17 maj 2016 | Pressmeddelande

Spektakulära Rally Portugal lockar över 80 000 fans

Volkswagen åker till Rally Portugal med idel goda minnen. Förra året tog Volkswagen en trippelseger och blev även etta, tvåa och trea i Power Stage och tog därmed som första tillverkare maximala 122 poäng. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) och Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) är obesegrade i Portugal sedan 2013. Rally Portugal körs mellan den 19 och 22 maj 2016.

- En trippelseger plus de tre snabbaste tiderna i Power Stage, i Portugal förra året kunde vi glädja oss åt det mest framgångsrika rallyt hittills med Polo R WRC, säger Volkswagens Motorsportchef Jost Capito.

-Det är inte var dag man tar maximala poäng i World Rally Championship. Och den här säsongen har redan visat hur spännande rally är, nu senast i Argentina. Jag är säker på att Rally Portugal kommer att bli ännu en omgång i WRC där alla fyra tillverkarna kommer att kämpa om placeringarna. Och det är vad de tusentals passionerade fansen förtjänar.

Första grusrallyt i Europa

En hård, torr vägbana täckt med lös sand är den utmaning förarna möter i Rally Portugal som går i trakterna av Porto. Tumregeln om vägarna är: om det är torrt gynnas de WRC-bilar som startar sent. Då har den lösa sanden sopats bort och väggreppet blir bättre. Om det regnar är det tvärtom, då har de som startar tidigt en fördel. I vilket fall som helst täcker Volkswagen alla eventualiteter. Som VM-ledare startar Sébastien Ogier/Julien Ingrassia först. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger startar som fjärde bil och fjolårets vinnare Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila går ut som bil nummer sex.

Det ger också en extra krydda till kampen om andraplatsen i förar- och kartläsarmästerskapen. Såväl Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ, Hyundai), som skuggande Mads Østberg/Ola Fløene (N/N, M-Sport-Ford), Andreas Mikkelsen/Anders Jæger och Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) är sugna på en placering bland de bästa. Det skiljer bara 13 poäng mellan de här fyra paren.

Att Citroën nu återkommer och gör sin första grustävling 2016 ökar bara spänningen. De har inte bara ett snabbt förarpar i Kris Meeke och Paul Nagle (GB/IRL), utan också vad som förefaller vara en idealisk startposition. Fansen kan också se fram emot en upprepning av kampen mellan Ogier och Paddon i Argentina, när de nu ger sig iväg som de två första bilarna.

Nästan samma vägar

Av de 361 kilometer långa specialsträckorna är bara 6,5 km nya – över 98 procent av vägarna för 2016 års Rally Portugal är desamma som i 2015 års rally. Förändringarna i korthet, den 1,86 kilometer långa åskådarsträckan “Porto Street Stage” som körs två gånger är ny liksom de avslutande 1,41 kilometrarna av den 22,5 km långa “Vieira do Minho.” De återstående 15 specialsträckorna är oförändrade sedan i fjol. Bland dem ingår några verkliga klassiker som den 27,5 km långa “Ponte de Lima” och “Amarante” som är rallyts längsta sträcka, 37,7 km. “Lousada” som går på rallycrossbanan är särskilt åskådarvänlig. Pricken över i är söndagens spektakulära ”Fafe.” Dess avslutande 11,2 km utgör Power Stage och direktsänds i TV.

”Fafe” höjdpunkten i Rally Portugal

Bergssluttningar med över 80 000 fans och den enda skugga man kan få är från enorma vindkraftverk. ”Fafe” med WRC-säsongens mest beryktade hopp är den specialsträcka som skapat den ikoniska bilden av Rally Portugal. Få andra platser drar till sig sådana skaror av fans. Få andra kurviga grussträckor i WRC höjer pulsen på förare och kartläsare som den. Det finns goda skäl till att den 11,2 km långa sträckan också är avslutande Power Stage där de tre snabbaste paren får extrapoäng.

