28 nov 2018 | Pressmeddelande

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron GT concept i Los Angeles

Audi visar upp en av bilsalongens höjdpunkter under Los Angeles motor show 2018. Med eldrivna Audi e-tron GT concept är det premiär för märkets kommande coupé - i konceptformat. Om ca. två år räknar Audi med att ta sin tredje e-tron i serieproduktion.

Audi visar upp sin tredje elbil i Los Angeles. Efter Audi e-tron och Audi e‑tron Sportback, som lanseras 2019, är det premiär för en fyradörrars coupe.  Audi e-tron GT concept är byggd på en arkitektur med välstämda proportioner och låg tyngdpunkt. 590 eldrivna hästkrafter ger sportbilsprestanda och vridmomentet överförs som väntat till hjulen via quattro permanent fyrhjulsdrift. Audis prestandaavdelning Audi Sport GmbH är garanten för att konceptbilen omsätts till serieproduktion.

Låg, bred och med lång hjulbas - proportioner som i en klassisk Gran Turismo. Audi e‑tron GT concept mäter 4,96 meter i längd, 1,96-meter i bredd och 1,38‑meter i höjd. Lättviktskarossen i fyradörrarscoupen är tillverkad i en multimaterialkonstruktion med taket delvis i kolfiber och resterande karossdelar i aluminium och höghållfast stål. Tekniken har utvecklats i nära samarbete med Porsche medan design och bilens karaktär är laddad med Audis DNA.

Vindtunnel som inspirerar

Den svagt sluttande taklinjen som övergår i bakpartiet liknar designmässigt Audis Sportback-modeller, men har tagits ett steg längre och visar riktningen för Audis kommande designspråk. Hjulhusen och bakpartiet är skulpturerat med visuellt låg tyngdpunkt. De långa linjerna och de många funktionella elementen, som luftutsläppen vid hjulhusen och den solida bakre diffusorn, är resultat av besök i vindtunneln. Designen är inte bara för ögat utan ger även lågt luftmotstånd som ökar räckvidden. Trösklarna är breddade och ger fokus till energicentret med batteriet. Fälgarna i dubbelekerdesign är också ett resultat av att form följer funktion med optimalt ventilerade bromsskivorna och sänkt luftmotstånd. 22-tumshjulen är skodda med 285/30 däck och förstärker det kraftfulla intrycket.

En modell för Audi Sport

Singelframe-grillen har en ytstruktur som påminner om det typiska bikakemönstret på RS-modellerna och signalerar att Audi e-tron GT concept är en förhandsvisning av en modell från Audi Sport GmbH.  De stora luftintagen i fronten hjälper till att kyla aggregat, batteri och bromsar och känns även igen från märkets två senaste konceptbilar, Aicon och PB18 e-tron, där luftflödet följer karossen och minskar oönskad turbulens.

De pilformade Matrix LED-strålkastarna med laserljus förstärker den sportiga karaktären och välkomnar föraren med en animerad ljussignatur som kommer i produktion senare. En ljuslist löper över hela bakpartiet och avslutas i kilformade LED-ljus. Designen liknar de andra e-tron modellerna och gör att elbilarna från Audi lätt känns igen i mörkret. Den nya lacken ”kinetic dust” är en mörk ton som liknar titan men är varmare i sin karaktär.

Hållbar modern känsla i vegan interiör

Fyra dörrar, fyra säten och ett axelavstånd på 2,90 meter gör Audi e-tron GT rymlig även för vardagsbruk. Funktionerna är placerade med föraren i fokus och mittkonsolen med den stora pekskärmen ramar in förarplatsen. De digitala skärmarna gör det möjligt att skräddarsy funktioner efter föraren preferenser via pekskärmen som har haptisk återkoppling. De racinginspirerade sportstolarna används i de båda sätesraderna och ger optimalt sidostöd även vi snabb kurvtagning.

I konceptbilen har Audis designers genomgående använt sig av hållbara material. Audi e‑tron GT concept har en helt vegan interiör. Sofistikerat, syntetiskt läder används till stolarna och inklädda dekorytor. Material från återanvända fibrer används till säten, armstöd och på mittkonsolen. Mikrofibermaterial används för att klä in tak och fönsterstolpar. Även golvmattorna är gjorda av hållbart Econyl-garn, med återvunnet fibrer som tillverkats av begagnade fisknät. Med två bagageutrymmen märks fördelen med elbilens kompakta drivlinor. Bakpartiet med sin stora baklucka ger upp till 450 liters bagageutrymme. Under motorhuven finns det ytterligare 100 liter att nyttja för bagage.

