21 jun 2013 | Pressmeddelande

24h Le Mans i midsommarhelgen

· Le Mans firar 90 års jubileum den 22-23 Juni · Audi satsar på seger för 12:e gången · Tre team med hybriddrivna R18 e-tron quattro på start På midsommardagen kl. 15.00 startar mytomspunna 24h Le Mans för 90:e gången. I år tävlar Audi för femtonde gången och satsar på en tolfte seger med hybriddrivna R18 e-tron quattro.

Inför årets race har Audi arbetat intensivt med att vidareutveckla de redan framgångrika teamen. Nya regler har gjort utmaningen större för de dieseldrivna bilarna. Fokus har därför lagts på att optimera motor, hybridsystem, vikt och aerodynamik.

Nytt för i år är även en digital backspegel och LED strålkastare med matrix-teknik. Med den digitala backspegeln har föraren en bakåtsikt på 60 grader och därför ingen ”död vinkel”. Kontrasten är tio gånger bättre och upplösningen 600.000 pixlar. De nya LED strålkastarna med matrix-teknik är särskilt effektfulla under nattkörningen med förbättrat ljus vid kurvtagning. Sedan 2006 har Audi ökat räckvidden på strålkastarna med 85 procent, vilket gör att förarna nu kan orientera sig med hjälp av en ljuskägla som är mer än 800 meter lång.

Förarna i bil nummer 1, Marcel Fässler/Andres Lotterer/Benoit Treluyer, kan i år göra ett hat-trick och ta hem den tredje segern i rad på samma sätt som Frank Biela/Emanuele Pirro/Tom Kristensen gjorde 2000, 2001 och 2002.

Den effektiva kombinationen av TDI och quattrodrift utklassade konkurrenterna på den 13.629-kilometer långa banan under de två dagarnas kvalificering. Snabbast var Audi R18 e-tron quattro ” 2” med Loic Duval och varvtiden 3 m 22.349 s (242,5 km/). I samma team kör Allan McNish och danske Tom Kristensen som har rekordet med inte mindre än åtta segrar i Le Mans. Teamet i bil nummer ”2” startar imorgon i första position.

Under tävlingens 24 timmar gäller det att minimera antalet tidskrävande depåstopp och effektiviteten är avgörande. Sedan 2006 har förbrukningen per varv sjunkit med mer än 20 procent.

2012 var den snabbaste varvtiden 3 minuter och 24.189 sekunder med en V6 TDI motor på 3,7 liter och 510 hk. Det var mer än sju sekunder snabbare än 2006 trots att 5,5 liters motorn då hade 12 cylindrar och var på 650 hk (2006) .

”Varvtiderna reflekterar de betydande framstegen som har gjorts inom aerodynamik, påpekar Dr Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport sedan 1993.

Mer information om 24 h Le Mans med aktuella uppdateringar finns på www.audi-motorsport.info och ”Audi Sport” appen samt via Twitter: @Audi__Sport.. Eurosport sänder även tävlingarna live liksom flera andra internationella TV-stationer. Motorsportfans kan även följa racet på www.lemans-tv.com.

Audis traditionella presskonferens kommer att sändas live på www.audimedia.tv fredag kl 14.00.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte 48,8 miljarder euro 2012 och har närmare 68 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik samt i produktionsanläggningar. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB