11 jan 2010 | Pressmeddelande

Världspremiär i Detroit: Ny hybdriddriven kompaktkupé från Volkswagen

Den nya kompaktkupén NCC förenar en förbrukning av 4,2 liter bensin/100 km med dynamik och komfort. NCC – som är en hybriddriven konceptbil – släpper ut låga 98 g CO2/km, men erbjuder samtidigt prestanda på 227 km/h och 0-100 km/h på 8,6 sekunder när det behövs.

För Volkswagen börjar ett fartfyllt år som kommer att ge fler nya modeller än någonsin tidigare i företagets historia. 2010 startar med en helt nykonstruerad kupé med hybriddrift – snabb men ändå mycket snål; sportigt vasst formgiven men ändå elegant; positionerad mellan sportvagnen Scirocco och eleganta Passat CC. Namnet är NCC – New Compact Coupe – eller på svenska: den nya kompaktkupén. Plats för världspremiären: North American International Auto Show i Detroit den 11-24 januari. Genomsnittsförbrukning: 4,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 98 g/km. Prestanda: 227 km/h i toppfart och 8,6 sekunder för den klassiska sprinten upp till 100 km/h. Dessa värden har blivit tekniskt möjliga tack vare en högteknologisk allians av en lika sparsam som sportig TSI-motor (bensin med 110 kW/150 hk), en elektrisk motor (20 kW/27 hk) och den unika sjustegade dubbelkopplingslådan (DSG). Knappt en månad efter debuten för Up! Lite – världens snålaste fyrsitsiga bil – i Los Angeles, understryker denna konceptbil än en gång att de aktuella hybridbilarna från Volkswagen har fokus på såväl bränslesnålhet som sportighet och körglädje. Redan under det första halvåret av 2010 kommer Volkswagen att lansera sin första serietillverkade hybridmodell – en SUV med permanent fyrhjulsdrift. NCC – den nya kompaktkupén – visar samtidigt hur Volkswagen tekniskt och visuellt föreställer sig en framhjulsdriven hybridversion i kompaktklassen när tiden är mogen för den. Hybriddrivning – TSI- och elmotor plus DSG Studien drivs av en innovativ och högteknologisk kombination som visar närheten till en möjlig serietillverkning. Som bensinmotor sätter Volkswagen in en fyrcylindrig variant av TSI-motorn. Direktinsprutning, turboladdning och laddluftkylare ger en effekt på 110 kW/150 hk ur blott 1,4 liters cylindervolym. TSI-teknologin har på ett tydligt sätt demonstrerat sin hållbarhet i flera motorsportsevenemang; framför allt på tyska Nürburgring och dess legendariska nordslinga – världens tuffaste racerbana. Sedan presentationen av den första TSI-motorn för drygt fyra år sedan har redan mer än 3,5 miljoner exemplar av dessa överladdade och därmed vridmomentstarka fyr- och sexcylindriga motorer installerats. TSI-motorn i NCC skickar redan vid låga varvtal ut 240 newtonmeter till framhjulen. Mellan TSI-motorn och den effektiva 7-växlade automatlådan (DSG = dubbelkopplingslåda) har en elmotor integrerats, som å ena sidan möjliggör ren elektrisk utsläppsfri körning, å andra sidan ger ett starkt stöd till TSI-motorn. Elmotorn utvecklar en effekt på 20 kW/27 hk. Under den så kallade boosten – exempelvis under acceleration vid omkörning – förenas effekt och vridmoment i båda motorerna. Eftersom den nya kompaktkupén också kan köras enbart med elektricitet, rankas drivningen som en så kallad fullhybrid. Elmotorn försörjs med energi från ett litium-jon-batteri (1,1 kWh) som sitter i bakpartiet. TSI-motorn är i det läget inte bara avstängd utan också urkopplad via en separerande koppling för att undvika dragmomentförluster. Seglar fram Så snart som föraren kliver av gasen kopplas också TSI-motorn bort från drivningen. Denna så kallade „segling“ fungerar även i högre hastigheter och därmed också på motorvägen. Den eliminerade dragmomentförlusten gör att NCC rullar mycket långt. Vid ett förutseende körsätt leder det till en minskad bränsleförbrukning. Vid inbromsning fungerar elmotorn som en generator och återvinner då kinetisk energi, som då mellanlagras i litium-jon-batteriet. Och naturligtvis har den nya kompaktkupén – liksom de nya BlueMotion-modellerna hos Volkswagen – ett start-och-stopp-system. Det minskar bränsleförbrukningen, speciellt i tätorter och vid krypkörning i köer. Exteriör – design och dimensioner Det unika samspelet mellan effektivitet