03 mar 2009 | Pressmeddelande

Audi TT RS: En renodlad körmaskin

Genève – Under bilmässan i Genève premiärvisar Audi ännu en sportbil; Audi TT RS som är den nya toppmodellen i TT-familjen. Under huven sitter en nyutvecklad, direktinsprutad, 5-cylindrig turbomotor med 340 hk som ger den kompakta sportbilen fantastiska prestanda.

Sportiga, 5-cylindriga motorer utgör en stor del av Audis historia. Med en helt ny 2,5-liters turbomotor återupptar nu Audi denna tradition. I nya Audi TT RS lämnar den 340 hk och har ett vridmoment på 450 Nm som finns tillgängligt vid 1600-5300 v/min. Den nya motorn är väldigt kompakt och väger endast 183 kg, vilket ytterligare bidrar till bilens fantastiska köregenskaper.

Den höga effekten och låga vikten gör Audi TT RS till en sportbil med imponerande prestanda. 0-100 km/h avklaras på 4,6 sekunder (4,7 sekunder i roadsterutförande) och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots den höga effekten är motorn väldigt effektiv ur bränslesynpunkt. Vid blandad körning förbrukar Audi TT RS inte mer än 9,2 l/100 km (9,5 l/100 km i roadsterutförande).

Karossen är en hybridkonstruktion av aluminium och höghållfast stål. ASF (Audi Space Frame)-teknologi optimerar viktfördelningen och minskar den totala vikten. Teknologin gör även bilen väldigt krocksäker. Audi TT RS väger 1450 kg i coupéutförande och 1510 kg som roadster.

Audi TT RS blir den första bilen med klassiska sportbilsattribut i RS-familjen, det vill säga kompakt och med traditionella sportbilslinjer. Precis som Audi RS 4 och RS 6 har quattro GmbH utvecklat den nya RS-modellen till en kompromisslös körmaskin. En ny 6-växlad manuell växellåda sitter i den nya modellen och är med sina korta och precisa slag perfekt avstämd för den nya 5-cylindriga turbomotorn.

quattro permanent fyrhjulsdrift är givetvis standard. Systemet bygger på en hydraulisk koppling som är lokaliserad vid den bakre axeln. Den elektroniskt styrda kopplingen reagerar blixtsnabbt på underlaget och distribuerar kraften till den axel som har bäst grepp.

Chassit i nya Audi TT RS använder en fyrlänkad hjulupphängning bak som tar upp vågräta och lodräta krafter separat vilket till stor del bidrar till de dynamiska köregenskaperna. Den elektromekaniska styrningen är väldigt exakt, extremt effektiv och anpassar sig till bilens hastighet.

På mittpanelen finns en sportknapp som aktiverar ett spjäll i den bakre delen av avgassystemet vilket ger motorn snabbare respons och gör avgasljudet råare. Som tillval finns det högteknologiska, adaptiva stötdämparsystemet Magnetic ride. Genom att aktivera sportläget får även stötdämparna en sportigare inställning. När sportläget inte är aktiverat går bilen tystare och mer komfortabelt.

De standardmonterade 19-tumshjulen är utrustade med däck i storleken 255/35-R19. Innanför dessa sitter ventilerade skivor som mäter 370 mm fram och 310 mm bak. Fyrkolvsoken med RS-emblem ser till att effektiviteten i bromsarna håller högsta klass i alla situationer. ESP-systemet kan stängas av helt eller delvis. I sportläget är ESP-systemet delvis bortkopplat vilket gör att motoreffekten inte stryps och bromsarna aktiveras senare.

Audi TT RS utstrålar kraft och potential trots sin kompakta längd på 420 cm. Frontspoilern har en diffusor nedtill i samma stil som de man återfinner på tävlingsbilar. Xenon plus-strålkastarna är givetvis utrustade med de för Audi typiska LED-ljusen. Bakpartiet avrundas med två ovala avgasutblås på var sin sida och en diffusor i underkant på bakspoilern. Som standard sitter en fast vinge monterad på bagageluckan, men det finns även en vinge som automatiskt anpassar sig efter hastigheten som tillval.

Multifunktionsratten är klädd i perforerat läder och har i Audi TT RS extra tjock krans. Den är flatbottnad vilket ger ett sportigt intryck och är typiskt för Audis RS-modeller. Förarinformationssystemet kan förutom de vanliga funktionerna även visa laddtryck, oljetemperatur och lagra varvtider vid körning på bana.

Inne i bilen välkommnas föraren av sportstolar klädda i läder och alcantara med kontrastsömm. Kunden kan givetvis anpassa materialen och färgerna efter egen
smak. Audi TT RS Roadster kommer med helautomatisk manövrering av suffletten och vindavvisaren som standard.

Försäljningsstart av Audi TT RS beräknas till mitten av mars och de första bilarna är planerade att levereras under sommaren. Priser är ännu ej fastställda.