Maxpoäng

Etta, tvåa och trea tack vare Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, och dessutom de tre bästa placeringarna i Power Stage, - Ogier-Latvala-Mikkelsen – det är omöjligt att ta fler poäng med tre bilar. Volkswagen blev första tillverkare att nå maximala poäng i 2015 års Rally Portugal. Ett kärt minne som tjänar som extra motivation inför 2016 års rally.

Citat inför Rally Portugal

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- Jag känner mig redo för Rally Portugal. Det är ett mycket speciellt rally för mig. Det var här jag tog min första WRC-seger, en milstolpe i min karriär. Jag har varit mer framgångsrik här än i något annat rally. Om jag vinner årets Rally Portugal skulle jag bli lika med den store Markku Alén som vann det här rallyt fem gånger. Det motiverar mig extra även om jag inte kommer att tänka på det under rallyt. Det som gör rallyt så speciellt är de portugisiska fansen som ger oss ett mycket entusiastiskt stöd. Och hoppet på Fafe på Power Stage är en spektakulär höjdpunkt som bidrar till att göra rallyt till något speciellt.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

- Rally Portugal kommer återigen att köras i de norra delarna av landet i år. Mjuk, lös sand ovanpå ett fast lager av lera innebär att man får bättre grepp med mjuka däck. Men om vägen sopats ren kommer de mjuka däcken att slitas fortare och då är ett hårdare däck ett bättre val. Om det förblir torrt kommer däcksvalet än en gång att bli avgörande, särskilt på lördagen när specialsträckorna är längre. Förra året var det en hård kamp med våra teamkamrater ändå in i mål – där Miikka och jag lyckades bäst. Det skulle vi naturligtvis vilja upprepa i år.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Tredjeplatsen i Argentina var mycket viktig för oss och lyfter oss inför kommande rallyn. Vi är fortfarande med i mästerskapet och ser nu fram emot Portugal där jag gjort bra resultat på senare år. Vägen är nästan identisk med förra årets. Det händer inte ofta. Vi får vänta och se om det är en fördel för Anders och mig, eftersom alla förare drar nytta av att de redan känner till sträckorna. Trots det känner jag mig säker eftersom vår Polo R WRC gick riktigt bra i Portugal 2015. Det var ingen slump att vi tog de tre första platserna där. Vad som än händer är vi perfekt förberedda inför Portugal. Mitt mål är att lämna Portugal på andra plats i VM-tabellen.

Börja om från början

Rally Argentina innebar slutet inte bara på den längsta segerraden för Volkswagen – med tolv segrar i rad – utan också på en annan imponerande segersvit. Före Rally Argentina hade Volkswagen vunnit Power Stage 15 gånger i rad. En segerrad som är fem gånger längre än någon annan tillverkare uppnått. (Citroën, M-Sport-Ford – har båda tre segrar i rad i Power Stage.) När det gäller rallysegrar och segrar i Power Stage måste Volkswagen nu börja om från noll igen i Portugal.

Ställningen i FIA World Rally Championship (WRC) inför Rally Portugal

Förarmästerskapet

1. Sébastien Ogier, 96 poäng; 2. Hayden Paddon, 57; 3. Mads Østberg, 52; 4. Andreas Mikkelsen, 48; 5. Dani Sordo, 44; 6. Jari-Matti Latvala, 27; 7. Ott Tänak, 24; 8. Thierry Neuville, 23; 9. Stéphane Lefebvre, 10; 10. Henning Solberg, 8

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 96 poäng; 2. John Kennard, 57; 3. Ola Fløene, 52; 4. Anders Jæger, 48; 5. Marc Martí, 44; 6. Miikka Anttila, 27; 7. Raigo Mõlder, 24; 8. Nicolas Gilsoul, 23; 9. Gabin Moreau, 10; 10. Ilka Minor, 8

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 117 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 81; 3. M-Sport, 62; 4. Hyundai Motorsport N, 49; 5. Volkswagen Motorsport II, 45; 6. DMACK, 30; 7. Jipocar Czech National Team, 6; 8. Yazeed Racing, 0