10 mar 2009 | Pressmeddelande

2008 blev nytt rekordår för Audi-gruppen

Med totalt 1 003 469 kundleveranser, en omsättning på 34,2 miljarder euro och ett resultat före skatt på 3,2 miljarder euro blev 2008 ett nytt rekordår för Audi.

Omsättningen på närmare 34,2 miljarder euro var den högsta någonsin och en ökning med 1,7 procent jämfört med föregående år. Resultatet före skatt uppgick även det till en ny rekordnotering på närmare 3,2 miljarder euro, vilket var en ökning med 9,0 procent jämfört med 2007.

– Trots effekterna av finanskrisen blev 2008 ännu ett framgångsrikt år för Audi med försäljningsrekord för trettonde året i rad. De positiva resultaten gör det möjligt för oss att agera på bästa sätt även under innevarande år, sade Rupert Stadler, chef Audi AG.

Audi fortsätter att göra betydande investeringar i ny teknik, nya produkter och växande marknader även under 2009. Effektivitet och lägre utsläpp är viktiga prioriteringsområden och under våren kommer Audi successivt att införa start/stop system i sina modeller. Under årets första två månader ökade Audi även sin marknadsandel i Västeuropa till 4,9 procent jämfört med 4,0 procent föregående år.

Audis resultat för 2008 i sammanfattning:
• Leveranserna ökade med 4,1 procent och Audi slog försäljningsrekord på 59 marknader
• Resultatet före skatt ökade med 9,0 procent till 3,2 miljarder euro, medan resultatet efter skatt ökade med hela 30,4 procent till 2,2 miljarder euro
• Vinstmarginalen före skatt uppgick till 9,3 procent, jämfört med 8,7 procent föregående år
• Antalet anställda inom Audi-gruppen ökade under 2008 till drygt 57 500