10 sep 2009 | Pressmeddelande

Golf Variant i ny skepnad

Golf Variant blev en storsäljare när den senaste generationen presenterades för drygt två år sedan. När den nu kommer i sin fjärde version är det en bil som ligger helt i linje med nya Golf som lanserades förra året. Två av motorerna i denna rymliga bil klarar dessutom de svenska miljöbilskraven.

Tidigare har Volkswagen lanserat nya Golf med två och fyra dörrar samt nya Golf GTI, GTD och Golf Plus. Kombiversionen – Variant på Volkswagen-språk – är en av de mest framgångsrika modellerna på marknaden, speciellt när det gäller tjänstebilsförare. Den nya upplagan av Golf Variant – som visas upp på bilsalongen i Frankfurt kommande vecka – erbjuds i en mängd versioner som ytterligare kommer att förstärka positionen som en business-kombi men samtidigt också som ett högintressant förstaval för många familjer. Grundpriset för nya Golf Variant blir 178 900 kronor. Bilen är då bland annat utrustad med ESP, sex krockkuddar, takreling, elfönsterhissar runt om, elmanövrerade och -värmda ytterbackspeglar, Radio/CD som även klarar MP3-filer, Servotronic - progressiv servostyrning, 1/3-2/3-delat bakre ryggstöd och säte, centrallås med fjärrkontroll och stöldlarm. Rymden är kvar från föregångaren: Lastkapaciteten uppgår till hela 1 495 liter. Fronten på Golf Variant har fått ett helt nytt utseende. Dess framtoning följer Volkswagens aktuella ”design-DNA”. Från och med nu definieras detta av rena horisontella linjer och en kraftfull formgivning av strålkastarna. Bilens motorprogram har hämtats direkt från nya Golfs två- och fyrdörrarsmodeller. Även interiören känns igen från Golf. Nya Golf Variant får svensk premiär i början av november. Detaljer och motorer När det gäller utrustning kommer Golf Variant att följa samma linje som nya Golf på den svenska marknaden. Golf Variant erbjuds antingen i ett grundutförande eller i en välutrustad version kallad Masters. Där ingår bland annat multifunktionsratt i läder, mittarmstöd fram med luftutsläpp till baksätet, lättmetallfälgar ”Sedona” 16 tum, farthållare, komfortstolar med reglerbart svankstöd och Climatic luftkonditionering. Till de mer motorstarka versionerna, TDI 140 och TSI 160, erbjuds den i GT-utförande. I utrustningen ingår då, utöver allt som finns i Masters, bland annat sportstolar klädda med tyg/Alcantara, interiöra dekorpaneler i matt krom, 17” lättmetallfälgar ”Porto”, sportchassi, däcktryckskontroll, dimstrålkastare och mörktonade rutor från B-stolpen. Motorer som är tillgängliga från start är en miljöklassad 1,6-litersversion på 102 hk anpassad för E85/bensin, två TSI (överladdade, direktinsprutade bensinmotorer) med 90 kW/122 hk samt 118 kW/160 hk och en Common Rail-turbodiesel (103 kW/140 hk). Dessutom erbjuds en dieselversion på 77 kW/105 hk kallad BlueMotion Technology. Med CO2-utsläpp på 109 gram/km och en förbrukning av 4,2 liter diesel/100 km blir även denna version miljöklassad på den svenska marknaden. Exteriöra detaljer I fronten kan nya Golf Variant kännas igenom genom dess nya stötfångare, kylargrill och formgivningen av motorhuven samt modifierade skärmar och strålkastare, där allt har hämtats från två- och fyrdörrarsmodellen. I kontrast till den föregående modellen definieras frontens formgivning inte längre av en kromad kylargrill, utan av en svart, horisontell layout på grillen och en främre stötfångare som är helt lackad i bilens färg. I den nedre delen av fronten har Variant ytterligare ett stort luftintag som flankeras av dimstrålkastare med kurvljusfunktion i Multifuel och GT. I aktern har formgivningen från den föregående modellen uppgraderats till den nya Golf-generationen genom modifierade, elegantare bakljus och stötfångare vars nedre del är lackerad i bilens färg. Från och med nu kan