29 okt 2018 | Pressmeddelande

SEAT Leon FR – nu med nyutvecklade TSI EVO-motorer

Nytt motorprogram för SEAT Leon FR

/ Mer kraft och körglädje med lägre förbrukning och utsläpp
/ Nyutvecklade bensinmotorer med Miller-förbränningscykel och hög  kompressionsnivå för sänkt förbrukning
/ Turboladdare med VTG för högt vridmoment på låga varvtal

Södertälje, 26/10/18 –Nu lanserar SEAT två nya starkare och effektivare motoralternativ till SEAT Leon FR – 1,5 TSI EVO 130 hk och 2,0 TSI EVO 190 hk . De nyutvecklade TSI-motorerna är direktinsprutade med ett högt kompressionsförhållande vilket gör motorn ännu mer effektiv och bränsleförbrukningen ännu lägre. Tack vare turboladdaren med VTG (variabel turbingeometri) är det också möjligt att köra ännu snålare på höga växlar då det maximala vridmomentet på 200 Nm (för 1,5 TSI) finns tillgängligt redan från 1400 v/min. Den nya 1,5 TSI-motorn använder sig dessutom av aktiv cylinderavstängning där två av fyra cylindrar stängs av beroende på belastning. Detta sker utan att föraren märker något och bidrar till ytterligare sänkt förbrukning och utsläpp.

För Leon FR 1,5 TSI EVO 130 hk ligger förbrukningen på 5,0-5,1 l/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 113-116 g/km vid blandad körning. Toppfarten är 207 km/h och 0-100 km/h går på 9,7 sekunder. För 2,0 TSI-motorn med 190 hk är den blandade förbrukningen 6,2 l/100 km och CO2-utsläppet 141 g/km. Den har ett maximalt vridmoment på 320 Nm och accelererar från 0-100 på 7,2 sekunder med en toppfart på 228 km/h.

SEAT Leon FR med de nya motorerna erbjuds just nu till kampanjpris från 204.900 kronor. Då ingår FR-paketet med bland annat parkeringssensorer fram & bak, digitalt kombiinstrument, KESSY nyckellöst system och Media System+ med 8" färgskärm.