01 mar 2010 | Pressmeddelande

Världspremiär: Nya Volkswagen Sharan – världens mest bränslesnåla MPV i sin klass

När nya Volkswagen Sharan nu presenteras på bilsalongen i Genève handlar det om en MPV (Multi Purpose Vehicle) som med 5,4 liter/100 km sätter världsrekord i sin klass när det gäller bränsleekonomi. Andra highlights är stolskonceptet ”EasyFold” med upp till sju sittplatser.

Med över 600 000 bilar sålda är Volkswagen Sharan – som för första gången presenterades 1995 – favoritfordonet hos otaliga familjer runt om i Europa. Och nu kommer – med världspremiär på bilsalongen i Genève den 4-14 mars – en helt ny generation av denna storsäljare. Nya Sharan har förbättrats på alla områden Det finns bara två delar som nya och gamla Sharan har gemensamt och det är de båda solskydden! Allting annat – varje skruv, varje komponent hos exteriören och interiören samt all teknik, inklusive TDI- och TSI-motorerna (103 kW/140 hk till 147 kW/200 hk) och växellådorna (DSG som tillval) – är nya. Sharan ”version 3.0” erbjuder världsrekordprestanda när det gäller bränsleekonomi: Med 5,4 liter per 100 km har 140-hästars Sharan 2.0 TDI lägre bränsleförbrukning än någon annan MPV i denna klass. Kännetecknande för nya Sharan är ett komplett nytt designkoncept. Insteget till baksätet sker nu via skjutdörrar och interiören bjuder på det mycket flexibla EasyFold-sätessystemet med upp till sju, enkelt justerbara stolar. Kvalitetskänslan har också varit ett fokusområde vid utvecklingen och alla detaljer har utvecklats med ”Fingerspitzengefühl”. Säkerheten är också på högsta nivå med sju krockkuddar, och som tillval erbjuds bl.a ”Dynamic Light Assist”- automatisk helljusassistent, Bi-xenon-strålkastare med LED-varselljus och –positionsljus) och många andra smarta detaljer. En annan nyhet hos Sharan är adaptivt chassi (DCC) och ett nivåregleringssystem. Nya Sharan har skräddarsytts för familjer med två eller fler barn och företag som kör många mil och som behöver färdas bekvämt men med extra utrymme. Nya Sharan erbjuder kör- och vägegenskaper som matchar den nivå av komfort och dynamik som finns i Passat. Ökad bekvämlighet och säkerhet ges genom en elektronisk parkeringsbroms och som tillval Park Assist av andra generationen. Det sistnämnda innebär automatisk styrning vid parkering i ännu mindre utrymmen, t ex på trottoarer, mellan träd och även i hörn samt dessutom – för första gången i en MPV – för parkering i vinkel. Sofistikerad teknik hos underhållningssystemen, ett stort, eldrivet panoramasoltak (med 300 procent större öppning än hos en konventionell sollucka) och en kraftfull 3-zons klimatanläggning som garanterar bästa komfort för resor när som helst på året. Nya Sharan erbjuds i tre versioner, men även basmodellen av Sharan levereras med funktioner som halvautomatisk luftkonditionering (”Climatic”) och radio/CD-system (”RCD 210”). Som enda modell i sin klass kommer även nya Sharan att kunna erbjudas med fyrhjulsdrift (Sharan 2.0 TDI 4Motion med 140 hk). Fyra sparsamma motorer Sharans fyra direktinsprutade, överladdade bensin- (TSI) och turbodiesel- (TDI) motorer är upp till 21 procent bränslesnålare än hos föregångaren. De två TSI-motorerna levererar 110 kW/150 hk respektive 147 kW/200 hk medan TDI-motorerna utvecklar 103 kW/140 hk och 125 kW/170 hk. Motorerna upp till 170 hästkrafter är utrustade med start-stopp-system och rekuperation (återvinning av kinetisk energi som tillfälligt lagras i batteriet). Med en snittförbrukning på 5,4 liter per 100 km (143 g/km CO2) sätter 140-hästarsversionen av Sharan 2.0 TDI – toppfart 192 km/h – en ny standard för bränsleeffektivitet i detta segment. Med 70 liters tank blir den teoretiska räckvidden hela 1 296 kilometer. Båda