13 nov 2018 | Pressmeddelande

Historiska försäljningssiffror för SEAT

Bästa resultatet någonsin

/ 449.000 sålda bilar från januari till oktober 2018 – en ökning med 13,7%
/ Leveranserna i oktober sjönk som ett resultat av det nya WLTP-regelverket
/ Historiskt framgångsrikt år även på den svenska marknaden

 

Södertälje, 13/11/2018. Med endast två månader kvar av 2018 fortsätter SEATs försäljning nå nya rekordsiffror. Mellan januari och oktober sålde SEAT hela 449.000 bilar världen över, vilket är en tillväxt på hela 13,7% jämfört med samma period 2017 (395.100). Därmed gör biltillverkaren sitt historiskt bästa resultat någonsin. Som ett resultat av försäljningstillväxten inför de nya WLTP-reglerna sjönk dock försäljningen i oktober med 16,8% till 33.400 leveranser.

- Resultatet i oktober var väntat som en följd av att försäljningen i juli och augusti ökade med nästan 40% inför WLTP-implementeringen. Volymerna bör stabiliseras i november och vi förväntar att vara tillbaka på tillväxtspåret inom de närmaste månaderna. Vårt mål är att stänga 2018 med en tvåsiffrig tillväxt för andra året i rad och uppnå den högsta försäljningsvolymen i SEATs historia, säger Wayne Griffiths, försäljning- och marknadsdirektör, SEAT SA.

Även i Sverige går SEAT mot ett historiskt bra år. Hittills i år har det registrerats 5.935 nya SEAT på den svenska marknaden och marknadsandelen per sista oktober på 1,96% är den högsta på många år. En mycket stark orderingång (plus 15,7% hittills i år) gör att utsikterna inför såväl årsavslutningen, som starten på 2019, ser väldigt ljusa ut.

- Hittills har 2018 varit ett fantastiskt SEAT-år både i Sverige och internationellt. Vi behåller vår starka position på privatmarknaden samtidigt som vi växer snabbt på tjänstebilsmarknaden där vi i år är ett av de snabbast växande bilmärkena. Med ett starkt återförsäljarnätverk i ryggen och många nya spännande lanseringar framför oss tar vi nu nästa steg på vår volymresa, säger Per Brinkenberg, märkeschef, SEAT Sverige.

Redan i början av december är det premiär för det helt nya varumärket CUPRA när den första modellen från SEAT’s prisbelönta motorsportdivision, CUPRA Ateca, lanseras. I Sverige kommer CUPRA främst att marknadsföras och säljas av sju stycken utvalda återförsäljare i SEAT’s befintliga nätverk. Dedikerade och tydligt brandade CUPRA Corners kommer att öppna under december-januari i Stockholm, Göteborg, Malmö, Haninge, Växjö, Kalmar och Luleå.

Mot slutet av första kvartalet 2019 är det även dags för SEATs nya stora SUV Tarraco att rulla ut i hallarna, en särskilt viktig modell för tjänstebilsmarknaden som kompletterar SEATs SUV-utbud.