30 nov 2018 | Pressmeddelande

Porsche Center Helsingborg – Sveriges nya fullserviceanläggning för allt som rör Porsche.

Toppmodern anläggning invigs med ett komplett utbud av bilförsäljning, service och skadeverkstad. Allt samlat under ett och samma tak.

Porsche utvecklas starkt på den svenska marknaden. De senaste fyra åren har försäljningsvolymen tredubblats, från 520 registrerade nya Porsche 2013 till 1 550 bilar under 2017. För att möta den växande efterfrågan och skapa bästa tänkbara förutsättningar för en långsiktig tillväxt utvidgas nu återförsäljarnätverket.

1 december 2018 slår Porsche Center Helsingborg upp portarna för allmänheten och blir Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. Den 5 000 kvadratmeter stora och toppmoderna fullserviceanläggningen är skapad av samma team som står bakom Porsche Center Malmö – Gustav Lundh, Johan Persson och Lars-Bertil Rantzow.

– Den främsta anledningen till vår nyetablering i Helsingborg är behovet att öka servicegraden i nordvästra Skåne med omnejd. Samt att säkra för framtidens lanseringar av nya Porschemodeller, säger Gustav Lundh, vd för Ferdinand Syd AB som nu driver Porsche Center i både Malmö och Helsingborg. Genom satsningen på ett helt nytt Porsche Center med nya och begagnade bilar i två plan kan vi erbjuda kunderna service på högsta tänkbara nivå.

Utöver försäljning av nya och begagnade Porsche har anläggningen serviceverkstad, däckverkstad och bilvårdsavdelning. Vidare finns en fullt integrerad skadeverkstad, vilket gör etableringen i Helsingborg unik på den svenska marknaden.

– Som första Porsche Center i Sverige öppnar vi ett nytt affärsområde i form av en skadeverkstad under samma tak som den övriga verksamheten, fortsätter Gustav Lundh. Vi känner oss väl rustade att välkomna både gamla och nya Porsche-kunder.

Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin har följt det omfattande byggprojektet på nära håll och finns självklart med under invigningen i Helsingborg.

– Affären Porsche i Sverige växer stadigt och vi behöver komma närmare kunderna rent geografiskt både vad gäller försäljning och service. Med den positiva utveckling vi haft är det naturligt att rusta återförsäljarnätverket i takt med att målgruppen växer.

– Stor passion och seriositet har lagts på planeringen och uppförandet av Porsche Center Helsingborg. Att se Sveriges åttonde Porsche Center växa fram med en professionell organisation som redan är väl etablerade i Skåne känns fantastiskt, avslutar Raine Wermelin.