12 jun 2016 | Pressmeddelande

Ökad VM-ledning efter dubbel pallplats i Rally Italy

Rally Italy blev en framgång för Volkswagen med Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) på andra plats och Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) på tredje. Det innebar att Volkswagen ökade på sin ledning ordentligt i World Rally Championship (WRC), både för förare, kartläsare och konstruktörer. Segern gick till Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai) som var inblandade i en spännande kamp om ledningen med Latvala/Anttilla.

Ogier/Ingrassia tvingas enligt reglementet att som mästerskapsledare gå ut först på sträckorna. De kan då inte undvika att förlora mycket tid i lösgruset de två första dagarna och de hade inget med kampen om guldet att göra. De belönades dock med ännu en pallplats efter en imponerande kämpainsats och har anledning att känna att de fick ut det maximala av rallyt.

Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) i den tredje Polo R WRC-bilen råkade ut för ett bakslag när de i full fart körde på en stor sten mitt på banan på fredagen. De tvingades då bryta rallyt med sönderslagen hjulupphängning och kunde glömma allt hopp om att ta viktiga mästerskapspoäng.

Ökad ledning i WRC-mästerskapet

Vad gäller kampen om att försvara VM-titlarna för förare, kartläsare och konstruktörer tog Volkswagen ett stort steg framåt i Rally Italy. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia utökade sin ledning till 64 poäng medan Volkswagen ökade på sin ledning före närmaste konkurrenten Hyunday från 49 till 70 poäng. I förar- och kartläsarmästerskapen kan man ta maximalt 28 poäng vid varje rally medan det finns 43 poäng att ta i konstruktörsmästerskapet.

Rally Italy på Sardinien är traditionellt ett av de grusrallyn i WRC-kalendern som är särskilt tufft mot människa och maskin. 2026 års rally var inget undantag. Temperaturer omkring 30 grader och mängder med damm gjorde livet svårt för förare och kartläsare. Svårkörda vägar med djupa hjulspår och stora stenar som slets upp ur vägbanan utsatte WRC-bilarna för extrema påfrestningar.

Polo mest framgångsrik

37 segrar och bara åtta rallyn utan vinst – trots tre rallyn i rad utan seger är Polo R WRC med marginal den mest framgångsrika bilen i WRC-historien. Segerandelen 88,22 procent är unik. Volkswagen-par har kommit på pallen vid 78 tillfällen sedan 2013 års Rally Monte Carlo. Minst en av förarna/kartläsarna har stått på pallen vid 43 av 45 rallyn.

Ogier/Ingrassia plogar banan

Som ledare i mästerskapet hade Sébastien Ogier och Julien Ingrassia än en gång nackdelen av att gå ut först på sträckorna de två första dagarna av Rally Italy. Den här regeln gjorde det omöjligt för de trefaldiga världsmästarna att ta upp kampen om segern trots att de satt i den mest framgångsrika bilen i WRC-historien. Ogier/Ingrassia sopade bort lösgruset för dem som startade senare under exakt 87,04 procent av den totala sträckan. Den nackdelen motsvarade under de två första dagarna en tiondels sekund per kilometer och per bil.

Latvala/Anttila tvåa och med i kampen om titeln

Kampen om andraplatsen för förare och kartläsare i WRC-mästerskapet blir spännande de närmaste tävlingarna och Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila är mitt i hetluften. Med andraplatsen i Rally Italy minskade de gapet till konkurrenterna. Fem förarpar är inom tolv poäng från varandra på platserna två till sex i VM-sammandraget.

Mikkelsen/Jæger träffade en sten – missade pallen

En stor sten mitt på vägen på delsträckan “Coiluna-Loelle” krossade allt hopp om att samla viktiga poäng för Andreas Mikkelsen and Anders Jæger. I full fart på sjätte växeln kunde det norska paret inte undvika stenen som dök upp efter en högerkurva. Framhjulsupphängningen slogs sönder och det fanns ingen möjlighet att fortsätta. Mikkelsen/Jæger låg på femte plats vid tillfället, direkt efter de närmaste konkurrenterna i VM-tabellen Mads Østberg/Ola Fløene (N/N, M-Sport-Ford) och Ogier/Ingrassia.

Samma visa i Power Stage

Sébastien Ogier blev för 30:e gången snabbast av de snabba på den avslutande specialsträckan på rallyt, där bounspoäng delas ut till de tre snabbaste paren. Och det trots att trefaldige världsmästaren sladdade ut litet för långt i en hårnål. Vid WRC-historiens 70:e Power Stage satte Volkswagen för 36:e gången den snabbaste tiden och har nu samlat bonuspoäng 81 gånger. Volkswagen har nu totalt 175 poäng enbart från Power Stage.

