11 jan 2013 | Pressmeddelande

Ännu ett rekordår för Audi

2012 blev ännu ett rekordår för Audi med ca 1 455 100 sålda bilar, vilket var 11,7 procent fler än 2011.  I Sverige stärkte Audi positionen som tredje största märke med 6, 1% marknadsandel, vilket är den näst högsta andelen i märkets historia.

Audi lyckades med att nå försäljningsrekord i varje region, inklusive Europa och utökade därmed ledningen som det största premiummärket på den europeiska marknaden. Internationellt gav de nya modellerna tillväxt, speciellt populära Audi Q3. Tillsammans med Audi Q5 och Q7 utgör nu Q-familjen en fjärdedel av alla leveranser.

Trots nedgången i bilmarknaden blev 2012 ett av de bästa åren någonsin för Audi i Sverige, endast överträffat av 2011 års rekordförsäljning. Totalt registrerades 17 082 bilar vilket innebär en marknadsandel på 6,1% mot fjolårets 6,2%.

-          Det är tydligt att Audi har en mycket stark position på den svenska marknaden och står stabilt även i osäkrare tider, säger nytillträdde Audichefen Oliver Bartholomäy.

Bakgrunden till framgången är ett omfattande modellprogram där nya Audi A6 Avant haft en stark ökning på tjänstebilsmarknaden samtidigt som nya Audi A1 och Q3 etablerat sig som intressanta alternativ i nya segment.

-          Vi ser positivt på 2013 och räknar med att stärka vår position ytterligare även om vi förstås noggrant följer den ekonomiska utvecklingen, säger Oliver Bartholomäy.

I februari lanseras Nya Audi A3 Sportback som har en lång tradition som klassledare i premiumsegmentet. Under året kompletteras dessutom programmet med flera attraktiva S och RS-modeller. Supersportbilen Audi R8 har förfinats med ökad prestanda och urstarka kombin Audi RS6 Avant kommer till Sverige under senvåren liksom Audi SQ5 och Audi RS5 Cabriolet.

I Europa såldes ca 739 000 bilar, vilket var en ökning med 1,8 procent. I Tyskland gav försäljningsrekordet på 263 163 bilar Audi den högsta marknadsandelen i företagets historia med 8,6 procent. Under de senaste tio åren har Audi nästan fördubblat försäljningen i England. 2012 års försäljningsrekord innebar 123 640 levererade bilar. Den svåra ekonomiska situationen innebar däremot minskad försäljning i Italien och Spanien.

I Ryssland ökade försäljningen kraftigt med 44,1 procent till 33 512 bilar, vilket placerar landet på listan över Audis tio största marknader.

I USA gav varje månad ett nytt försäljningsrekord och för hela 2012 innebar det 139 310 bilar, vilket var 18,5 procent fler än året innan. Under en femårsperiod har antalet nya ägare till märket med de fyra ringarna ökat med nästan 50 procent.

I Kina var det återigen Audi som regerade premiumsegmentet vid årets slut. Med 405 838 levererade bilar innebar det en ökning med hela 29,6 procent. Bakom ökningen låg framförallt Audi A6 i förlängd version som produceras lokalt i Changchun. Den såldes i över 130 000 exemplar, vilket gör den till den mest sålda modellen i programmet och den populäraste premiumbilen på marknaden.