TDI-motorerna är utrustade med en SCR-katalysator (SCR = selektiv katalytisk reduktion), som eliminerar kväveoxider (NOx) och gör Nya Sharan TDI till en av de renaste MPV-bilarna på marknaden. Nytt är också att alla motorer också kan erbjudas i kombination med Volkswagens effektiva direktväxellåda (DSG) – den nya tidens automatlåda. Till 200-hästars TSI kommer till och med DSG att vara standard. Samtliga versioner uppfyller Euro V normen. Formgivning och mått Den tredje generationen av Sharan är formgiven av Walter de Silva (chefsdesigner för Volkswagen-koncernen) och Klaus Bischoff (chefsdesigner för märket Volkswagen) och har helt baserats på Volkswagens nya design-DNA. Formgivningen av karossen, som är både tilltalande och funktionell, symboliseras därför av klara, horisontella linjer. Det ska kännas fräscht, utan att dikteras av någon övergående modetrend. Syftet med formgivningen är snarare att med välbalanserade proportioner och minimala linjer skapa en idealisk grund för att ge karossen ett klart energiskt utseende. Dess tydliga främre och bakre konturer och de markerade hjulhusen har skapat en helt ny närvaro. Med 4,85 meters längd är nya Sharan hela 22 centimeter längre än föregångaren. Bredden har också ökat. Med 9,2 nya centimeter (mätt från dörrhandtag till dörrhandtag) mäter den nu 1,9 meter. Samtidigt har höjden minskat med 12 mm, vilket gör att den mäter 1,72 meter över marken. Resultatet är ett samspel av proportioner och ett kraftfullt helhetsintryck. Den minskade höjden har dock inte skett på bekostnad av den invändiga takhöjden. EasyFold-stolssystem Volkswagen har utvecklat ett helt nytt interiörkoncept till nya Sharan. Det inkluderar ett urval av tre konfigurationer med fem, sex eller sju sittplatser. Tack vare det nya stolskonceptet ”EasyFold” behöver inte längre de individuella stolarna i andra och tredje raden plockas ut för att man skall kunna dra nytta av bilens fulla flexibilitet. I stället kan de stuvas undan i golvet med hjälp av en mycket lättmanövrerad fällningsmekanism. Stolarna i den andra raden kan, precis som framsätena, flyttas framåt och bakåt och deras lutning kan justeras med 20 grader. De nykonstruerade nackstöden i baksätet är både mycket praktiska och säkra. De kan inte bara höjas fullt för att ge optimalt skydd även för långa passagerare, utan de kan också skjutas ner nästan i jämnhöjd med ryggstöden när de inte används. Första sätesraden (förare och framsätespassagerare): En av de största tillgångarna hos föregångaren var den upprätta, komfortabla sittställningen för förare och framsätets passagerare. Hos nya Sharan har komforten förbättrats ytterligare. Samtidigt som sitthöjden har behållits nästan identisk, har man kunnat göra sittställningen sportigare. I samklang med den eleganta instrumentpanelen samt positionen för mittarmstödet och växelspaken är därmed bästa möjliga sitt- och körställning säkerställd vid alla tillfällen. För första gången är dessutom 12-vägs elektriskt justerbara framsäten (inklusive minnesfunktion på förarsidan) tillgängliga som tillval till Sharan. Andra sätesraden: Sätena är helt nyutvecklade. Andra raden består av separata stolar som kan flyttas 160 millimeter framåt och bakåt, och som nu ger mycket bättre benutrymme bland annat tack vare att höjden på sätet har ökats med 58 mm. Den inre takhöjden är däremot oförändrad. En viktig detalj för familjen är att de båda yttre stolarna kan beställas med integrerade barnsitsar. Dessa erbjuder yngre passagerare optimal säkerhet och komfort. Sätena är lämpliga för barn från tre års ålder och uppåt. Sätesytan kan höjas för barnen via en enkel mekanism, medan justerbara stolssidor gör att de sitter stadigt på plats. Sidostöd på ryggstöden (fastsatta