25 jan 2017 | Pressmeddelande

SEAT – Premiär för nya LEON och nya LEON Cup Racer på Stockholm Lifestyle Motor Show

/ SEAT presenterar LEON Cup Racer live på Stockholm Lifestyle Motor Show 26-29 januari / Träffa SEAT Dealer teams Daniel Haglöf på mässan den 26:e januari kl. 13 / Premiärvisning av nya LEON med mer elegant design utvändigt och mer avancerade förarstöd, multimedia- och anslutningssystem invändigt

Södertälje, 25/01/17 – Till helgen är det motorfest på Stockholmsmässan när Stockholm Lifestyle Motor Show slår upp portarna 26-29 januari. 2- och 4-hjulsdrivna fordon visas upp och SEAT är på plats och visar upp nya SEAT Leon och Leon Cup Racer.

Torsdag den 26:e januari kl.13 finns SEAT Dealer Team på plats i SEAT:s monter med en av sina nya Leon Cup Racers. Se bilen och ställ frågor om satsningen och det nya TCR-reglementet till teamets grundare, racingföraren Daniel Haglöf.

SEAT Leon Cup Racer startar som en SEAT Leon Cupra och byggs om från grunden av SEATs motorsportavdelning i Spanien. Bilens fyrcylindriga tvålitersmotor med turboladdning producerar 330 hästkrafter som sedan portioneras ut till framhjulen via en sexväxlad automatlåda. Vikten är endast 1165 kg och tävlingsbilen är hela 14 cm bredare än standardbilen. Utöver sedvanliga modifieringar såsom kraschbur och vassare bromsar har bilen ett avancerat system för dataloggning, rejält breda racingslicks från Michelin och ett helt nytt aeropaket.

Nya LEON presenteras också på mässan och har utvändigt fått skarpare, mer offensiva linjer med mer elegant design vilket märks tydligast i den nya stötfångaren och en bredare grill. Invändigt uppdateras nya LEON med en rad funktioner som introducerades för SEAT Ateca såsom elektronisk parkeringsbroms, "pulserande" startknapp och mer avancerade förarstöd. När det gäller motorer, kompletteras LEONs breda utbud av effektiva motorer nu även en 115 hk 1,6 TDI. Nya Leon får dessutom ett nytt exklusivt utförande i modellförlängningen Xcellence som innehåller exklusiva designelement och intelligent teknik.

Läs mer om SEAT LEON Cup Racer på http://seat-sport.com/en/carworlds/leon-cup-racer-2016/technical-data.html

Läs mer om PWR Racing - SEAT Dealer Team på pwrracingteam.com

Läs mer om Nya Leon på - www.seat.se/bilar/nya-leon-5d/oversikt.html

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. År 2016, sålde SEAT 410 200 bilar över hela världen vilket är det högsta resultatet sedan 2007.
I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing. SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellerna Ateca i Tjeckien. I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.