och dynamik återspeglas 1:1 i formgivningen av den „tungsten-silver-metallic“-lackerade kupén. Så här säger Klaus Bischoff, chefsdesigner hos märket Volkswagen: - Formgivningen av en kupé är kungaklassen inom bildesign. Vårt team har i den nya kompaktkupén skapat en symbios mellan effektiv teknologi och elegans som är unik i denna form. Med några få, exakt fastställda linjer och kraftfullt formade ytor har man skapat en för Volkswagen typisk tidlös dynamik och ren elegans. Fronten på den nya kompaktkupén upplevs som både självsäker och fokuserad. I övrigt betonas bilens bredd av de horisontella linjerna med de integrerade bi-xenon-strålkastarna samt LED-varselljusen och -blinkers. De tekniskt komplexa strålkastarna betyder mycket för att konceptstudien såväl dagtid som på nätterna får ett karaktäristiskt utseende. Designdrag som karaktäriserar alla nya Volkswagen under de senaste åren smälter ihop med den eleganta men samtidigt sportiga kupén och ger en silhuett som är ytterligare en tolkning av märkets design-DNA. Bästa exemplet på detta är den karaktäristiska tornadolinjen och de starkt markerade bågarna runt hjulhusen. Lättmetallhjulen på 19 tum av typen ”Lugano” bygger en formmässig bro till de aktuella modellerna. Bagagerumspartiet på NCC har en tydligt kraftfull formgivning. Rena ytor och ett markerat skulderparti dominerar återigen upplevelsen. I den övre delen av bagageluckan finns en vindavvisare som minskar luftvirvlar och ytterligare förbättrar bilens anmärkningsvärt goda aerodynamik. Längst ner skapar en stiliserad diffusor ett avslut; här har också slutrören från avgassystemet bäddats in på ett aerodynamiskt fördelaktigt sätt. Interiör – ergonomi och dimensioner Den nya kompaktkupén är 4,54 meter lång och 1,78 meter bred. Den låga höjden på 1,41 meter ger en spänning åt dimensionerna; detta förhållande av rejäl bredd och låg karosshöjd skärper det dynamiska intrycket hos bilen. Spårvidden är också stor (fram 1,53 meter; bak 1,54 meter) liksom axelavståndet (2,65 meter). Den nya kompaktkupén är fyrsitsig med uttalat god långfärdskomfort och rejäla utrymmen på stolarna som är sportigt formade och klädda med ljust läder (färgton ”Berry White”). Samma färg finns också i den undre delen av förarplatsen, delar av mittkonsolen och dörrklädseln. Som kontrast till detta är alla andra ytor (ända till applikationer och reglage) inklusive läderratten i en mörkare färgton kallad ”Grigio Quarz”. I interiören erbjuder Volkswagen den bästa rumskänslan i sin klass. Trots den sportigt låga karossen är även takhöjden (fram och bak) samt benutrymmet i baksätet rejält tilltaget. Fyra personers packning klarar det 380 liter stora bagageutrymmet i kupén utan problem. Kliva in, spänna fast, dra iväg Interiört utgör den nya multifunktions-sportratten det viktigaste gränssnittet mellan människa och maskin. Intuitivt faller den högra handen på växelspaken till den 7-växlade DSG‚ framför den sitter den nydesignade klimatkontrollen (Climatronic), den åtta tum stora tryckkänsliga skärmen till det likaledes nykonstruerade radio-navigationssystemet och, placerat längst upp, varningsblinkers samt de mittre luftutsläppen. Mittkonsolens panel är lätt vinklad mot föraren, för att på bästa sätt anpassa miljön efter förarens behov. Optimalt avläsbara är också de runda instrumenten med kromringar; där emellan befinner sig multifunktionstavlan (färddator och ytterligare navigationsvisning). Samtliga luftinsläpp, multifunktionsknapparna i ratten, radio-navigationssystemet, klimatstyrningen, DSG-växelspaken, de i vitt utförda applikationerna i dörrklädseln och instrument samt reglagen i dörrarna (fönsterhissar och spegelinställning) har förädlats med hjälp av metallinfattningar. Formgivarna har gett samma stil på baksätet som i stora Gran Turismo-vagnar. Här tar passagerarna plats i två bekväma sportstolar. Mellan dem befinner sig fortsättningen av den komplett genomgående mittkonsolen, som i sitt bakre område är utrustad med ytterligare lastfack, klimatreglage och ett utfällbart mittarmstöd. Finishen på interiören och kvaliteten i materialen bidrar till att man inte betraktar NCC som en konceptbil.