04 feb 2009 | Pressmeddelande

Audi Driving Experience på plats i Arjeplog

För tredje året i rad närvarar Audi i Arjeplog för att med hjälp av professionella instruktörer utbilda förare att bli bättre och säkrare bakom ratten.

Sedan länge har Arjeplog varit etablerat bland biltillverkarna som en av världens bästa orter för extrema vintertester. Redan 1986 förlade Audi AG delar av sin testverksamhet till Arjeplog, som i vissa kretsar kallas ”the most secret place on earth”. Här testar biltillverkare och ingenjörer från hela världen sina nya modeller och säkerhetssystem.

Under februari och mars genomför Audi sin förarträning på is där deltagarna ges möjlighet att testa och uppleva fördelarna med Audis fyrhjulsdrift quattro. Praktiska övningar varvas med teori och teknik och körkursen avslutas med fri körning och tillämpning av de nya kunskaperna på isbana.

Sedan starten av Audi Driving Experience 1997 har närmare 2 000 förare, under kontrollerade former, fått lära sig behärska sin Audi i extrema situationer. Avancerad teknik i Audis modeller, såsom quattro fyrhjulsdrift, antisladdsystem och kollisionsskydd, har förbättrat både den passiva och aktiva säkerheten men det är förarens agerande som många gånger är avgörande.

Instruktörer vid Audi Driving Experience är, även i år, Susanne Kottulinsky och Jerry Åhlin, båda internationellt erfarna med många års erfarenhet. Efter rallykarriären har Susanne Kottulinsky även jobbat ett stort antal år för Audi Driving Experience med hela världen som arbetsfält.

Sedan debuten i rallyvärlden i början av 1980-talet har mer än 2 miljoner Audi-bilar världen över utrustats med det permanenta fyrhjulsdriftssystemet quattro som har utvecklats kontinuerligt under de 28 år som det funnits på marknaden.

Datum för 1-dagskurser V.8: 16-17 feb, 17-18 feb, 18-19 feb, 19-20 feb
V.11: 9-10 mars, 10-11 mars, 11-12 mars, 12-13 mars
Pris: 1-dags: 5.500 kr /person + flyg (Prisex. flyg Arlanda t/o/r 3000 kr/person) Enkelrumstillägg 500 kr och skoterevent 1000 kr
I priset ingår: Övernattning på Hotell Silverhatten, lunch, Audi Lounge 3-rätters middag inkl. 2 glas vin eller öl och frukostbuffé.