i nackstödens skenor) ser också till att de förblir sittande i en idealisk position. Det är också mycket enkelt att fälla ner den andra sätesraden och därmed skapa ett helt plant golv: Sätet lossas enkelt via ett handtag högst upp ryggstödet, stolen viks in i EasyFold-läge och glider ner i golvet. Tredje sätesraden: Det har blivit mycket enklare att kliva in till den tredje stolsraden. För det första öppnar skjutdörrarna brett och för det andra kan de yttre stolarna i andra raden skjutas framåt och fällas. EasyFold-systemet har här kompletterats med en Easy Entry-funktion, som skapar tillräckligt utrymme även för vuxna för att nå de två extrasätena i Sharan. Medan de två bakersta sittplatserna i de flesta MPV-bilar av den här storleken bara brukar lämpa sig för barn gör den förlängda hjulbasen i nya Sharan (75 millimeter längre, eller 2,92 meter mot föregångaren) att dessa platser är bekväma även för vuxna för de flesta resor. Bagage/lastutrymme: Oavsett vilken av stolarna i baksätet som är nedfälld skapas här alltid en helt jämn yta för lastning av bagage. Även om enbart den tredje stolsraden är nedfälld via den lättanvända, enhands-mekanismen, skapas ett utrymme med 1,3 meters djup. Med last upp till nedre kanten av sidofönstret är kapaciteten 711 liter. Tack vare ett lättmonterat nät kan Sharan lastas ända upp till taket utan några säkerhetsproblem. Lastkapaciteten ökar då till 1 167 liter. Sätena i den andra raden fälls ner med hjälp av en lika lättanvänd fällmekanism. Det ger också en obruten lastyta som – mätt till ryggstöden på framsätena – är 2,1 meter lång. Med bagageutrymmet utsträckt till denna maximala längd ökar kapaciteten (med last upp till taket) till 2 297 liter. Dessutom gör ett nyutvecklat lastsäkringssystem att bagaget säkert kan hållas på plats. Systemet består av ett nät och två skenor som är förankrade i sidoväggarna. Det finns också fler fästelement som gör att objekt som väskor kan hållas på plats. Instrumentpanel: Formgivningen av instrumentpanelen är en helt ny tolkning av vad som fanns i den tidigare modellen, även om de viktigaste instrumenten, som strömbrytare och reglage för luftkonditionering, sitter på praktiskt taget samma plats – med den skillnaden att de nu är enklare att se och använda. Mittkonsol: Mittkonsolen har medvetet ”dragits ut” mot växelspaken, vilket gör kontrollerna ännu enklare att använda. Här finns de olika ljud-, video- och navigationssystemen och – placerade under dessa – kontrollerna för Climatic eller Climatronic-luftkonditioneringen. Hela kontrollenheten för dessa system har placerats betydligt högre. Alla element kan därför hittas snabbare och är mer intuitiva att använda. För manövreringen av navigationssystemen (RNS 315 och RNS 510) och Premium-ljudsystemet (RCD 510) används pekskärm. Den nedre delen av mittkonsolen innehåller en rad reglage för funktioner som används mer sällan, som att tillfälligt avaktivera ESP eller Park Assist-systemet. Om Sharan beställs med Kessy, automatiskt lås- och startsystem, för övrigt också nytt på den här modellen, är startknappen placerad direkt framför växelspaken på mittkonsolen. Integrerad på sin vanliga plats mellan sätena är ”handbromsspaken”. Det handlar dock inte längre om en spak utan – eftersom handbromsen aktiveras elektroniskt i hela modellserien – en lättanvänd knapp. Utrustningsversioner Nya Sharan kommer från fabrik att erbjudas i tre utrustningsversioner: Trendline (basversion), Comfortline (mellannivå) och Highline (den mest exklusiva versionen). Den kommer också att erbjudas i nio olika färgkulörer. Som standard är Sharan femsitsig (2+3). Utöver detta kommer den erbjudas såväl 6-sitsig (2+2+2) och som 7-sitsig (2+3+2). Sharan Trendline: Även om