Citat efter Rally Italy

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- När vi startade i rallyt visste vi att tredjeplatsen var det bästa resultat Julien och jag kunde hoppas på. I och med det är jag mycket nöjd med att komma på prispallen. Efter den extremt långa och slitsamma gårdagen var söndagen mer av en avslappnande glidardag. Med det stora gapet till dem före oss och efter oss var vår prioritet helt enkelt bara att komma i mål i ett stycke. Power Stage var som att köra på stranden – så sandigt var det. Vi har än en gång lyckats utöka vår ledning i mästerskapet. Därmed var det en idealisk helg. Jag skulle särskilt vilja tacka min fru Andrea som väntade med att föda vårt första barn. Nu vill jag bara komma hem. De närmaste dagarna kommer säkert att bli mer spännande än vilket rally som helst.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

- Det var en lyckad weekend för oss. Som team lyckades vi öka på vår ledning i konstruktörsmästerskapet. Vi skulle naturligtvis helst ha stått överst på prispallen men efter våra misslyckanden här de senaste åren är andraplatsen en stor framgång. Dessutom minskade vi gapet till ledarna i förarmästerskapet. Grattis till Thierry Neuville. Han gjorde ett fantastiskt jobb hela helgen och förtjänar att vinna. Vi kommer att satsa hårt i Polen igen!

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Det var absolut inte så här jag föreställt mig att Rally Italy skulle sluta. På lördagens näst sista sträcka körde vi på en stor sten i nästan toppfart efter en lång högerkurva. Inte ens med bästa vilja i världen kunde jag väja för den. Den kraftiga smällen slog sänder hjulupphängningen där och då. Det var bara otur, men det är en del av rally. På söndagen kunde vi testa några inställningar på Polo R WRC inför kommande rallyn. Det kommer vi att dra nytta av i Polen. Vi har alltid lyckats bra där de senaste åren och det är vårt mål i år också. Med avsikt satsade vi inte allt på Power Stage, för att få gå ut som bil nummer tre i stället för nummer två i nästa omgång. Det ökar väsentligt våra chanser att vinna. Det är inte kul för åskådarna att se oss ta det lugnt, men sådana är de regler vi måste anpassa oss till för att nå vårt mål i slutet av året.

Jost Capito, Volkswagens motorsportchef

- Volkswagen ökade sin ledning ordentligt I konstruktörsmästerskapet och tog ett viktigt steg mot att försvara sina titlar. Därmed kan vi vara mycket nöjda med Rally Italy. Grattis till Hyundai och Thierry Neuville som gjorde en fantastisk prestation och var bättre än vi den här gången. Jari-Matti Latvala kom tillbaka med en andraplats – respekt. Sébastien Ogier fick ut precis allt från sin startposition. Som första bil i det extremt lösa gruset på Sardinien har han helt enkelt ingen chans att slåss om segern med dem som startar senare. Trots det var han enastående – även om det inte helt framkommer av resultatet. Andreas Mikkelsen hade otur den här gången och missade chansen till en pallplats trots en bra körning. Jag tror att det gör honom ännu starkare inför det kommande rallyt i Polen.

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Italy – slutresultatet

01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, 3t 35m 25.8s

02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 24.8s

03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 1m 37.8s

04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 2m 54.0s

05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 5m 26.4s

06. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 5m 59.8s

07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 6m 22.2s

08. Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Škoda, + 8m 57.4s

09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9m 47.0s

10. Karl Kruuda/Martin Jarveoja (EST/EST), Ford, + 13m 28.5s

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Italy – resultat i Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4m 50.1s

02. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai +0.6s

03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen +1.1s

FIA World Rally Championship (WRC), ställningen i mästerskapet

Förarmästerskapet

1Sébastien Ogier, 132 poäng; 2. Dani Sordo, 68; 3. Andreas Mikkelsen, 67; 4. Mads Østberg, 58; 5. Hayden Paddon, 57; 6. Jari-Matti Latvala, 56; 7. Thierry Neuville, 48; 8. Ott Tänak, 34; 9. Kris Meeke, 26; 10. Eric Camilli, 22 

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 132 poäng; 2. Marc Martí, 68; 3. Anders Jæger, 67; 4. Ola Fløene, 58; 5. John Kennard, 57; 6. Miikka Anttila, 56; 7. Nicolas Gilsoul, 48; 8. Raigo Mõlder, 34; 9. Paul Nagle, 26; 10. Benjamin Veillas, 22

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 178 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 108; 3. M-Sport, 90; 4. Hyundai Motorsport N, 78; 5. Volkswagen Motorsport II, 74; 6. DMACK, 40; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 5