TDI- och TSI-versionerna också identifieras av sina avgasutblås, som inte längre täcks av stötfångaren. Nya Golf Variant har dessutom ett nytt fälgprogram. Interiöra detaljer I samband med presentationen 2008 fick den sjätte generationen av Volkswagen Golf högsta betyg, speciellt för den höga kvalitetsnivån. I interiören gällde det speciellt formgivningen och instrumenteringen där Golf bjöd på en nivå man normalt endast hittar i högre bilklasser. Samma interiör och instrumentering, som i BlueMotion Technology dessutom innehåller en växlingsindikator, kommer nu också i nya Golf Variant. Från nya Golf kommer också den nya generationens treekrade sportratt, som gjorde sin debut i Passat CC under 2008. Till nya Golf Variant erbjuds också Volkswagens senaste lösningar för radio- och navigationssystem och gränssnitt för MP3-spelare och Bluetooth-mobiltelefoner. Två system för förarhjälpmedel finns också för första gången tillgängligt som tillval för Golf Variant: ”ParkAssist” (automatisk parkeringsassistent) och ”Rear Assist” (backkamera). Ett annat tillval som har varit mycket populärt hos Golf Variant-köpare är det öppningsbara panorama-soltaket Motorerna i detalj Till att börja med lanserar Volkswagen nya Golf Variant på marknaden med två bensin- och två dieselmotorer. Dessutom finns en MultiFuel-version som drivs av E85/bensin. Instegsmodellen är fortfararande den miljöklassade 1,6-litersmotorn på 102 hk (MultiFuel). De två mest kraftfulla bensinmotorerna (TSI med 122 hk och 160 hk) samt den starkaste turbodieseln (TDI med 140 hk) kan beställas med en automatisk DSG-dubbelkopplingslåda. Helt ny i Golf Variants motorprogram är en 105-hästars Common Rail-TDI, med tilläggsnamnet BlueMotion Technology. Precis som den större 2,0-liters TDI karaktäriseras 1,6-litersfyran av märkbart komfortablare ljudnivåer, låga utsläpp (109 g/km CO2) och en extremt låg genomsnittlig bränsleförbrukning (4,2 liter per 100km). I jämförelse med den föregående modellen med samma kraft har bränsleförbrukningen minskats med 0,7 liter. 2,0 TDI har anpassats från den tidigare generationen av Golf Variant; även den har ett direktinsprutat Common Rail-system. Den 140 hästkrafter starka och 210 km/h snabba Golf Variant 2.0 TDI förbrukar 5,0 liter (132 g/km CO2) vilket är snålt med tanke på dess kraft. BlueMotion Technology kan beställas i Masters-utförande, medan 140 hk-versionen erbjuds i GT-utförande. När det gäller bensinmotorerna erbjuds MultiFuel och 122 hk-versionen även i Masters-utförande medan 160 hk-motorn kommer som GT. Volkswagens unika DSG-växellåda med dubbla kopplingar erbjuds till TDI 140 (sexstegad) samt TSI 122 och TSI 160 (sjustegad). Sjustegad DSG kommer också att erbjudas för BlueMotion Technology runt årsskiftet. Hur effektivt de nuvarande bensinmotorerna från Volkswagen uppträder illustreras på ett bra sätt av TSI. Dess bränsleförbrukning är 6,3 liter/100 km (122 hk) respektive 6,4 liter/100 km (160 hk). När de växlas via en DSG-transmission minskas bränsleförbrukningen ytterligare till 6,0 liter (139 g/km CO2) på 122-hästars TSI och 6,1 liter (143 g/km CO2) i 160-hästarsversionen. Motorprogrammet gör nya Golf Variant till en av de mest ekonomiska och renaste kombibilarna i Europa. Nya Golf Variant är beställningsbar redan nu och har svensk premiär i början av november. Priserna startar på: • MultiFuel 1,6 liter och 102 hk (E85/bensin): 178 900 kr • MultiFuel Masters: 190 800 kr • TDI 105 BlueMotion Technology (diesel): 217 500 kr • TDI 105 BlueMotion Masters: 226 400 kr • TDI 140 DSG6 GT (diesel): 257 500 kr • TDI 140 GT: 243 500 kr • TSI 122 (bensin): 186 900 kr • TSI 122 DSG7: 200 900 kr • TSI 122 DSG7 Masters: 209 800 kr • TSI 122 Masters: 195 800 kr • TSI 160 DSG7 GT (bensin): 237 500 kr • TSI 160 GT: 223 500 kr