15 sep 2015 | Pressmeddelande

Från ultra till e-tron: Audi visar imponerande bredd i Frankfurt

· Nya A4-familjen visas publikt i stor skala för första gången. · Audi e-tron quattro concept ger en förhandstitt på framtiden. · Audi Q7 e-tron och Audi A4 Avant g-tron med alternativa drivkoncept När 2015 års internationella bilsalong i Frankfurt (IAA) i dag slår upp portarna visar Audi upp såväl dagens som framtidens tekniker och modeller. I centrum står helt nya Audi A4 och den produktionsnära Audi e-tron quattro concept – en sportig suv med helt elektrisk drivlina. Företaget ger också en glimt in i framtiden för företagets fyra teman – Audi Sport, quattro, Audi Technologies och Audi ultra – och presenterar hela sin breda uppsättning av drivlinor.

Genom ny teknik och avancerad vidareutveckling fortsätter Audi att göra de vanliga TDI- och TFSI-motorerna ännu mer effektiva och nyttja de konventionella motorernas hela potential. Namnet ”ultra” sätts på modellerna med allra lägst CO2-utsläpp, där helt nya Audi A4 2,0 TDI ultra debuterar på bilsalongen.

I suv-segmentet har i sin tur Audi e-tron quattro concept världspremiär. På mässan finns också, i samma segment, nya Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro som laddhybrid med upp till 56 kilometer helt eldriven räckvidd och en förbrukning på låga 1,7 l/mil, vilket gör att den i Sverige klassas som supermiljöbil med CO2-utsläpp på 46 gram.

På mässan visas även den helt nya gasdrivna Audi A4 Avant g-tron. Tack vare den låga förbrukningen om mindre än fyra kg per 100 km ger det låga driftkostnader och en räckvidd på upp till 500 km på ren gasdrift. Som komplement verkar den 170 hk starka 2.0 TFSI-motorn för en total räckvidd på 950 km. Audi A4 Avant g-tron lanserars under 2016.

Såväl nya Audi Q7 som nya Audi A4 erbjuds med ett brett program av helt nya assistanssystem, varav några är steg på vägen mot helt autonom körning, ett område där Audi satsar stort för att nå ökad säkerhet, komfort och effektivitet.

Nya Audi A4 visas i en rad versioner med sin avancerad lättviktsteknik och aerodynamiska design, vilket ger klassens lägsta cw-värde på 0,23. Redan från försäljningsstart erbjuds hela 22 kombinationer av effektiva motorer, växellådor och karosser med effekter från 150 hk till 272 hk. Helt nyutvecklade 2.0 TFSI ger tack vare ny förbränningsteknik förbrukningsnivåer i nivå med dieselmotorer och låga 0,48 l/mil i deklarerar förbrukning.

Det nya teknikkonceptet Audi e-tron quattro concept ger en förhandsvisning av företagets första elbil som ska produceras i stor skala och som lanseras redan 2018. Bilen är baserad på den andra generationen av den modulära plattformen för längdsmonterade motorer (MLB) vilket ger stora möjligheter att fritt designa och paketera drivlinan. Utseendet är i sin tur anpassat för maximal aerodynamik, och med ett Cd-värde om 0,25 är bilen ett nytt riktmärke i segmentet.

Eldrivlinan – med tre motorer och upp till 370 kW – följer e-tron quattro-konceptet. Integrerat i golvet finns ett litium jon-batteri med 95 kWh som ger en räckvidd på mer än 500 kilometer och gör därmed bilen användbar varje dag. Innovativa tekniklösningar med hög användarvänlighet finns tillgängliga, och naturligtvis är Audi e-tron quattro concept utrustad med teknik för autonom körning.

På mässan presenteras också nya toppmodeller i både Q5 och A8-familjen. Här får nya Audi SQ5 TDI plus med en 3,0 TDI biturbo-motor 340 hästkrafter medan nya Audi S8 plus har fått effekten höjd till hela 605 hästkrafter.

Unik byggnad och multimediascen

I stället för en konventionell monter visar Audi sina bilar i en unik byggnad och på en multimediascen baserad på mässans fyra huvudteman; Audi Sport, quattro, Audi Technologies och Audi ultra. I centrum står märkets bästsäljande modell; helt nya Audi A4. Besökarna erbjuds en 100 meter ”upplevelsepromenad” genom quattro-rummet med 21 minusgrader i luften, förbi laserlampor i teknikzonen och till den eldrivna konceptsuven e-tron quattro concept och helt nya Audi A4. Totalt visas 33 bilar ur Audis breda modellprogram. Bilsalongen i Frankfurt är en av världens största och viktigaste mässor. Den arrangeras vartannat år och 2013, välkomnade Audi mer än 800 000 besökare till mässan.