03 feb 2010 | Pressmeddelande

Golf R – snabbare, starkare men 21 procent snålare

Höga prestanda går att förena med låg förbrukning. Det visar Volkswagen med nya Golf R. Med 270 hk är Golf R tidernas starkaste Golf. Men trots 20 hk starkare motor än föregångaren drar den 21 procent mindre bränsle. Inom kort sker de första leveranserna av Golf R.

Den nu nedlagda Golf R32 förbrukade 10,7 liter per 100 km i blandad körning. Torts att Golf R har en ännu starkare motor nöjer den sig med 8,5 liter per 100 km (8,4 l/100 km med DSG-låda). CO2-utsläppen har minskat från 255 g/km till 199 g/km (195 g/km med DSG-låda). Golf R slår föregångaren också när det gäller prestanda. 0-100 km/timmen går på 5,7 sekunder (5,5 sek med DSG-låda) medan Golf R32 behövde 6,5 sekunder för samma resa. Skälet till den höga energieffektiviteten är resultatet av avancerad downsizing. Föregångarens sexcylindriga motor på 3,2 liter har ersatts av en 2-liters direktinsprutad fyrcylindrig turbomotor, TSI, som är överlägsen den sexcylindriga både vid macken och på vägen. Att även en fyrcylindrig motor kan låta rätt är Golf GTI av generation fem och sex ett bevis för. Golf R har inte bara fler hästkrafter utan också högre vridmoment än föregångaren. Golf R32 utvecklade ett maximalt vridmoment av utmärkta 320 Nm vid 2 500 varv, men Golf R ger hela 350 Nm, dessutom tillgängligt från 2 500 v/min till 5 000 v/min. Förfinad fyrhjulsdrift Volkswagens fyrhjulsdriftssystem 4Motion har vidareutvecklats och förfinats i Golf R. Den viktigaste skillnaden är att systemet inte längre aktiveras genom en hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjulen. I stället används för första gången en elektrisk pump för att bygga upp oljetrycket till 30 bar. En kontrollmodul beräknar den idealiska kraften till bakaxeln och kontrollerar via en ventil hur stort oljetryck som ska appliceras på kolvarna i den flerskiviga kopplingen. Trycket på kopplingen ökar proportionellt till den önskade kraften till bakaxeln. Till skillnad från det tidigare systemet arbetar det nya oberoende av “slip” eftersom oljetrycket alltid finns tillgängligt. Vid start och snabb acceleration hindrar det effektivt framhjulen från att spinna eftersom kontrollmodulen reglerar kraften beroende på belastningen på hjulaxlarna. Det betyder att i extrema fall kan nära 100 procent av kraften fördelas till bakhjulen. Chassiet är en vidareutveckling av det som sitter i nuvarande Golf med McPherson fjäderben fram och en multilänkbakaxel. I Golf R är chassiet sänkt 25 mm och fjädring, stötdämpare och krängingshämmare är anpassade till högre prestanda. Bromsarna är en tum större, 17 tum, med 345 mm:s skivor fram och 310 mm bak. ESP-systemet kan ställas om till ett Sport-läge som fördröjer ingreppet vid körning på bana. Även den elektromekaniska styrningen har programmerats för sportigare känsla. Väljer man DCC, Dynamic Chassis Control, ändras också styrningens karaktär beroende på chassieinställningen, Sport, Normal eller Komfort. Som standard har Golf R nydesignade 18-tumsfälgar med däck i dimension 225/40. Som tillval finns 19-tummare med 235/35 däck. Egen design Exteriört skiljer sig Golf R från vanliga Golf bland annat genom tre stora luftintag i fronten, varselljus i form av LED-ljus placerade i ytterkanten på luftintagen, sidokjolar och de speciella fälgarna. Baktill sitter en större takspoiler och längst ned en så kallad diffuser där även avgasrören mynnar ut. Bakljusen använder LED-teknologi. Strålkastarna är som standard av Bi-Xenon typ. Interiören skvallrar om att Golf R är i en helt egen klass. De speciella "Top Sport”-stolarna med sina ergonomiska egenskaper är klädda i exklusiva material. Ett annat tillval är så kallade “skalstolar”, typ tävlingsstolar, klädda i San Remo mikrofiber med utsidan i skinn. Mittarmstöd, pedaler och fotstöd i metall och stöldskyddslarm är också exempel på den rikhaltiga standarutrustningen Alla sömmar i inredningen, inklusive sömmarna i den treekrade multifunktionsläderratten, är grå, “Art Grey”. Som alla R-modeller har nya Golf R utvecklats av Volkswagen Individual. De första leveranserna av Golf R äger rum i dagarna. Bilen har redan förbeställts i mer än 100 exemplar i Sverige. Det svenska cirkapriset är 333 500 kronor.