Prestanda och räckvidd

590 hk systemeffekt är imponerande prestanda som avslöjar potentialen. De två permanent arbetande synkronmotorerna är placerade på var sin axel och kraften överförs till vägen via de fyra hjulen. Audi e-tron GT concept är givetvis en quattro, med ett elektriskt quattrosystem, eftersom det inte finns någon mekanisk förbindelse mellan fram och bakaxeln. Det elektroniska reglersystemet svarar istället för att fördela drivningen mellan båda axlarna och mellan höger och vänster hjul för optimalt fäste.

0 till 100 km/h beräknas gå på ca 3,5 sekunder innan den når 200 km/h på 12 sekunder. Topphastigheten är reglerad till 240 km/h för att maximera räckvidden. Audi e-tron GT concept har dessutom designats för att kunna accelerera maximalt upprepade gånger, vilket inte är en självklarhet bland elbilar. Medan vissa bilar går över i skonläge p.g.a. värmeutvecklingen kan Audi e-tron GT concept leverera fulla potentialen från båda motorerna och batteriet tack vare den avancerade kylningen.

Lång räckvidd och effektiv energiåtervinning

Räckvidden beräknas vara över 400 km enligt den nya WLTP-standarden. Kraften kommer från ett litiumjon-batteri på över 90 kWh som är lågt placerat och gör bilens extremt låga tyngdpunkt jämförbar med Audi R8 – vilket i sin tur ger direkta fördelar i köregenskaperna. Fyrhjulsstyrningen ger dessutom både precision och riktningsstabilitet.

Regenereringssystemet ökar räckvidden med upp till 30 procent i Audis elbilar och inkluderar både de två elmotorerna och det integrerade och elektrohydrauliska bromsreglersystemet.  I Audi e-tron GT concept kan energiåtervinningen antingen ske genom manuell regenerering genom att använda växelpaddlarna, automatisk via den prediktiva effektivitetsassistenten, eller via bromspedalen som automatiskt avgör när energin skall gå till batteriet alternativt när de hydrauliska bromsarna behöver användas. Upp till 0.3 g, återvinns all energi utan att de konventionella bromsarna behöver användas – det täcker över 90% av alla inbromsningar.  Med andra ord återförs energin till batteriet vid i princip alla vanliga inbromsningar. Det är bara när föraren bromsar in med över 0.3 g som skivbromsarna används. Audi e-tron GT concept är dessutom utrustad med keramiska bromsar som gör att flera extrema inbromsningar kan ske utan att prestandan påverkas.

800-volt förkortar laddtiden

Batteriet i Audi e-tron GT concept kan laddas på flera sätt. Antingen genom en kabel som är ansluten på den främre vänstra sidan eller via trådlös induktionsladdning. I det senare fallet installeras en laddplatta med integrerad spole permanent på golvet där bilen parkeras och ansluts till elnätet. Med en laddeffekt på 11 kW kan Audi e-tron GT concept laddas fullt över natten. Väsentligt snabbare går det att ladda med kabel eftersom Audi e-tron GT concept är utrustad med ett 800-volts system. Det förkortar laddtiden avsevärt jämfört med vad som finns på marknaden idag. Det tar ca 20 minuter att ladda batteriet till 80 procent, och ger en räckvidd på mer än 320 kilometer (WLTP). Audi e-tron GT concept kan även laddas vid laddpunkter med lägre effekt, vilket gör att föraren har tillgång till hela laddnätverket .

Elbilsoffensiven fortsätter

Världspremiären av eldrivna suven Audi e-tron i september var också starten på Audis elbilsoffensiv. 2025 räknar Audi med att erbjuda tolv helt eldrivna bilar som tillsammans med laddhybrider beräknas stå för ca en tredjedel av försäljningen. Först ut är suvarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback, den senare med premiär 2019. Dessutom kommer det en rad modeller med klassiska former som Avant och Sportback.

Det eldrivna modellprogrammet kommer att täcka alla relevanta marknadssegment från kompakt- till storbilsklassen.  Audi e-tron GT concept som premiärvisas i Los Angeles kommer att gå i produktion 2019 med de första leveranserna till kund i början på 2021. Audis och Porsches utvecklingsavdelningar samarbetar även om Premium Platform Electric (PPE). Den kommer att vara basen för en rad helt eldrivna Audi-modeller som täcker volymsegmenten från B till D.