18 nov 2013 | Pressmeddelande

Dubbelt Volkswagen i topp i WRC-avslutningen

Volkswagens framgångsrika säsong i FIA World Rally Championship (WRC) avrundades med teamets bästa resultat i år. Ogier/Ingrassia vann VM-rallyt i Wales före teamkamraterna Latvala/Anttila. Den tredje Polo R WRC med Mikkelsen/Markkula kom på femte plats.

Sverige, Mexiko, Portugal, Grekland, Italien, Finland, Australien, Frankrike, Spanien och nu Storbritannien: Volkswagen har haft ett fenomenalt debutår med Polo R WRC, med segrar på tio av de 13 deltävlingarna. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (båda från Frankrike) är världsmästare* i förar- och kartläsarmästerskapet och tillsammans med Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (båda från Finland) vann Volkswagen också konstruktörsmästerskapet.

Även om titlarna redan var säkrade slog man inte av på takten i den sista tävlingen i Wales, 13-17 november. Etta, tvåa och femma var teamets bästa resultat under ett rally denna säsong. Ogier och Ingrassias seger var förarparets nionde under 2013.

De tre Volkswagenbilarna vann 16 av de 22 specialsträckorna och nådde 41 av 66 möjliga topp-tre-resultat. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia vann nio specialsträckor, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila fem och Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula var snabbast på två. Rallyt satte både teamet och bilarna på hårda prov genom de walesiska skogarna, med vattenfyllda och leriga vägar. Endast tre specialsträckor kördes på asfalt.

Nästa säsong drar igång 14-19 januari med Monte Carlo-rallyt. Omedelbart efter rallyt i Wales börjar Volkswagens mekaniker att arbeta med bilarna för att komma väl förberedda. Tester på asfalt, is och snö är också inplanerade för förare, ingenjörer och mekaniker. Hela Volkswagenteamet kan också se fram emot den 6 december då den officiella prisceremonin äger rum i Paris.

Citat efter Wales Rally Great Britain, 13-17 november

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
– Tvåa på sista tävlingen är ett hyggligt resultat, men jag hade hoppats på mer. Vårt tempo var i princip okej, men tyvärr jag gjorde för många små misstag för att kunna hota Sébastien. Jag var riktigt hungrig på att vinna detta rally för tredje gången i rad, men Seb har gjort ett perfekt resultat. När han är på detta humör är han nästan oslagbar. Ser jag tillbaka på min första säsong med Volkswagen har det varit en bergochdalbana, men nu känner jag mig hemma i Polo R WRC. Det var från början klart att 2013 skulle bli något av ett lärande år. Sättet säsongen startade i Monte Carlo, Sverige och mitt hemmarally i Finland var svårt att ta. I kontrast till detta var min efterlängtade första seger i Grekland, ytterligare sju pallplatser och seger i konstruktörsmästerskapet. På toppen av det har jag nu mycket mer erfarenhet och ett stort självförtroende inför nästa säsong.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
– Det här är det perfekta slutet på en perfekt säsong. Jag är mycket glad och mycket stolt över denna seger, eftersom Rally Wales är en av de tuffaste i kalendern. Saker har inte alltid gått som planerat här för mig under de senaste åren. Vi försökte bara att hålla försprånget fram till målgång idag. Nu när säsongen är över kan jag se tillbaka på ett fantastiskt år. Om någon hade förutspått innan säsongen att Julien och jag skulle sluta med nio segrar och VM-titeln, skulle vi förmodligen har skickat honom direkt till teamets läkare. Jag kan inte säga tack tillräckligt ofta: teamet gjorde ett fantastiskt jobb under vårt debutår. De gjorde denna framgång möjlig genom att förse mig med en magnifik bil!

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
– Allt som allt är jag nöjd med rallyt, men jag hoppades givetvis på mer. Efter att ha kämpat mig till fjärde plats igår, bara 20 sekunder bakom Thierry Neuville, försökte jag att sätta press. Men då började misstagen komma och jag snurrade två gånger. Femte plats är definitivt ett bra resultat som man kan vara stolt över. Jag ser redan fram emot 2014, då vi kommer att visa vad vi är kapabla till.

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport
– Du kan knappast önska ett bättre slut på vad som har varit en fantastisk WRC-säsong för oss. Dubbelseger med alla tre förare bland de fem bästa, rallyt var vårt mest framgångsrika under säsongen. Vi fick se en magnifik duell mellan Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala. Och en mycket mogen och snabb Andreas Mikkelsen som körde för en pallplats. Vi kan ha stora förhoppningar på alla tre Volkswagenförarna nästa år. Jag är också mycket stolt över hela vårt team. Även om vi hade mindre möjligheter än vanligt att serva bilarna den här helgen, var arbetet inte bara väloljad, utan klanderfritt. Vi har inte ett enda tekniskt problem i Wales. Vi har inte drabbats av ett enda motorhaveri under säsongen, inte heller har vi förlorat ett enda chassi som en följd av en krasch.
Det är extraordinärt!

FIA World Rally Championship (WRC), Wales Rally Great Britain – Resultat