomotorn har uppnåtts genom att använda större kompressorhjul och ett flödesoptimerat turbinhus som ger ett ännu högre turbotryck. Och för första gången har Porsches ingenjörer kombinerat en turboladdad motor med ett expansionsinsug – en revolution i utvecklingen av överladdade motorer.

Expansionsinsuget utnyttjar principen pendlande/oscillerande luft i insugningsröret under den svalare expansiva fasen av bränsleblandningen, vilket ger lägre temperatur i bränsle/luftblandningen än i 911 Turbo. Det ger i sin tur betydligt högre effekt samtidigt som bränsleförbrukningen vid full belastning minskar med 15 procent.

911 GT2 är den första Porsche, godkänd för trafik, som standardutrustats med bakre ljuddämpare och avgasrör i titan. Det här dyra materialet halverar vikten på ljuddämparen till cirka nio kg jämfört med ett konventionellt system i rostfritt stål.

Nya 911 GT2 har som standard bromsskivor i kolfiber/keramik. Förutom att ge maximal bromsförmåga och uthållighet har de fördelen att minska den ofjädrade vikten med 20 kg jämfört med bromsskivor i stål.

Ytterligare en del i standardutrustningen är den elektroniskt reglerade stötdämpningen PASM (Porsche Active Suspension Management).

GT2 rullar på 19 tums lättmetallfälgar med däcksdimension 235/35 ZR 19 fram och 325/30 ZR 19 på bakhjulen.

Nya GT2 beräknas nå återförsäljarna i november i år. Baspriset i Tyskland, exklusive moms, är 159 100 Euro.