24 feb 2009 | Pressmeddelande

Audi TT RS – en riktig körmaskin

• Den nya modellen premiärvisas på Genève Auto Show • Ny femcylindrig direktinsprutad turbomotor med mer än 300 hk • Superbt chassi, stora bromsar och quattro permanent fyrhjulsdrift Audi börjar återigen producera en femcylindrig motor som debuterar i den nya sportbilen Audi TT RS. Under huven sitter en 2,5 liters motor med över 300 hk, vilket ger Audi TT RS fantastiska prestanda och ett oslagbart motorljud.

En legend är pånyttfödd; kraftfulla femcylindriga motorer är en stor del av Audis arv. Den turboladdade, direktinsprutade motorn i nya Audi TT RS bär nu denna dynamiska tradition vidare och ger den nya sportbilen fantastiska prestanda. Det tar inte ens 5 sekunder för Audi TT RS att nå 100 km/h från stillastående och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

quattro permanent fyrhjulsdrift ser till att motorn får ner all sin kraft i marken. Det sofistikerade chassit som till stor del använder aluminium i sin konstruktion enligt Audi Space Frame-principen och de supereffektiva bromsarna, ser till att föraren kan tygla kraften från motorn. Den kompakta och lätta Audi TT RS med sina fantastiska vägegenskaper är en riktig körmaskin.

Audis nya sportbil premiärvisas på bilsalongen i Genève den 3 mars.

Klicka på bifogad ljudfil för en riktig ljudupplevelse.