detta är ”basmodellen” så är det absolut inte en korrekt beskrivning av utrustningsnivån – för nya Sharan är välutrustad redan som standard! När det exempelvis gäller säkerhet omfattar standardutrustningen sju krockkuddar inklusive en knäkrockkudde på förarsidan. Körstabilitetsprogrammet ESP är också standard inklusive bromsassistent och släpvagns ESP, däcktryckskontroll, automatisk aktivering av varningsblinkers vid en plötslig, hård inbromsning och elektriska barnlås för bakdörrarna och bakrutor. Den elektriska handbromsen med ”Hillhold” (start i backefunktion) är också standard. Trendline-utrustningen omfattar också elektriskt uppvärmda och justerbara ytterbackspeglar, varselljus och 16-tums fälgar med 205-däck och tonade rutor. På insidan är Sharan Trendline utrustad med attraktiva tygsäten (i ”titansvart” med ”Move”-mönster), höjdjusterbar förarstol, dekor i matt krom, upp till 33 förvaringsfack (!), höjdjusterbart armstöd (som också kan flyttas framåt och bakåt och innehåller ytterligare förvaringsfack), lastgolv med separata, låsbara fack (5-sitsig), bagagerumsgardin och automatisk låsning av dörrarna när fordonet körs iväg (kan avaktiveras). Som beskrivits ovan är mycket av den funktionella utrustningen också standard, till exempel centrallås med fjärrkontroll, elektromekanisk och hastighetsberoende servostyrning, fullt justerbar rattstång, elektriska fönsterhissar runt om, halvautomatisk luftkonditionering (”Climatic”) och radio/CD-systemet RCD 210 med fyra högtalare. Comfortline är nästa nivå: Sharan Comfortline skiljer sig genom detaljer som 16-tums aluminiumhjul (”Memphis”) med 215-däck, kromlister runt sidofönstren och takreling. På insidan ger den högkvalitativa ”Bridge”-klädseln (i ”titansvart” eller ”palladium-grå”) samt säten med sportigare touch och dekor inlägg i ”Triangel-titan”-design en mer sofistikerad känsla. Förarsätet kan också justeras elektriskt och har ett svankstöd justerbart i fyra lägen. Dessutom finns fickor och fällbara bord på baksidan av de båda framsätena. För lastning av långa föremål kan även det främre passagerarsätets ryggstöd fällas ner. Även passagerarsätet är höjdjusterbart och försett med svankstöd. I taket finns, förutom det vanliga förvaringsutrymmet, också ett fack för glasögon. Framför de båda yttre stolarna i andra raden finns det ytterligare förvaringsfack integrerat i golvet. Förutom allt detta finns på den funktionella sidan också detaljer som automatiskt avbländande backspegel, regnsensor och ljussensor inklusive ”Coming” och ”Leaving home”-funktion), och farthållare. Sharan Highline: Detta är toppmodellen. Exteriöra detaljer som 17-tums aluminiumhjul (”Sydney”) med 225-däck, och blank takreling visar att det är en Highline. På insidan omfattar Highline-utrustningen sportstolar i läder/Alcantara (i ”titansvart”, ”palladium-grå” eller ”corn silk”), dekorpaneler i borstad aluminium, golvbelysning fram och i andra stolsraden, färdator ”Plus”, läderratt och växelspaksknopp i läder. Speciella tillval: Utöver de tre versionerna och stolskonfigurationerna kan Sharan också skräddarsys för att möta kundernas individuella önskemål. De tekniska höjdpunkterna omfattar det nya Dynamic Light Assist-systemet (automatisk helljusassistentl), elektriska skjutdörrar och baklucka, den nya generationen 2.0 Park Assist som nu även kan styra in bilen i vinkelställda parkeringsrutor, ett 300 watts Dynaudio ljudsystem och ”Keyless Access” lås- och tändningssystem. Husvagnsägare, häst- och båtägare kommer också att uppskatta den nya, utfällbara dragkroken. Nya Sharan kommer att bli beställningsbar på den svenska marknaden tidigt i höst. De svenska priserna samt det svenska försäljningsprogrammet är ännu ej slutligt fastställda.